Bij BMW M zagen ze hoe Mercedes de AMG V8 in zo veel mogelijk modellen propte, en ze wisten wat hen te doen stond. Dit is de M6 Gran Coupé. Te veel van het goede? Neuh.

Het is natuurlijk een makkelijk trucje: pak de techniek uit een bekend en beproefd icoon, en duw het in een aantal andere carrosserievarianten. Zo verbreed je je doelgroep met een paar extra modellen die kunnen meeliften op het aanzien van een gevestigde topper. Niet iedereen die in de markt is voor een auto met 560 pk, achterwielaandrijving en een bruikbare achterbank wil immers een M5. We zouden niet weten waarom niet, maar het is blijkbaar zo.

Gelukkig zijn er ook nog de M6 Coupé en Cabrio, auto’s waarbij dezelfde specificaties zijn gehuld in een flamboyanter jasje. Maar dit is 2013, dus met alleen een vierdeurs, tweedeurs en open tweedeurs versie van je prestigemodelletje ben je er nog niet. Een stationwagen-variant dan? Die was er ooit, maar werd gekocht door letterlijk bijna niemand. Nee, wat we willen is iets groots en laags, iets gestrekts, iets wat je netvliezen streelt en tegelijk je oerinstinct een lichte impuls geeft om te vluchten: gevaar!

Kortom, we willen iets wat onze diepste gevoelens en meest sensitieve zintuigen meer aanspreekt dan een ‘brave’ M5 ooit zal kunnen. Precies dat doet deze M6 Gran Coupé. Overdrijven we? Misschien een beetje, maar wat ons betreft staat buiten kijf dat dit de mooiste M-auto van het moment is. De brede, gesmede M6-neus, met z’n grote luchthappers en dubbele spijlen in de nieren, laat zich prachtig combineren met de aflopende lijn van de Gran Coupé. De wielbasis is langer dan die van de tweedeurs 6-serie; dat staat ‘m goed. We zijn fans van de M5, maar die geeft ons toch niet dezelfde warme, borrelende sensaties als deze wonderschone M6 Gran Coupé.

Goed, dus qua uiterlijk heeft M’s nieuwste een duidelijke streep voor. Dat is mooi, want dat is ook meteen het enige onderscheid: technisch is ie volkomen gelijk aan z’n motorgenoten. Neem je plaats in de M6 Gran Coupé dan vind je vóór je een koppelrijke V8 met twee turbo’s, die z’n krachten op alle momenten zo ferm tentoonspreidt dat je als bestuurder na verloop van tijd wellicht wat dictatoriale trekjes zult ontwikkelen. Naast je een zeventraps M DCT-transmissie met dubbele koppeling die naar wens vroeg en zacht, of laat en hard kan opschakelen en ook naar de flippers achter het stuur luistert. Onder je een instelbaar en actief meedenkend onderstel, met de complimenten van de M-divisie. Achter je een elektronisch aangewend sperdifferentieel dat een intense hekel heeft aan achterbanden en bij de geringste beweging van je rechtervoet genadeloze zweepslagen uitdeelt.


We rijden in de omgeving van München, waar we weer eens volslagen verbaasd staan van het duale karakter van de opper-M. Ben je kalm en niet gehaast, dan staat er een vanzelfsprekende dosis comfort en rust tot je beschikking. Wil je opschieten en realiseer je je dat je wel mooi een van de snelste BMW’s ever onder je kont hebt, dan is de luide, maniakale, snaarstrak reagerende keerzijde van de M6 daar. Hier tussenin zijn nog allerlei combinaties te verzinnen van onderstel, besturing, transmissie en gasrespons, maar in de praktijk zullen er maar twee uitersten zijn die je wilt gebruiken. Dus is het mooi dat er precies twee M-knoppen op het stuur zitten waaronder je je favoriete instellingen kunt programmeren.

Hoewel BMW de M6 Gran Coupé standaard behoorlijk rijk aankleedt – met onder andere navigatie en ConnectedDrive, prachtig leer, dynamische led-verlichting en elektrische stoelen met geheugen – zul je je toch door een ellenlange optielijst moeten worstelen als je er een gaat bestellen. Verveeld of juist overdonderd kun je dan al snel over belangrijke details heen lezen, en daarom is het volgende misschien handig om te weten: 560 pk of niet, nagenoeg iedere knurft zal je op topsnelheid bij kunnen houden als je het M Driver’s Package niet aankruist. Dus doe dat vooral wel.

De gevolgen van dit pakket merken we wanneer we de M6 vanaf de drukke binnenwegen een uitnodigend rustige Autobahn op dirigeren. Het gas gaat erop, en met de niet aflatende acceleratie en de polyfone, metalige brul van de V8 springen onze nekharen in opperste staat van paraatheid. De snelheidsmeter klimt moeiteloos voorbij 250 km/u, het punt waar de meeste Duitse begrenzers erin hakken. Zo niet hier. Voor we het beseffen is de 300 km/u in zicht. De M6 voelt rotsvast, onverzettelijk, en we zetten door. We weten het magische getal een moment te overschrijden wanneer langzamer verkeer in de verte ons dwingt om het anker uit te gooien (oh ja: bestel ook de keramische remmen, die zijn fenomenaal). Toevallig is 305 km/u ook precies het punt waarop de aangepaste begrenzer erin komt. De auto zelf kan makkelijk nog harder, maar ach, dit is toch al genoeg om 99 procent van het overige verkeer met gemak achter je te laten.

Heb je hier in Nederland iets aan? Natuurlijk niet, maar als ultieme oppomp-GT is de 6-serie bij uitstek de aangewezen manier om je met dit soort snelheden over land te verplaatsen, dus we moesten het even proberen. We kunnen je tevens melden dat de zitpositie perfect is, dat ie in de Sport+-modus heerlijk zwaar stuurt, en dat ie een belachelijk stijlvol interieur heeft, voorzien van zeeën van beenruimte achterin en genoeg instellingen voor alle passagiers om zich ook in kruipende files geen moment te vervelen. Het is een auto die zich onder alle omstandigheden weet te conformeren aan je smaak en stemming, en die je altijd tevreden weet te stellen, als een gedienstige butler met Hulk-krachten en het uiterlijk van een wulps supermodel.

Dat klinkt raar, maar BMW bewijst dat het dat niet hoeft te zijn.


BMW M6 Gran Coupé



18/20



Cijfers

0-100 km/u: 4,2 s

Top: 305 km/u

Verbruik: 9,9 l/100 km

Motor: 4.395 cc, V8 twinturbo benzine

Aandrijving: achter

Vermogen: 560 pk

Koppel: 680 Nm

Gewicht: 1.950 kg

CO2: 232 g/km



Prijs

NL € 158.000

BE € 133.200



Vonnis

Alle power, prestaties, luxe, ruimte en veelzijdigheid van de M5 in een nog aansprekender jasje. De M6 Gran Coupé vervult al je wensen en doet dat in stijl

Reacties