Chevrolet Camaro Coupé 2.0 Turbo

Chevrolet blijft dapper doorploeteren op de Europese markt, waar ze per jaar zo’n 1.600 auto’s weten te verkopen. Ter vergelijk: Volkswagen doet er met 1,6 miljoen in Europa 1.000 keer meer. Kan Chevy niet beter gewoon in Amerika blijven?

chevrolet-camaro-coupe-2-0-turbo-test-2017
chevrolet-camaro-coupe-2-0-turbo-test-2017
chevrolet-camaro-coupe-2-0-turbo-test-2017
chevrolet-camaro-coupe-2-0-turbo-test-2017
chevrolet-camaro-coupe-2-0-turbo-test-2017
chevrolet-camaro-coupe-2-0-turbo-test-2017
chevrolet-camaro-coupe-2-0-turbo-test-2017
chevrolet-camaro-coupe-2-0-turbo-test-2017
chevrolet-camaro-coupe-2-0-turbo-test-2017
chevrolet-camaro-coupe-2-0-turbo-test-2017

Het antwoord is natuurlijk: nee! Sinds Chevrolet in Europa gestopt is met kleine naaimachientjes en dubieuze sedans bestaat het aanbod op ons continent uit de Camaro en Corvette. De twee meest aansprekende modellen die ze hebben, maar tevens ook twee modellen die moeite hebben om op te boksen tegen hun Europese tegenstrevers: de coupés van Audi, BMW en Mercedes voor de Camaro en de 911 voor de Corvette.

Nou ja, laten we eerlijk zijn: Chevrolet legt het af tegen die merken. Het design laten we even buiten beschouwing, maar als je kijkt naar het aanbod van motoren (één viercilinder en een V8) en het afwerkingsniveau van het interieur, dan weet je dat de Amerikanen nog een jaar of vijf tot tien achterlopen. De laatste generatie navigatie- en infotainmentsystemen van Duitse makelij zijn top, bij de Chevy kun je zeggen dat het best fijn en vlot werkt. Kom je in een Audi in deze klasse geen hard stuk plastic meer tegen, in de Camaro wisselen fraai leer en goedkoop grijs plastic elkaar af. Geen probleem als je een spotgoedkope auto rijdt, maar bij eentje van bijna 60 mille (net over de 40 mille in België) verwacht je meer.

Waar gaat het mis in Europa?

Met die prijs. Want in Amerika kost ie omgerekend zo’n 25.000 euro, en dat is niet minder dan een fantastische aanbieding voor een achterwielaangedreven coupé met 275 pk. Dan boeit hard plastic ook niet. Gewoon instappen en genieten van je koopje. Temeer daar een standaard BMW 4-serie je daar bijna 40.000 euro kost. Dus als die Chevrolet Camaro Coupé – en hetzelfde geldt voor de vergelijkbare Ford Mustang in Europa – hier iets van 30 mille zou kosten, tja, dan zou ie wellicht niet aan te slepen zijn. Maar dat kost ie helaas niet. Bovendien, een 252 pk sterke BMW 430i kost in de basis 50 mille in Nederland – dan houd je nog 8 mille over voor wat opties.

Hebben we dan alleen zitten rekenen in plaats van rijden? Gelukkig niet. Want rijden met de Camaro is fun. Ondanks z’n vier cilindertjes gorgelt ie leuk en z’n typische musclecar-rijgedrag is vermakelijk. Rechtdoor vindt ie het leukst, stoplichtsprintjes ook, maar zodra het bochtig wordt, schieten we automatisch in de vergelijkingsmodus met de Duitse coupés. En dat bederft het plezier enigszins, want je realiseert je plotseling weer hoe scherp en strak die rijden. Echt hoor, de Camaro rijdt heel plezierig, maar op welk punt je ‘m ook onder de loep neemt: het is niet top.

Waarom de Chevrolet Camaro Coupé?

Eigenlijk is er maar één argument om een Camaro (of Mustang) te kopen: het uiterlijk. Waar je je best moet doen om een 3-serie van een 4 te onderscheiden of een A4 van een A5 of A6 (het tellen van deuren helpt niet, want er zijn ook nog coupé-achtige vierdeurs versies), daar herken je een Chevrolet Camaro Coupé van een kilometer afstand. En weet je, zelfs van een kilometer afstand ziet ie er cool uit.

12
20
Specificaties

Chevrolet Camaro Coupé 2.0 Turbo

Motor:
1.998 cc
viercilinder turbo

Aandrijving:
275 pk @ 5.500 tpm
400 Nm @ 3.000 tpm achterwielen

Prestaties:
8v automaat 0-100 km/u in 5,9 s
top 240 km/u

Verbruik:
8,0 l/100 km
181 g/km CO2

Afmetingen:
4.784 x 1.880 x 1.340 mm (l x b x h)
2.812 mm (wielbasis)
1.539 kg 72 l (benzine)
384 l (bagage)

Prijs:
€ 58.048 (NL)
€ 41.598 (B)

Vonnis:
12/20
Origineel alternatief, qua vormgeving, voor de geijkte BMW 4, Mercedes C Coupé of Audi A5 tegen een aanvaardbare prijs. Al haalt ie vanbinnen het niveau van de drie Duitsers bij lange na niet

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken