Hard gaan in een zelfbouwskelter

Wat er gebeurde toen de auto die we bouwden aan TopGears Speedweek meedeed…

Redacteur 1:
De Caterham 160 doorgronden is niet moeilijk. Dit is autorijden in z’n ‘puurste’ vorm: een uitgekleed, elementair Caterham-chassis met korte draagarmen, trommelremmen en een starre aandrijfas zonder poespas. Onder de aluminium motorkap gaat een driecilinder 660 cc turbo schuil ter grootte van een paar autoaccu’s, en mocht je geen goed gevoel hebben over die trommelremmen – dat is niet nodig, want hij weegt minder dan 500 kilo en brengt slechts 80 pk voort en een vergelijkbare hoeveelheid koppel. Je haar blijft in model. Hij heeft zelfs 14-inch stalen velgen – al een hele tijd niet meer gezien – met daaromheen 155/65 banden die een kleiner contactoppervlak hebben dan de meeste motorbanden. Zie je? Ik begrijp het. Maar nu ik in het ding heb gereden, snap ik niet waarom je er een zou willen hébben. En als mensen ‘m steeds maar ‘de machtige Caterham’ blijven noemen, dan is mijn voorraad gevoel voor humor snel uitgeput.

Redacteur 2:
Ik kan begrijpen dat jouw reactie op De Machtige Caterham enigszins beïnvloed is door het feit dat ik hem in elkaar heb gezet. Maar het is van belang om in gedachten te houden dat de auto, nadat ik klaar was met mijn liefdevolle hamerhandwerk, werd overgedragen aan mensen die er echt verstand van hebben – vanwege de wettelijke verplichtingen voor toelating op de openbare weg. Je moet ‘m gewoon nemen voor wat ie is: het antidotum tegen een veel te ingewikkelde, over-gedigitaliseerde, aan banden gelegde generatie auto’s die voor een deel al te zeer is vervreemd van het ware autorijden. Het besturen van de 160 vergt het beheersen van ieder aspect van de auto. En daarbij knijp je hem in dit geval soms wat. Hij biedt ouderwets plezier.

1:
Plezier? Je hebt geen plezier in de 160, alleen maar bijna-doodervaringen bij hemeltergend lage snelheden. In een haarspeldbocht op het circuit van Castellolí voelde ik op een gegeven moment onderstuur, vierwiel-drift en overstuur. Verbijsterend genoeg leek het allemaal op hetzelfde moment. Hij heeft het rijgedrag van een doe-het-zelf auto. Wat ie, helaas, nou net ook is. Wat heeft ons bezield om met dit ding hier te komen?

2:
We hebben dat gedaan omdat hij het referentiepunt is voor al het ingewikkelde spul, voor een generatie van auto’s die gedomineerd wordt door techniek. Ik kan me voorstellen dat de back-to-basics-filosofie niet iedereen zal aanspreken en dat het waarschijnlijk slecht zal aflopen als je erin rijdt als de chimpansee in Mario Kart. Maar haal diep adem, behandel ‘m dan als een auto in plaats van als een computergame, en dan zal zijn eenvoud je een glimlach ontlokken. Hij heeft pure pret te bieden. Daar kun je niks tegen hebben.

1:
Goed. Maar laten we nu eens naar de feiten kijken: niemand past erin, tenzij je mismaakt bent. De pedalen zijn zo dicht bij elkaar geplaatst dat je voeten elkaar in de weg zitten, en tijdens het rijden moet je je ellebogen buitenboord houden omdat ze bij Caterham denken dat ‘ergonomie’ een synoniem is voor ‘miniatuur’. De tonneau-cover is optioneel en past amper, de schakelaars komen uit de koopjesbak van een antiekwinkel en de koplampen doen waar ze zin in hebben. En dan kost hij ook nog ruim 17.000 euro. Daar heb je een heel aardig tweedehandsje voor. En: hij is niet snel en hij rijdt niet lekker.

2:
Jij met je kekke schoenen past er niet in, nee. Maar ik wel, en The Stig klaagde ook niet. Het is een cliché, maar je draagt de Caterham als een dwangbuis of een doodskist. Ik moet toegeven dat ik toen het een paar keer bijna fout ging, wel de gedachte had dat ik in ieder geval klaar was voor de uitvaart. Maar wat ik ook deed, ik zat er steeds met een brede glimlach in, en is dat nou niet net waar het om gaat bij een sportwagen? Simpel, effectief, toegankelijk, ieder keer als je in ‘m rijdt. Echt machtig.

Specificaties

Caterham Seven 160

Prijs: ca. € 17.600 (bouwpakket) / € 21.182 (rijklaar)
Motor: 660 cc, driecilinder turbo, 80 pk @ 7.000 tpm, 107 Nm @ 3.400 tpm
Prestaties: 0-100 km/u in 6,5 s, top 169 km/u
Aandrijving: achterwielen, 5v handgeschakeld
Verbruik (gemiddeld): 4,9 l/100 km, 114 g/km CO2
Maten (l x b x h): 3.380 x 1.575 x 1.115 mm, 2.235 mm (wielbasis)
Gewicht: 490 kg

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken