Chevrolet Camaro Turbo Convertible

Een veelbelovende indicatie dat Ame­rikaanse spierbundels misschien niet per se acht cilinders hoeven te hebben

Chevrolet Camaro Turbo Convertible
Chevrolet Camaro Turbo Convertible
Chevrolet Camaro Turbo Convertible
Chevrolet Camaro Turbo Convertible
Chevrolet Camaro Turbo Convertible
Chevrolet Camaro Turbo Convertible
Chevrolet Camaro Turbo Convertible
Chevrolet Camaro Turbo Convertible
Chevrolet Camaro Turbo Convertible
Chevrolet Camaro Turbo Convertible
Chevrolet Camaro Turbo Convertible
Chevrolet Camaro Turbo Convertible
Chevrolet Camaro Turbo Convertible
Chevrolet Camaro Turbo Convertible
Chevrolet Camaro Turbo Convertible
Chevrolet Camaro Turbo Convertible

Een facelift staat op stapel voor de Camaro, maar voor het zo ver is, brachten we wat tijd door met de huidige viercilinder Convertible. Een korte test van Chevy’s alternatief voor de instap-Mustang

Tussen de herintroductie van de Mustang in 2015 en eind 2017 verkocht Ford in Europa 33.000 exemplaren. Van de Camaro, die in die periode ook geheel werd vernieuwd, vonden er in die tijd slechts 2.500 een eigenaar. Waarom zo’n groot verschil? Aan het uiterlijk of de prijs kan het niet liggen. Wellicht heeft het te maken met Chevrolets beperkte aanwezigheid op dit continent; we vermoeden dat veel mensen niet eens weten dat de Camaro hier te krijgen is.

Sinds deze generatie biedt Chevy zijn paardenjager aan met een voor Nederland interessante 2,0-liter turbo-viercilinder. Hij brengt 275 pk in het spel, wat iets minder is dan de EcoBoost-motor van Ford, maar alsnog genoeg om je in amper zes seconden naar 100 km/u te helpen.

Knus interieur

De zit in onze test-Chevrolet Camaro Turbo Convertible is diep en knus – de stoelen zijn zo laag in te stellen dat je je elleboog niet meer uit het raam kunt hangen. Het zicht naar buiten is ondermaats, zoals gebruikelijk in een Camaro, maar het interieur is een regelrechte verademing ten opzichte van de vorige generatie: vlot en ongekunsteld vormgegeven, met mooie schermen, led-sfeerverlichting en ringen om de ­ventilatieopeningen waarmee je de aircotemperatuur kunt verstellen. Tussen de voorstoelen vind je ’s werelds onhandigste opbergvak. Vier niet al te grote volwassenen kunnen aardig zitten.

Aan het motorgeluid zul je het meest moeten wennen. Bij een koude start brengt de 2.0 een holle snerp voort, maar wanneer de boel warm is, blijft er niet veel meer over dan braaf gezoem. Dit terwijl ook GM best weet hoe ze viercilinders leuk kunnen laten klinken. Zonde, want als ze de fans érgens van moeten overtuigen, is het dat deze motor een plek verdient in deze auto.

Het bestaansrecht van de Chevrolet Camaro Turbo Convertible

Het aardige is dat de Camaro Turbo Convertible op een ander vlak zijn bestaansrecht moeiteloos verdedigt. Als bochtenverslinder is ie vermakelijker dan zijn V8-broertje: de neus is licht, de besturing gewillig. Het stevige onderstel zorgt dat de rolneiging beperkt blijft, zodat je de brede carrosserie al snel met verve in het rond mikt.

De motor blijft er ook bij hogere toeren ­stevig aan trekken. Wel verlangen we op zulke momenten naar een handbak – de automaat heeft soepele, maar soms vreemd gekozen schakelmomenten en reageert wat kleverig op de flippers. Helaas: omdat in Europa alleen de top­uitvoering wordt geleverd, is een extra pedaal geen optie.

Zeker niet perfect dus, deze Chevrolet Camaro Turbo Convertible, maar wel het type auto waarvoor je ondanks z’n makkes keihard kunt vallen. De styling is een prachtige doorontwikkeling van de retro-look die tien jaar geleden werd ingezet. De facelift die eraan komt, zet die stijgende lijn wat ons betreft niet voort. Aan de andere kant: wie weet zijn de huidige minpuntjes er dan wel uitgevist en aangepakt.

12
20
Specificaties

specificaties Chevrolet Camaro Turbo Convertible

Motor
1.998 cc
viercilinder turbo
275 pk @ 5.500 tpm
400 Nm @ 3.000 tpm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,1 s
top 240 km/u
Verbruik (gemiddeld)
8,1 l/100 km
184 g/km CO2 F Label
Afmetingen
4.786 x 1.897 x 1.351 mm (l x b x h)
2.811 mm (wielbasis)
1.659 kg
72 l (benzine)
208 / 72 l (bagage)
Prijzen
€ 72.470 (NL)
€ 49.860 (B)

Vonnis
Een veelbelovende indicatie dat Ame­rikaanse spierbundels misschien niet per se acht cilinders hoeven te hebben. Als Chevy iets meer werk steekt in de automaat en het geluid, en daarmee in de beleving, hebben ze iets heel fijns in handen

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken