BMW M440i xDrive Coupé

Dit is hoe de net-niet-M4 bevalt

Foto('s): BMWVoorkant BMW M440i xDrive Coupé
Foto('s): BMWBMW M440i xDrive Coupé
Foto('s): BMWInterieur en dashboard BMW M440i xDrive Coupé
Foto('s): BMWStoelen BMW M440i xDrive Coupé
Foto('s): BMWZijkant BMW M440i xDrive Coupé
Foto('s): BMWAchterkant BMW M440i xDrive Coupé
Foto('s): BMWAchterlicht BMW M440i xDrive Coupé
Foto('s): BMWGrille en kentekenplaat BMW M440i xDrive Coupé
Foto('s): BMWKkoplamp BMW M440i xDrive Coupé
Foto('s): BMWKkoplamp BMW M440i xDrive Coupé
Voorkant BMW M440i xDrive Coupé
BMW M440i xDrive Coupé
Interieur en dashboard BMW M440i xDrive Coupé
Stoelen BMW M440i xDrive Coupé
Zijkant BMW M440i xDrive Coupé
Achterkant BMW M440i xDrive Coupé
Achterlicht BMW M440i xDrive Coupé
Grille en kentekenplaat BMW M440i xDrive Coupé
Kkoplamp BMW M440i xDrive Coupé
Kkoplamp BMW M440i xDrive Coupé

Alles aan de nieuwe 4-serie is groter, waaronder ook z’n je-weet-wel. Het is een forsere auto: maar liefst 128 millimeter langer en 27 millimeter breder dan z’n voorganger. BMW heeft niet alleen de wielbasis uitgerekt, maar ook de spoorbreedte voor en achter – het scheelt respectievelijk 18 en 28 millimeter. Dat geeft de auto – in dit geval een BMW M440i xDrive Coupé – een flink gespierder voorkomen en zou bovendien ook goed nieuws moeten zijn voor z’n weggedrag.

Met zo’n ruim bemeten omvang zat het er ook niet in dat de nieuwe 4-serie zich discreet zou opstellen. Z’n dik aangezette schouders en bolle oppervlakken zorgen voor een bonkig, bijna Amerikaans uiterlijk dat je niet bepaald elegant kunt noemen. Om dat laatste kracht bij te zetten, speelde BMW nog een troef: Die Grille. We zullen het er verder niet meer over hebben, je moet zelf maar beslissen wat je ervan vindt. Oh, dat weet je al.

De grille van de BMW M440i valt mee

Goed, een paar opmerkingen. Als je de 4-serie in het echt ziet, benader en bekijk je ’m vanuit een standpunt – laten we zeggen 1,80 meter boven de grond – dat niet overeenkomt met de lage kikkerperspectieven die veel fotografen graag kiezen om auto’s er zo agressief en stoer mogelijk uit te laten zien. De grille is dus ook niet echt zo ‘in your face’ als ie op de meeste foto’s lijkt. Aan de andere kant: de testexemplaren van de 4-serie Coupé waar we van BMW mee mochten rijden, waren allemaal uitgevoerd in donkere lakkleuren met de High Gloss Shadowline-optie, die al het chroom in de snuit vervangt door glanzend zwart. Vat dat op hoe je wilt.

Alle motoren hebben een turbo – je kunt kiezen uit vier of zes cilinders in zowel een benzine- als een dieselvariant. Achterwielaandrijving is standaard, maar xDrive-vierwielaandrijving is optioneel op de 420d en standaard op het topmodel, de M440i.

Een nieuwe badge voor de BMW M440i

De oude 440i was een beetje de ondergewaardeerde held van de modelserie, dus deze keer krijgt ie een M-badge en serieuze prestaties mee. Met dank aan een 48-volt mild-hybridesysteem, goed voor een lager verbruik en een kleine boost wanneer de turbo’s nog op gang moeten komen, heeft de net-niet-M4 nu 374 pk. De gebruikelijke achttraps automaat en het eerdergenoemde xDrive-systeem, dat meestal de achterwielen bevoordeelt, helpen om de M440i van 0 naar 100 te helpen in 4,5 seconden en om hem moeiteloos zijn begrenzer bij 250 km/u aan te laten tikken. Hij is zelfs sneller dan de oude M3 met V8.

Deze BMW M440i is een echte traktatie, eigenlijk. Het mild ge-autotunede motorgeluid heeft het heerlijke timbre van een zes-in-lijn en de kracht wordt prachtig elastisch geleverd – je zult simpelweg nooit koppel tekortkomen. Doe zeker geen aanbetaling op een nieuwe M4 voordat je deze junior-M probeert en meemaakt hoe snel, capabel en meeslepend hij is.

De 420i wordt hier favoriet

Terug in de verstandige echte wereld verwacht BMW dat vooral de 420i veel klanten zal vinden. De tijden zijn veranderd: bij de vorige 4 was de instap-turbodiesel met lage CO2-uitstoot nog de populairste versie. De 420i is veelbelovend, een van de tegenwoordig zeldzame Duitse auto’s met een typenaam die ook echt hout snijdt. Hij heeft een 2,0-liter turbo-viercilinder, goed voor 184 pk en 250 Nm. Mocht je dat te logisch vinden: de 430i gebruikt precies dezelfde motor, maar dan met 258 pk en 400 Nm. Een vroeg ritje in een 430i-prototype wijst erop dat dit weleens de sweet spot van het gamma zou kunnen zijn, maar de 420i is heus rap (van 0 naar 100 in 7,5 seconden) en de koppelrespons bij inhaalacties is stevig genoeg om te zorgen dat oud-turbodieselrijders zich niet bedot voelen.

Qua geluid snerpt de viercilinder nogal als je ’m op toeren jaagt, maar als je de uitstekende automaat z’n werk goed laat doen, brengt de 420i meestal een mild-sportief geroffel in het middengebied voort – en verbruikt hij een nette 8,0 l/100 km. Dat is 1,3 l/100 km meer dan de veel soepeler rijdende nieuwe 420d op dezelfde route van ons vroeg.

De 420i stuurt goed

Ben jij iemand die wel houdt van een bochtje, dan zal de 420i een streepje voor bij je hebben. Het lagere gewicht in de neus zorgt dat ie gretiger instuurt dan de zescilinderauto’s en het ontbreken van vierwielaandrijving is goed nieuws voor z’n wendbaarheid. Kort gezegd zit er zeker nog genoeg ‘maakt rijden geweldig’ in de nieuwe, grotere 4-serie. Het kleverige dat de besturing van z’n voorganger kenmerkte, is bovendien verdwenen: z’n respons is helder, scherp en gewillig.

De ‘maar’ die je al een tijdje voelt aankomen, gaat over het wel erg harde onderstel. We verwachtten eigenlijk al dat de 4 een strakke, beukende ophanging zou hebben nadat we ontdekten dat de nieuwe 3-serie wat onderstelcomfort had geofferd bij het altaar der weggedrag. Nou, ons vermoeden wordt hierbij bevestigd, zelfs met de optionele adaptieve dempers in de Comfort-stand. Toch best jammer, ook omdat het interieur nu echt een schitterende plek is om tijd in door te brengen.

Als je de dashboardfoto bij dit artikel ziet, vraag je je waarschijnlijk af waar we het over hebben. Naast het tellerscherm met idiote, omgekeerde hexagonale meters ziet het interieur er grotendeels hetzelfde uit als dat van de oude 4-serie. Je krijgt nog steeds een uit de mode geraakte, maar verfrissend logische rij genummerde knoppen waar je je favoriete radiostations, contacten of bestemmingen onder kunt programmeren. iDrive werkt nu met een touchscreen, maar BMW heeft gelukkig ook de fijnzinnig draaiende en klikkende controller behouden, waardoor dit waarschijnlijk het veiligste infotainmentsysteem ter wereld is om onderweg te bedienen. De materialen zijn stuk voor stuk mooier dan in de oude 4 en het is een stillere cruiser, een meer relaxende GT. Eigenlijk kunnen we maar lastig bedenken waarom je nog een 8-serie zou kopen in plaats van deze nieuwe 4. Eh, oh ja.

16
20
Specificaties

Specificaties BMW M440i xDrive Coupé (2021)

Motor
2.998 cc
zescilinder turbo
374 pk @ 5.500 tpm
500 Nm @ 1.900 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,5 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,5 l/100 km
170 g/km CO2, C-label
Afmetingen
4.770 x 1.852 x 1.393 mm (l x b x h)
2.851 mm (wielbasis)
1.715 kg
59 l (benzine)
440 l (bagage)
Prijzen
€ 81.881 (NL)
€ 68.250 (B)

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken