Het was, bedachten we na de eerste kilometers, alweer een tijdje geleden dat we met een BMW X5 hadden gereden. Niet heel lang hoor – een jaar of vijftien. Tja, zo gaat dat soms – van sommige modellen rij je alle jaargangen en types, en andere glippen er een beetje doorheen. Het maakte het voor onszelf in ieder geval een stuk begrijpelijker dat we deze BMW X5 xDrive45e opeens zo krankzinnig gróót vonden. Enig zoekwerk leerde dat de X5 in de tussentijd dik 25 centimeter langer en bijna 15 centimeter breder was geworden; dat scheelt nogal…

Maar niet alleen relatief – ook in absolute zin is de X5 een joekel. Vijf meter lengte en een breedte van meer dan twee meter – er zijn er niet heel veel die dat halen. En dan oogt ie ook nog eens enorm, met die giga-grille in die superdrukke frontpartij, en met die achterkant met zijn grote spoiler en veel horizontale lijnen om zijn breedte nog eens extra te benadrukken. Het is een nogal ‘aanwezige’ verschijning op de weg, zullen we maar zeggen.

Veel informatie

Binnenin is het gelukkig een stuk rustgevender. De afwerking is uiteraard voorbeeldig, en de tijd dat bedieningssysteem iDrive je tot waanzin kon drijven, liggen lichtjaren achter ons. Het is nu een van de fijnste en makkelijkste systemen die er zijn. Meer moeite hebben we met de volledig digitale cockpit, die wel erg veel informatie probeert te geven. Daardoor zoek je je soms rot naar dingen die je met één oogopslag zou willen weten. Dito voor het head-up display: groot en helder, maar op een gegeven moment troffen we er zes soorten informatie in aan. Dat is een beetje veel van het goede.

Grotere accu

De ‘e’ in de typenaam slaat inderdaad op de hybride-aandrijving, die een flinke boost heeft gekregen. In plaats van het amechtige 9-kWh accu’tje van voorheen ligt er nu een kloeke 24-kWh unit in de vloer. Daarmee zou je tot 80 kilometer vol-elektrisch moeten kunnen rijden – dan kom je nog eens ergens! Daarbij werkt het systeem op ingenieuze wijze samen met (het GPS van) de navigatie om te bepalen waar elektrisch rijden al dan niet efficiënt is. Als je een route instelt, kan ie ook weer energie gaan sparen voor als je straks een stad in rijdt. Werkt uiterst slim en je merkt er (een enkele melding in het meterscherm daargelaten) niks van.

Wat we dan weer veel minder slim vinden, is de plaatsing van de laadopening: achter het linkervoorwiel. Als je in een ‘rechtsrijdend’ land dus normaal langs de stoep parkeert, moet je altijd dat dikke snoer over de motorkap trekken om te kunnen opladen. Dat gaat gegarandeerd krassen opleveren. Er zijn er meer hoor, die hem aan de linkerkant plaatsen, maar dat werkt dus alleen bij parallel parkeren of in linksrijdende landen. Zou dat de meerderheid zijn?

Rijden met de BMW X5 xDrive45e

Voor de rest rijdt de 45e uitmuntend. De 113 pk van de elektromotor en de 286 pk van de zalige 3,0-liter zes-in-lijn leiden tot een systeemvermogen van 394 pk en een trekkracht van 600 Nm. Dat betekent dat je zelfs in zo’n jetser nooit om power verlegen zit. Tenzij je in de stad een stoplichtsprintje wilt winnen en in elektrische modus staat, want dan ga je er keihard op. Eén druk op de Sportknop en de benzinemotor doet weer mee; kwestie van voorbereiding dus.

Het maakt wel duidelijk dat deze BMW X5 xDrive45e van alle markten (behalve de linksgestuurde…) thuis is. Je kunt je hele woon/werkverkeer makkelijk elektrisch doen, terwijl je net zo simpel de Autobahn of woest onverhard terrein kunt veroveren. En dat maakt dit soort auto’s weer tot het soort dat, totdat EV’s de boel definitief overnemen, de toekomst heeft. In ieder geval de nabije.

Specificaties BMW X5 xDrive45e (2020)


Motor
2.998 cc
zescilinder turbo hybride
394 pk @ 5.000 tpm
600 Nm @ 1.500 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 5,6 s
top 235 km/u

Verbruik (gemiddeld)
1,7 l/100 km
39 g/km CO2, A-label

Afmetingen
4.922 x 2.004 x 1.745 m (l x b x h)
2.975 mm (wielbasis)
2.410 kg
69 l (benzine)
500 / 1.720 l (bagage)

Prijzen
€ 86.540 (NL)
€ 80.900 (B)

Reacties

  • Jeroen heeft op 11 augustus 2020 geschreven:

    Laadpunt link (zoals ik ooit in 2013 heb uitgezocht ivm mijn tesla en een laadpaal aan een eenrichtingsweg) heeft te maken met het feit dat deze auto’s over het algemeen in een garage staan en dan is er aan de bestuurderszijde altijd genoeg plek om uit te stappen en dus ook om een laadstekker er in te steken. De rechterzijde zet je zo kort mogelijk langs de muur.

    • Harry heeft op 12 augustus 2020 geschreven:

      Bij het gebruik van een garage heb je volkomen gelijk.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)