Cadillac CTS-V Sedan

Betaal jij ruim 160.000 euro voor een Cadillac of heb je toch liever een M5?

Cadillac CTS-V Sedan (2015)
Cadillac CTS-V Sedan (2015)
Cadillac CTS-V Sedan velg (2015)
Cadillac CTS-V Sedan stoel (2015)
Cadillac CTS-V Sedan badge (2015)
Cadillac CTS-V Sedan interieur (2015)
Cadillac CTS-V Sedan motorkap (2015)
Cadillac CTS-V Sedan (2015)
Cadillac CTS-V Sedan (2015)
Cadillac CTS-V Sedan velg (2015)
Cadillac CTS-V Sedan stoel (2015)
Cadillac CTS-V Sedan badge (2015)
Cadillac CTS-V Sedan interieur (2015)
Cadillac CTS-V Sedan motorkap (2015)

Zwaai met je Amerikaanse vlaggetje: de nieuwe Cadillac CTS-V Sedan is hier. Als je de vorige versies kent, begrijp je ongeveer wat z’n insteek is. Met meer power dan ooit is ie sneller, beter, harder en vooral bloeddorstiger naar bratwurst.

‘De wereldstandaard’

Amerikanen willen altijd de beste zijn. Dat dat ze niet altijd even goed lukt, maakt weinig uit; dan roepen ze gewoon heel hard het tegendeel. De Walk of Fame in Hollywood is bijvoorbeeld helemaal niet indrukwekkend of bijzonder. Maar in jouw beleving wel, nietwaar? En in hoeveel kleine eettentjes in onbeduidende dorpen serveert men middelmatige hamburgers met de claim dat ze world-famous zijn?

Cadillac maakte het in het verleden nog net even iets bonter met hun slogan The Standard of the World. Alsof de wereld ons niets beters te bieden had dan mastodonten zonder wegligging. Gelukkig zijn ze met die zelfingenomen spreuk al een tijdje geleden gestopt. Des te ironischer is het dat ze er nu een hogere standaard op na houden dan ooit.

Want na die deinende schepen kwam de CTS. Een relatief compacte sedan met een vlot uiterlijk en heel behoorlijke rijeigenschappen. Inmiddels zit ie in z’n derde generatie en is ie uitgerust met een aardig Europees aandoend viercilindertje. Tenzij je bij de dealer de codeletter ‘V’ noemt. Dan krijg je iets heel anders voorgeschoteld: een breder, strakker, stijver en Nürburgring-capabel beest.

Wat voor motor heeft de Cadillac CTS-V Sedan?

Zoals de vorige CTS-V de eerste in de schaduw zette, doet deze hetzelfde. 564 pk had het uitgaande model, met dank aan de 6,2-liter supercharged V8 uit de oude Corvette ZR1. Dat was al voldoende om ‘m een van de meest meedogenloos snelle sedans ter wereld te maken. Maar je kent dat andere Amerikaanse trekje ook wel: genoeg is nooit genoeg.

De motorinhoud is bij de nieuwe CTS-V niet veranderd. De donor-auto wel: dat is nu de Corvette Z06, het 659 pk sterke monster dat ons onlangs op een vochtige herfstdag nog doodsangsten bezorgde. Blijkbaar was GM deze keer minder streng. Cadillac hoefde de boel niet bijzonder ver terug te tunen: de CTS-V heeft, hou je vast, 649 pk. Dat zijn er zo’n 90 meer dan een M5 of AMG E 63. Dan hebben we het over het ronduit zieke koppel van 855 Nm nog niet eens gehad. Met andere woorden: je dient stevig in je stoel te zitten en je ervan te vergewissen dat er de komende drie kilometer niets of niemand in zicht is voor je de CTS-V de sporen geeft.

Zijn karakter vergeeft vrijwel alles

Cadillac geeft tegenwoordig hoog op over de kwaliteit van hun interieurs, en eerlijk is eerlijk: ze maken er een stuk meer werk van dan vroeger. Toch komen we ook bij deze CTS-V panelen tegen die net niet lekker op elkaar aansluiten en bij één exemplaar zelfs een zonnedak dat niet op z’n knopjes reageert. Dan kun je er nog zoveel leer en alcantara tegenaan gooien, je houdt niemand voor het met de hand gestikte lapje.

Gelukkig voor de Cadillac CTS-V Sedan beschikt ie over een eigenschap die je al snel door dit soort lulligheden heen laat kijken: hij bulkt van het charisma. Dit is een auto waarvan harten sneller gaan kloppen en rechtervoeten spontaan beginnen te trappelen. Z’n vermogen en gevoel voor drama misstaan een supercar niet.

Rustig beginnen

Alleen het starten van de V8 is al voldoende om verknocht te raken: een donderslag en een roffel bezorgen je een grijns die pijn doet. Oh, hij klinkt heel beschaafd – de klepjes in de uitlaat zijn nog dicht uit zelfbescherming voor boze buren met scherp tuingereedschap – maar je voelt en weet wat er te gebeuren staat. We zetten de achttraps automaat in z’n D (de CTS-V is er niet langer met handbak; daarvoor moet je bij z’n kleine broertje ATS-V zijn) en vertrekken kalmpjes, gerieflijk en met de helft van de cilinders soms uitgeschakeld naar een plek met zo min mogelijk obstakels.

Cadillac CTS-V Sedan interieur (2015)

In de Tour-modus is de auto nog aardig soft en als je het waagt om z’n bevallige achterste een paar millimeter te laten uitbreken, wat niet al te moeilijk is, trekt ie je met z’n gordels hardhandig in je stoel. Daar zijn we niet direct van gediend. We klikken snel via Sport (de fijnste stand voor alledag) naar Track. We voelen de CTS-V haast een zucht van verlichting slaken: hè hè, we gaan los.

Alle emoties

Een druk op de ESP-knop geeft je nog eens vijf opties. De standen Wet, Dry, Sport 1, Sport 2 en Race hebben invloed op zaken als onderstel, gas- en transmissierespons en ESP-heftigheid. De zitpositie is laag en betrokken en de optionele Recaro-stoelen zetten je in de aanvalshouding. Dan snijd je een bocht aan en word je verrast door het gewicht in de besturing, die in de Track-stand haast van beton lijkt te zijn. Het onderstel houdt de zware Cadillac CTS-V Sedan verbazend nauwkeurig op de lijn die je uitstippelt. Dan ga je voorzichtig op het gas, voel je het differentieel zich vast happen en raak je regelrecht geëmotioneerd door het janken van de enorme supercharger.

De CTS-V is een grandioze belevenis van een auto. We zouden ‘m op een circuit in plaats van op een nat, met mest besmeurd Zuid-Duits weggetje moeten proberen om z’n dynamische eigenschappen tegen het licht (en tegen die van de M5) te houden, maar de eerste indrukken zijn veelbelovend. Hij zet aan en sleept mee, z’n vermogen en gevoel voor drama misstaan een supercar niet. Dan zit ie ook nog eens vol met speeltjes die je nergens anders vindt, zoals de Curbview Cam (zodat je je koolstofvezel splitter niet op een hoge stoep stuk rijdt bij het parkeren) en de Performance Data Recorder, een ingebouwde HD-dashcam met telemetrische data over je gas- en remgedrag, g-krachten en sprinttijden.

Dit alles heeft een prijs

Helaas moeten we eindigen met een droevige noot. Want uiteraard vindt onze Belastingdienst het nodig om de Amerikaanse prijs van de Cadillac CTS-V Sedan in ons land te verdubbelen. Dit maakt de auto zomaar 20.000 euro duurder dan de M5 en E 63. Aan de andere kant: aan zo veel extra snelheid en exclusiviteit mag misschien ook wel een prijs hangen. In ieder geval verdient het steun dat Cadillac nu echt z’n best doet om de beste te zijn.

15
20
Specificaties

Specificaties Cadillac CTS-V Sedan

Motor
6.162 cc
V8 supercharged
649 pk @ 6.400 tpm
855 Nm @ 3.600 tpm

Aandrijving
achterwielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 3,7 s
top 320 km/u

Verbruik (gemiddeld)
13,0 l/100 km
298 g/km CO2, G-label

Afmetingen
5.021 x 1.863 x 1.447 mm (l x b x h)
2.910 mm (wielbasis)
1.850 kg
72 l (benzine)
388 l (bagage)

Prijzen
€ 163.910 (NL)
€ 100.160 (B)

Vonnis
Ouderwets grote Caddy met een heel erg nieuwerwetse hoeveelheid pk’s, ongelimiteerde snelheid en een uitstekend onderstel. Als de CTS-V een bokser was, stopte hij niet na de knock-out. En liet hij zich duur betalen

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws