BMW M8 Competition

Een prima circuitspeeltje, dat nooit het circuit zal zien

Foto('s): BMWBMW M8 Competition rijder 3 4 voor
Foto('s): BMWBMW M8 Competition rijder recht zij
Foto('s): BMWBMW M8 Competition rijder recht voor in pits
Foto('s): BMWBMW M8 Competition rijder recht achter
Foto('s): BMWBMW M8 Competition rijder 3 4 voorkant
Foto('s): BMWBMW M8 Competition rijder 3 4 voor in pits
Foto('s): BMWBMW M8 Competition rijder 3 4 voor boven
Foto('s): BMWBMW M8 Competition rijder 3 4 achter rechts
Foto('s): BMWBMW M8 Competition rijder 3 4 achter links
Foto('s): BMWBMW M8 Competition interieur dashboard
Foto('s): BMWBMW M8 Competition interieur stoelen
Foto('s): BMWBMW M8 Competition interieur detail middenconsole
Foto('s): BMWBMW M8 Competition interieur detail hoofdsteun M8 badge
Foto('s): BMWBMW M8 Competition detail velg
Foto('s): BMWBMW M8 Competition detail dorpel
BMW M8 Competition rijder 3 4 voor
BMW M8 Competition rijder recht zij
BMW M8 Competition rijder recht voor in pits
BMW M8 Competition rijder recht achter
BMW M8 Competition rijder 3 4 voorkant
BMW M8 Competition rijder 3 4 voor in pits
BMW M8 Competition rijder 3 4 voor boven
BMW M8 Competition rijder 3 4 achter rechts
BMW M8 Competition rijder 3 4 achter links
BMW M8 Competition interieur dashboard
BMW M8 Competition interieur stoelen
BMW M8 Competition interieur detail middenconsole
BMW M8 Competition interieur detail hoofdsteun M8 badge
BMW M8 Competition detail velg
BMW M8 Competition detail dorpel

‘De krachtigste productiemotor van BMW.’ Dat zou een goede kop boven dit stuk zijn. Of: ‘Vierwielaandrijving met speciale modus voor driftkundige doelen.’ Ook goed. ‘Koolstofvezel dak. Track-modus.’ Kan ook. Probleem is dat het allemaal niets te maken heeft met hoe of wat de BMW M8 Competition eigenlijk is. We kunnen ons niet voorstellen dat iemand ermee naar een circuit zou gaan. Niet zoals met M2’s of M3’s als die een dagje ouder zijn, en een beetje bespoilerd.

Begrijp ons niet verkeerd. Op z’n limiet zijn de acceleratie van de M8, z’n tussenspurts, z’n remmen en z’n bochtgedrag allemaal indrukwekkend genoeg om de blits mee te maken op het circuit. Dus zorgde BMW heel vriendelijk voor een baan waarop we ’m mochten testen. Om er vervolgens bij te zeggen dat we de Drift-modus niet (NIET) mochten gebruiken. Vanwege de verzekering, en vanwege de banden. Dat maakt meteen duidelijk hoe zinloos het systeem is.

Dit is de BMW M8 Competition, met de motor van de M5 Competition à 625 pk, waarmee hij 25 pk meer heeft dan de reguliere M8. Hij heeft ook een iets stijver onderstel en een verstevigde motorophanging, wat de besturing scherper zou moeten maken. De optie is er niet in elk land, maar we denken dat wie de Competition bestelt, ook zal gaan voor de ontgrenzer van dik 2 mille, zodat je lekker met 300 km/u naar je werk kunt rijden.

En hij is scherp voor een GT, en zelfs voor een sportauto

Z’n ophanging is gelijk aan die van de M5, inclusief de speciale draagarmen en de differentiëlen in het midden en achter. Onder de carrosserie is hij ook verstevigd, maar daar vind je niet de vierwielbesturing van de mindere 8. ‘We wilden dat hij puur en natuurlijk aan zou voelen’, aldus de verantwoordelijke techneut. Hij zei er niet bij dat ze een berg geld bespaarden door het systeem uit de M5 te gebruiken, maar zo is het natuurlijk wel.

Je kunt kiezen voor de Sport-stand van het 4WD–systeem, waardoor de aandrijving nadrukkelijk van achter komt, en met de DSC in de Traction-modus kun je met het gaspedaal spelen zonder dat het echt link wordt. Die combinatie kun je met een gerust hart op de openbare weg gebruiken. Al voel je wel dat onder je een auto van bijna 1,9 ton heel druk bezig is om al het gewicht, afkomstig van z’n grootte en luxe, netjes op de weg te houden.

De BMW M8 Competition op de weg

Op de weg verslindt hij het asfalt, maar hij voelt nogal dof aan als je dacht met een sportauto te gaan rijden, of zelfs met een GT zoals McLaren die net heeft gebouwd. Maar hij is dan weer niet zo ongevoelig als een M5, want z’n zwaartepunt ligt 24 millimeter lager bij de grond, wat maakt dat hij minder onderstuur heeft in langzame bochten en iets meer feedback geeft.

Hij rijdt veel meegaander dan je zou verwachten van een M. Lange afstanden zijn echt z’n ding dankzij de briljante en op elke manier verstelbare stoelen, enorm veel effectieve en makkelijk in te stellen rijassistenten en het head-up display.

Die krachtigste productiemotor van BMW M8 Competition functioneert ook prima op de weg, trouwens. Als het nodig is, maakt hij meer dan 7.000 tpm, en dan is ie ook erg snel. De respons is ook al redelijk bij minder toeren, toegegeven. Maar zelfs met de uitlaatkleppen open is z’n geluid niet vreselijk ostentatief luid, zoals bij de meeste AMG’s. Het is een gecultiveerd geluid, een begrip dat eigenlijk opgaat voor de hele auto, zowel voor z’n daden als z’n uiterlijk. Hij is beschaafd.

Wij zouden gaan voor de cabrio

Want als de besturing van de BMW M8 Competition misschien een tandje achterblijft, dan kan het geen kwaad om te kiezen voor de versie die dat compenseert door je neusgaten en je scalp constant te tarten. De fantastische verwarming en de geweldige luchtgeleiding zorgen ervoor dat je je, zelfs met het dak omlaag, nooit zorgen om het weer hoeft te maken. Er is zat torsiestijfheid; hij rijdt in feite even goed als de dichte versie.

De M8 is echt een grootse grand tourer, dus. Dit apparaat ziet eruit en rijdt precies zoals je van de beste BMW mag verwachten. Maar dat is ook meteen een beetje z’n makke: misschien zouden sommigen toch wel iets van al z’n competentie willen verruilen voor iets specialers, iets aparters en/of iets verrassenders.

12
20
Specificaties

Specificaties van de BMW M8 Competition

Motor
4.395 cc
V8 biturbo
625 pk @ 6.000 tpm
750 Nm @ 1.800 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,2 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
11,1 l/100 km
238 g/km CO2 G label
Afmetingen
4.867 x 1.907 x
1.362 m (l x b x h)
2.827 mm (wielbasis)
1.860 kg
68 l (benzine)
420 l (bagage)
Prijzen
€ 220.297 (NL)
€ 157.100 (B)