Caterham Seven 165

caterham seven
caterham seven

Na al het geweld van pk-beulen als de recent gepresenteerde 620R komt Caterham met een heus gedownsized model met maar 80 pk! En een Japanse driecilinder als motor. Eh, dat is dan een versie voor bejaarden toch?

Als je maar lang genoeg wacht, wordt het vanzelf weer mode. Menig kledingkast puilt vanwege die drogreden uit van mottige truien en broeken. Dat gevoel bekruipt je wanneer je in elkaar gefrommeld in de Caterham Seven 165 zit. Eigenlijk is ie ‘net als toen’-retro zonder dat ie zo bedoeld is. Best wrang dat zo’n minimalistisch product van een fabrikant die een eigen Formule 1-stal heeft, zich voorzichtig op de motorfietsmarkt begeeft en een prachtige samenwerking met Renault heeft gesloten, eigenlijk de leukste uit het leveringsprogramma is. Zeker als je je bedenkt dat z’n vermogen nauwelijks genoeg is om het foliedekseltje van een bakje vla te trekken.

Sinds kort houdt Caterham de ‘pk per 1.000 kilo’-verhouding aan voor de typeaanduiding, met de 620R als knettergek topmodel. Bij deze uitvoering is dat 162 pk per ton. Dan klinkt het nog heel wat, maar in wezen heb je maar 80 paardenkrachten en als we schrijven dat ie 107 Nm heeft, denk je dat we de 0 en de 7 hebben omgedraaid. Niet dus. Overigens hebben ze de pk/massa-verhouding op de thuismarkt naar beneden afgerond, naar 160, bij ons spreken we van de 165. De Euro5-emissie krijgt zo extra nadruk, heet het. Het blijft weinig.

In de praktijk blijkt het echter een gouden greep. Niet alleen maakt Caterham hiermee een lange neus naar de geijkte supercars, maar zelfs naar vadsige gezinsauto’s. Ook al is de Seven voor de leek een museum op wielen, maar zo net in 2014 is de 165 beter op z’n plaats dan ooit.

Motor uit een K-car

De motor komt uit de Suzuki K-car, een koekblikje dat vanwege de minimale afmetingen steun van de Japanse overheid krijgt en alleen daar bekend is. Het is een 660 cc driecilindertje dat min of meer geholpen wordt door een turbo. Normaal komt er 64 pk uit het blokje, nu 80. Daarvoor moet hij wel 7.000 tpm draaien. Eraan vast zit een volstrekt a-modieuze, handgeschakelde vijfbak, de achterwielen zitten zelfs aan een starre achteras vast. Dit was al achterhaald in 1914, laat staan in 2014. Een beetje retro is leuk, maar je kúnt het overdrijven. De 14 inch wielen bestaan uit naakte, smalle stalen velgen met daarom heen 155-serie banden vóór en 165-serie achter. Ook al zo prehistorisch: achter zitten er trommelremmen. Innovatie is aan de Seven 165 voorbij gegaan.

Caterham heeft zich jarenlang in alle bochten gewrongen om maar zo veel mogelijk evolutie uit de oorspronkelijke Lotus 7 te kunnen prutsen, nu gaan we weer terug naar af. Dat bevalt eigenlijk prima. Het brengt je weer terug naar het niveau van puur rijplezier. Scheurneuzen en andere patsers komen er bekaaid af met dit minimale vermogen, maar vanwege het minimale contactvlak van de smalle bandjes met het wegdek moet je nog flink opletten. Want dikke banden en elektronische hulpsnufjes behoeden je tegenwoordig ongemerkt voor veel gevaar, nu krijg je elke rijfout dubbel en dwars voor je kiezen.

Caterham Seven in Toscane

Om de romantiek van het ambachtelijke autorijden extra luister bij te zetten, nodigde Caterham ons niet op Engelse landweggetjes uit, maar op de Futa-pas in Toscane. Dit Italiaanse droomplekje is beroemd door de Mille Miglia-races. We zijn geen Stirling Moss of Fangio, dus door het ontbreken van deuren, dak en fatsoenlijke voorruit moesten we toch even slikken toen we vanuit de gerieflijke huur-Astra overstapten.

Maar: het is hartstikke leuk. Een rit in de spits rond Bologna is een van de leukste rijervaringen die ik ooit had. In de omliggende heuvels laat de Seven z’n lijntje met het verleden zien. Je hebt vanuit de minuscule carrosserie vrij zicht op de wielen zodat je ze moeiteloos op de millimeter nauwkeurig in de bocht kunt zetten. Het is een werkelijk genot om al die bochten aaneen te rijgen, want de besturing is simpelweg perfect. Ondanks die hopeloos ouderwetse achterwielophanging hoor je ons ook niet klagen over het comfort.

Het kleine motortje kan best overweg met de 165 en komt eigenlijk geen moment puf tekort. De driecilinderroffel en de turbofluit zijn niet onprettig en samen met het snerpje uit de soepstengel-dunne uitlaat die vlak onder je oor uitmondt, krijg je er best lol in om de techniek te horen zwoegen. Kun je even los op een recht stuk, dan zal je vanuit stilstand in 6,5 seconden 100 km/u rijden. Je kunt door tot maximaal 160 km/u, maar om dat te halen, moet je wel veel geduld hebben. Op de bochtige wegen is het zaak de budget-Caterham boven de 2.000 tpm te houden en zelfs in scherpe bochten een zo hoog mogelijke versnelling te kiezen. Terugschakelen naar z’n twee is geen pretje met de nogal belabberde versnellingsbak en ook het lawaai kan gaan irriteren. Bovendien, die 107 Nm zijn steeds beschikbaar, dus er is kracht genoeg om de bochten door te komen. Op zulke wegen in de derde of zelfs vierde versnelling rijden, klinkt rij-technisch volslagen mesjogge, maar in de praktijk pakt het prima uit.

Als je zo open en bloot in de buitenlucht zit, heb je toch al het gevoel veel sneller te rijden dan de snelheidsmeter aangeeft. Mocht je op een gegeven moment het idee hebben dat je hier Stirling Moss op een ronde aan het zetten bent, dan helpt een rappe Fiat Panda je weer uit die droom. Dat neemt niet weg dat je ontzettend veel plezier kunt beleven aan deze auto.

De Caterham Seven 165 is een schijntje

Heb je het idee dat de Caterham Seven 165 een auto voor trage oude mannetjes is, dan zit je er naast. De oppermachtige Toyota GT86, onze vorige Auto van het Jaar, is een emmer reuzel in vergelijking met de Caterham. De 165 is er in Groot-Brittannië als bouwpakket en kost dan 15.000 pond, laat je ‘m bouwen dan komt ie op 18.000 pond. In Nederland en België is de Caterham Seven 165 alleen als kant en klare auto leverbaar. De 27.500 euro die hij in Nederland kost, is een schijntje voor zo’n brok rijplezier. Dan te bedenken dat je er in België zeker nog minder voor betaalt. Dit is het rijdende bewijs dat minder ook meer kan zijn.

16
20
Specificaties

Caterham Seven 165

16/20

Motor
660 cc
driecilinder turbo
80 pk / 107 Nm

Aandrijving
achterwielen
5v handbak

Prestaties
0-100 in 6,5 s
top 160 km/u

Verbruik/milieu
4,9 l/100 km
114 g/km CO2

Afmetingen
3.380 x 1.575 x 1.115 mm (L x B x H)
2.235 mm (wielbasis)
490 kg

Prijzen
NL: ca. € 27.500
BE: n.n.b.

Het vonnis
Hoewel ie niet meer dan 80 pk heeft, is de Caterham 165 een reuzeleuke sportauto. Rijplezier hoeft niet samen te hangen met veel vermogen, maar verwacht niet dat je de straatstenen achter je opkrult

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken