Uitgelicht: Carwrapping

Las je eerder in TopGear al van de ultieme poetsbeurt voor onze redactie-Jaguar – hij werd er als nieuw mee, nu laten we ‘m meegaan met de nieuwste trend: carwrappen.
 
We hadden enige reserves toen we werden benaderd om het fraaie lichtblauw metallic van de redactie-XK weg te moffelen onder een groot stickervel. Je hebt ze vast wel eens zien rijden: van die matzwarte 911’s, Cayennes en X5’s, vaak met matzwarte velgen ook – zodat je zeker weet dat de eigenaar ervan het woord smaak niet eens kent, laat staan weet uit te dragen. We zagen ook tweekleurige Bentleys voor ons, met felpaarse metallic carrosserie en matzwarte deuren en motorkap. Dat carwrappen, dat is toch meer iets voor Duitse tuningbeurzen waar een fabrikant van velgreinigers of van 10.000 Watt-speakers een opvallende auto neerzet, eentje die gewrapt is in ultiem lelijke kleuren en ter plekke ook nog vleselijk gewrapt wordt door een paar veel te dikke doch schaars geklede dames?
 
‘We hebben niet alleen matzwart en pimpelpaars’, zegt Toon Sanders, die onder de naam Automotivegraphics.nl als importeur van onder andere folies het carwrappen promoot bij autoimporteurs en autodealers. ‘In principe kunnen we bijna elke kleur met elk effect leveren. Van mat naar metallic, maar ook met carbonpatroon of parelmoereffect. En het kan er heel simpel weer af, zonder enige beschadiging aan de originele lak.’ Dat laatste is voor ons de doorslag om de redactie-Jag bij wijze van proef eens goed te laten wrappen.
 
Dat carwrappen lijkt z’n oorsprong te hebben in Duitsland. Niet op glitterende tuningbeurzen, maar in de taxibranche. Alle taxi’s in Duitsland hebben een soort onbestemde, crèmewit-achtige kleur, een kleur die je als particulier dus nooit wilt hebben. (Anders stapt er bij elk stoplicht iemand spontaan op je achterbank.) Maar als taxiondernemer geeft je dat een aardig probleem: wil je je E-klasse na een aantal jaar verkopen op de particuliere markt, dan zul je ‘m eerst moeten overspuiten naar een enigszins gewilde kleur. Dat probleem is ondervangen door carwrappen. Die zaadkleur van Duitse taxi’s is niets anders dan een folie dat is aangebracht over de originele lak. Eindigt het leven als taxi, dan wordt de folie eraf geföhnd en komt de originele kleur geheel onbeschadigd tevoorschijn en is de E-klasse makkelijker te verkopen aan mensen die, eh, van oude Mercedessen houden.
 
Waar je het wrappen ook veel tegenkomt, is in de autosport. Een auto die meerdere seizoenen mee gaat, maar elk seizoen andere sponsoruitingen heeft, kan met wrappen in korte tijd geheel veranderd worden. Met wrappen hoef je uiteraard niet de hele auto te doen, je kunt ook alleen het dak laten beplakken, of de motorkap. En dat is weer precies wat je bloemist doet met zijn Peugeot Partner, en je stukadoor met z’n VW Transporter TDI. Het wrappen zit dus ook dicht tegen reclamebelettering aan en dat maakt dat er in Nederland en België voldoende bedrijven te vinden zijn die kunnen carwrappen.
 
Uit de ervaringen met het wrappen van Duitse taxi’s is gebleken dat folie niet alleen je auto makkelijk van kleur verandert, maar ook bescherming biedt en bovendien lang blijft zitten – mits vakkundig aangebracht. Transparante folie, schoot ons door het hoofd. Als je net een paar ton bijeen geharkt hebt en je kunt eindelijk de auto van je dromen kopen, waarom zou je ‘m dan niet even een beschermend laagje geven? Tegen steenslag, openslaande deuren, scherpe knoopjes aan kleding, verzin het maar.
 
Voor onze oude redactie-Jag zou dat normaal geen zin meer hebben, maar na die supersonische poetsbeurt (detailing door Bart van Customcarcleaning.nl) is de auto zo strak dat een beschermende folie de gierende afschrijving misschien nog enigszins kan vertragen. En als we de waaier zien aan voorbeeldkleuren en -dessins van Automotivegraphics.nl, besluiten we toch voor een gekleurde folie te gaan. Eigenlijk is het wel leuk om, gevoelsmatig, een poos in een andere auto te rijden.
 
De folies variëren in dikte van 50 tot 100 micron (1 micron, ook wel micrometer genoemd, is 1/1000e van een millimeter – de dikste folie is derhalve 1/10e millimeter dik), afhankelijk van de kleurkeuze en structuur. Matoranje leek ons wel wat, maar misschien niet zo gepast zo vlak na het WK 2010. We gaan voor een matte en lichtere variant grijs die we afkeken van de Lamborghini Reventón. Een beetje stealth-grijs dus. Omdat een matte kleur gevoelig is voor vetten, daar wordt het namelijk glimmend van, is het zaak een hoogwaardige folie te nemen die goed bestand is tegen het afwassen van bijvoorbeeld zeep, wax of olie. De door ons gekozen folie is 80 micron dik: 50 micron zorgt voor de grijze kleur, daarop zit een laag laminaat van 30 micron die de kleur matteert.
 
De folie zou onder normale omstandigheden met gemak minimaal drie jaar goed blijven: je kunt er gewoon mee door een wasstraat (maar sla het hotwax-programma als het even kan over) en verder hoef je je nergens druk over te maken. Ben je een pietje precies, was je je auto wekelijks met de hand en gebruik je speciale foliereinigingsmiddelen dan kan de levensduur zelfs verlengd worden tot zo’n zeven tot tien jaar. Mochten er beschadigingen optreden dan kunnen die lelijke plekken makkelijk worden bijgewerkt. Je verwijdert wat folie en brengt nieuwe aan – een specialist kan dat vrijwel naadloos. Bovendien verkleurt de folie niet anders dan normale lak. Allemaal goed om te weten. We zijn het meest nieuwsgierig naar de prijs.

‘100 procent strak wrappen is onmogelijk, maar zet je auto een dagje in de zon en de kleinste bubbeltjes zijn permanent weg’

 
‘Reken voor een kleinere auto als een Mini op 1.700 euro, voor een redelijke sedan op 2.000 euro en bij grotere auto’s met wat moeilijkere oppervlakken op 2.500 tot 3.000 euro’, meldt Toon Sanders desgevraagd. Maurice van Doorn, mede-eigenaar van Centipede Reclameproducties uit Loosdrecht, maakt deel uit van een vakgroep van carwrappers in Nederland. Hij vult aan: ‘Als we veel onderdelen van een auto moeten halen zoals spoilers, sloten, sierstrips, lampen, et cetera, dan vergt dat uiteraard meer tijd en dat werkt natuurlijk prijsverhogend.’ Voor jouw informatie: de folie is ongeveer een kwart van de totaalprijs, de rest is arbeidsloon.
 
Wrappen beperkt zich niet alleen tot auto’s. ‘Een klant liet zijn Porsche wrappen,’ zegt Sanders terwijl we een heel vies gezicht trekken, ‘ook in zo’n grijze matte kleur en vond het eindresultaat zo fraai dat ie ons ook vroeg zijn jacht in dezelfde kleur te wrappen.’ Sanders toont ons de foto’s: zo’n supersonisch jacht van meer dan vijftien meter, compleet matgrijs gewrapt. Je moet het gezien hebben, maar dat is op de foto al echt übercool. Die duffe witte jachten met zwart geblindeerde ramen die je normaal op de plassen ziet, daar zijn er zoveel van. Dit gewrapte jacht ziet er zo vet uit dat het lijkt of James Bond himself even langs komt varen. We dromen nu al van een matgrijze Learjet. Want ook vliegtuigen kun je wrappen.
 
Terug naar de auto’s. Bij onze Jaguar blijft de kleine achterspoiler zitten, maar gaan de lampen er rondom af, alsook de sloten, enkele sierstrips rond de ramen en de kentekenplaten. Na verwijdering van ‘losse’ onderdelen wordt de hele auto vetvrij gemaakt, dan blijft de folie lekker kleven. Elk hoekje, spleetje en gaatje wordt daarbij meegenomen. Vervolgens worden alle naden geföhnd om geen sporen van vocht achter te laten. Gestart wordt met het dak. Na opmeting wordt een stuk folie ter grootte van het dak afgesneden. De achterkant van de folie wordt verwijderd zodat de kleefkant bloot ligt en twee mensen leggen het stuk folie routineus op het dak waarna ze van het midden uit, met de lijnen van de auto mee, met hun handen en een speciaal rubber, tandloos kammetje de folie opwrijven. Geloof ons, als we dit zelf zouden doen, of jij, dan zou het een groot pokdalig oppervlak worden, vol met van die luchtbelletjes en mislukte vouwen.
 
Met een vlijmscherp mesje worden de randjes, als de folie er snaarstrak opzit, afgesneden. ‘Nee, ze snijden niet in de lak’, zegt Sanders als hij onze bezorgde blikken ziet. Om bolle vlakken met een stuk folie te overspannen – hoe minder stukken folie des te minder naden ontstaan, men beplakt de auto ook zo dat de originele carrosserienaden ook de naden voor de folie worden – wordt de folie verhit. Hierdoor is het flexibeler en kunnen rondingen zonder naden of vouwen beplakt worden. De buitenspiegels zijn een mooi voorbeeld daarvan. ‘Hiermee onderscheidt de echte wrap-expert zich van de amateurs,’ zegt Sanders, ‘want als je te veel verhit om rondingen te beplakken, wordt de folie op de rondingsvlakken te dun. Het zit er dan wel netjes op, maar omdat het op sommige stukken te veel is uitgerekt, en dus dunner is geworden, kan er kleurverschil ontstaan. Of gaat matte folie zelfs een beetje glimmen.’
 
In Nederland zijn er circa 25 bedrijven die zich verenigd hebben en samenwerken voor grote projecten bij het carwrappen. De website met voorbeelden en informatie is te vinden op www.automotivegraphics.nl. Voor TopGear was het ’t meest handig dat in Loosdrecht te doen, bij het eerder genoemde Centipede. ‘Wij hebben al flink wat auto’s onder handen genomen, waaronder die van ons zelf natuurlijk,’ zegt Maurice van Doorn terwijl hij naar een knaloranje Opel Speedster wijst, ‘en met die ervaring zijn we nu in staat om elke autovorm op hoogwaardige wijze te wrappen.’ Ondertussen is onze eerste deur gedaan. Het ziet er heel fraai uit.
 
Op sommige grote vlakken die beplakt zijn, blijven enkele minuscule blaasjes te zien. Met een microscopisch klein mespuntje worden de blaasjes doorgeprikt waarna dat bewuste plekje met een handschoen wordt nagewreven. We onthouden een plek waar dat gebeurd is en zodra de wrappers even niet opletten, prikken we onze neus bijna op de folie om te zien of er een gaatje zichtbaar is. Of misschien nog een blaasje. Nee dus. De flexibiliteit van de folie zorgt ervoor dat er niets meer zichtbaar is. ‘100 procent strak wrappen is onmogelijk,’ zegt Maurice, ‘dus als je er met een loep overheen zou kijken, zie je nog best wat bobbeltjes zitten. Maar zet je auto een dagje in de zon en het is permanent weg. Dan ligt de folie vrijwel 100 procent dekkend op de lak, de warmte van de zon zorgt voor de laatste aansluitinkjes van de folie op de lak.’
 
Bijna twee volle dagen zijn ze bezig met onze Jaguar XK. Het monteren en demonteren van onderdelen neemt ongeveer twee uur in beslag. ‘Dat doen we natuurlijk zeer zorgvuldig en netjes, en weten we niet hoe bijvoorbeeld een deurgreep verwijderd moet worden, dan schromen we niet even een dealer te bellen om dat uitgelegd te krijgen. Die helpen ons altijd’, aldus Maurice. Het beplakken van grote oppervlakken gaat vrij vlot, de afwerking neemt meer tijd in beslag. Het wegsnijden van randjes, maar ook het wegwerken van randjes onder of achter de carrosserienaden moet heel secuur gebeuren.
 
Het resultaat mag er zijn. Natuurlijk, we hebben niet voor niks ooit die lichtblauwe kleur uitgezocht – die vonden we gewoon mooi. Maar dit ziet er ook heel cool uit. Niet ordinair, wel wat gewaagder, wat stoerder. Dat lichtblauwe brave beestje is in twee dagen tijd omgetoverd tot een ruiger beest waarmee we veel bekijks scoren. Ja, dat carwrappen is zo gek nog niet. Misschien moeten we eens op zoek naar een bedrijf dat ook aan peoplewrappen doet.


Wil je weten waar jij je auto bij jou in de buurt kunt laten wrappen, kijk dan even op www.automotivegraphics.nl. Wij lieten het bij Centipede Reclameproducties in Loosdrecht doen, naar volle tevredenheid trouwens. We dronken veel koffie van ze. Centipede kun je vinden via www.centipedebelettering.nl of bel met ze op 035 – 631 02 94.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken