De Chevrolet Corvette Z06 vervaagt traditionele grenzen. De Amerikaanse droom wordt eindelijk realiteit.

We zijn op het circuit met de Chevrolet Corvette Z06

Bij de eerste bocht ontsnapt er een geluid alsof een veldmuis een heliumballon heeft leeggezogen. Even later gebeurt het weer. Ondanks het feit dat je weet wat er komen gaat en je schrap zet, ontkomt niemand eraan dat er heel merkwaardige geluiden aan z’n lichaam ontsnappen. Niet lang daarna slaat een vage misselijkheid toe. De enige die onverstoorbaar blijft, is Corvette C7.R-racer Tommy Milner. Net als alle professionals lijken g-krachten geen vat op hem te krijgen. Geen gepiep, geblaas of gekreun, geen spier die vertrekt. Hoe is dat mogelijk in een auto die alle natuurkundige wetten aan z’n laars lijkt te lappen? Hard rijden doen we vaker bij TopGear. In allerlei verschillende auto’s, op allerlei verschillende circuits, maar wat er vandaag gebeurt op het circuit van Road Atlanta, in het diepe zuiden van de VS, tart elke beschrijving. Dit parcours in Georgia is eigenlijk een soort geradicaliseerd broertje van de Nürburgring.

Het is angstaanjagend om bijrijder in de Z06 te zijn

Heel even verhardt het gezicht van Milner en op het moment dat het te laat lijkt om een crash af te wenden gaat hij vol in de remmen. Een fractie van een seconde later gaat het gas er weer vol op en is de bocht achter ons vergeten. Je krijgt geen kans om op adem te komen. Misschien dat je op het rechte eind tussen bocht 8 en 9 je focus even kan herpakken, maar luttele seconden later daalt het parcours af en volgt de chicane bij bocht 10 en 11. Niet dat je een kans krijgt om die te verwerken, want vrijwel direct daarna ligt de ronduit duivelse bocht 12 op de loer. Een onoverzichtelijke heuvel, gevolgd door een afdaling die ervoor zorgt dat je maag zich tijdelijk ter hoogte van je knieën bevindt. Dit circuit zou al een hele toer zijn in een bescheiden middenklasser, maar wij zitten in de nieuwe Corvette Z06, een van de snelste auto’s ter wereld. Dat de Z06 monsterachtig snel is, wordt opnieuw bevestigd door Corvette’s pr-afdeling, die net op het moment dat wij in Atlanta aankomen de cijfers openbaar maakt. Die zijn indrukwekkender dan gedacht: van 0 naar 96 km/u in 2,95 seconden. Met zo’n acceleratie stapt de Z06 een heel exclusief eliteclubje binnen. Er zijn maar weinig productieauto’s in de wereld die in de sprint naar 60 mijl per uur onder de drie seconden duiken. Wanneer je het koppel van 881 Nm, het vermogen van 659 pk en de relatief bescheiden prijs van de Chevrolet Corvette Z06 in aanmerking neemt, snap je waarom de nieuwe Z06 absoluut niet mocht ontbreken bij de TopGear Awards van 2014.

Maar goed, Milner moet weer remmen

Laten we niet teveel stilstaan bij de harde cijfers. Milner ziet een bocht opkomen en maakt zich klaar om te remmen. Direct wordt alle lucht uit je longen geperst en we betrappen zelfs Tommy Milner op een zucht die klinkt als de laatste ademtocht van een lekke accordeon. De remkracht van de Z06 is onbeschrijflijk. Met snelheden ruim boven de 200 km/u vlieg je op een bocht af en pas ver voorbij het punt waar je het laatste rembord verwacht, gaat Milner in de remmen. De remkracht vormt een reëel risico voor je inwendige organen en de deceleratie van de Corvette valt niet te becijferen. Aan de voorwielen heeft deze Chevrolet Corvette Z06 koolstof-keramische remschijven van 400 millimeter die de auto een stopvermogen geven die zijn weerga niet kent.
‘Geen enkele straat-legale auto die ik ken, beschikt over zulke krachtige remmen’, zegt Milner, geheel overbodig. ‘Bij de Z06 vervaagt de grens tussen racewagen en sportwagen. Je kunt gewoon voelen hoeveel downforce de auto genereert’, voegt de coureur eraan toe. Dat hij volledig gelijk heeft, wordt later nog eens aangetoond als blijkt dat we in de aanloop naar bocht 10 tot 1,54 g haalden. Geen wonder dat de wereld er na ons ritje nog minstens een kwartier heel merkwaardig uitzag.

‘Aerodynamica speelt een grote rol bij de Z06 en met de snelheden die wij op dit circuit halen, besef je onmiddellijk hoe noodzakelijk dat is’

De Corvette is een slimme auto geworden

Het is een geweldig jaar geweest voor de grote Amerikaan. Tijdens onze Speedweek 2014 bracht de Corvette Stingray het er, ondanks de aanwezigheid van andere zwaargewichten, opvallend goed van af. Jeremy Clarkson nomineerde de Corvette Stingray zelfs als zijn persoonlijke favoriet voor de titel Auto van het Jaar 2014. Nu is Clarkson niet erg conformistisch ingesteld, maar de Chevrolet Corvette Z06 valt inderdaad haast niet te kloppen. Zelfs niet in het jaar dat BMW er met de i8 voor zorgde dat de hybride auto eindelijk sexy werd. Laten we de hardware eens aan een inspectie onderwerpen: uit de enigszins mysterieuze en wonderlijke wereld van GM-motoren kwam de LT4. Een 6,2-liter V8 die nauw verwant is aan de LT1 in de Stingray. Maar er zijn opvallende verschillen. Zo maakt de Z06 gebruik van mechanische compressie – een supercharger, dus. Het apparaat van Eaton past precies tussen de twee rijen cilinders, in de V van de V8. Corvette-topman Tadge Juechter legt uit dat de supercharger op die plek geplaatst is om te zorgen dat alles compact genoeg bleef. Alleen op die manier kon worden voldaan aan de strenge Europese eisen op het gebied van voetgangersveiligheid. Vraag niet hoe dat werkt, maar de massa en het volume onder de motorkap spelen daarbij kennelijk een belangrijke rol. Verder is gebruik gemaakt van speciale aluminium cilinderkoppen geproduceerd volgens het zogenaamde rotocast-principe, waardoor ze sterker zijn en beter overweg kunnen met de geproduceerde hitte. De inlaatkleppen zijn van titanium, de zuigers van gesmeed aluminium en roestvrijstalen uitlaatcollectoren en gesmede drijfstangen completeren het geheel. Daarnaast heeft de Z06 natuurlijk een dry-sump-smeersysteem. Net als de Stingray heeft ook deze Chevrolet Corvette Z06 variabele kleptiming en General Motors’ slimme systeem van cilinderuitschakeling. Juechter weet te melden dat het motorblok door alle aanpassingen slechts 240 kilo weegt.

Wat voor transmissie levert Chevrolet?

De Z06 is verkrijgbaar met een conventionele, handgeschakelde bak. Iets waarvan veel Europese fabrikanten – Ferrari voorop – beweren dat alleen excentrieke Engelse kopers er nog in geïnteresseerd zijn. Het rev-match-systeem zorgt voor automatische aanpassing van het toerental en geeft tussengas bij het terugschakelen. Heel handig voor wie het hak-teen-schakelen niet onder de knie kan krijgen. Eerder waren we niet erg vleiend over rev-match, maar het systeem schijnt te zijn aangepast en op maat gesneden voor de Z06. Naast de handgeschakelde versie is er natuurlijk ook een automaat. Een joekel van een koppelomvormer met de curieus klinkende aanduiding Hydra-Matic 8L90, die overigens wel uitstekend overweg kan met het bloedstollende vermogen van de Chevrolet Corvette Z06.
Tadge Juechter staat er ontspannen bij. Hij geeft al zo’n twintig jaar leiding aan het Corvette-programma en heeft veel ontwikkelingen van nabij meegemaakt. Zo ook de discussie over de transmissie. Of het nou pdk, dct of dcg is, volgens Juechter is de interpretatie van schakeltijden erg subjectief. Juechter benadrukt dat de snelheid van de versnellingsbak van de Z06 zelfs de meest geavanceerde systemen dicht benadert. Bovendien, zo zegt hij, ‘konden we niets anders vinden dat compact en licht genoeg was, overweg kon met het enorme koppel, en ons in staat stelde het systeem van cilinderuitschakeling te gebruiken’.

Er is zowaar gedacht aan aerodynamica

Het chassis is hetzelfde hydro-vorm aluminium spaceframe als dat van de Stingray. Ten opzichte van de oude Corvette wordt hiermee een toename in torsiestijfheid bereikt van ongeveer 60 procent. Dankzij dezelfde techniek nam ook de stevigheid van de Convertible met 20 procent toe. De configuratie van de wielophanging is gelijk aan die van de Stingray. Wel worden gemodificeerde stabilisatiestangen toegepast, evenals aangepaste bussen en instelbare Magnetic Ride-dempers. De motorkap is gemaakt van koolstofvezel en ook voor de bodem werd voor een composiet gekozen. De spoorbreedte aan de voorwielen nam toe met 56 millimeter en achter zelfs met 80 millimeter. Overal op de carrosserie zijn ventilatiesleuven en luchtinlaten te vinden om grote teugen lucht naar de motor, remmen en versnellingsbak te tunnelen. Andere aerodynamische kunststukjes moeten zorgen voor minder lift en een beter wegcontact. Aerodynamica speelt een grote rol bij de Z06 en met de snelheden die wij op dit circuit halen, besef je onmiddellijk hoe noodzakelijk dat is. Chevrolet gaat daar erg ver in. Optioneel is er zelfs een upgrade, een ‘tweede niveau’ leverbaar. Een aerodynamisch pakket met veel extra koolstofvezel in de vorm van een diffuser met end-plates aan de voorkant en een achtervleugel voor meer neerwaartse druk. Of dat nog niet genoeg is, kan je zelfs een derde niveau bestellen, maar dan heet de auto opeens de Z07. Je krijgt dan nog grotere end-plates op de diffuser en transparante, instelbare Gurney-flaps (ook wel wickerbills genoemd), op de achterspoiler. Ook krijg je dan de fantastische koolstof-keramische Brembo’s en Michelins superplakkerige Sport Cup 2-banden.

We stappen in en nemen plaats

Achter het stuur van de Corvette dringen zich overeenkomsten met Top Gun op. Het instrumentarium staat licht naar je toe gebogen; je voelt je meer jachtvlieger dan coureur. Voor je strekt zich een voetbalveld aan motorkap uit, en de Z06 is zo breed dat de twee zijschermen waarschijnlijk elk hun eigen postcode hebben.
Om de straaljagerassociatie compleet te maken, heeft de Chevrolet Corvette Z06 natuurlijk een head-up display. Normaal hebben we niet veel op met projectieschermen, want tot nu toe heeft geen enkele producent het echt goed voor elkaar gekregen, maar bij de Corvette is het wel gelukt. De informatie die je krijgt is duidelijk, de vormgeving is prima en er is geen hinderlijke schittering. In de meest complete versie is ook een soort zwarte doos gemonteerd; een datarecorder die met behulp van een geïntegreerde camera en versnellingsmeters automatisch alle circuitinformatie en rondetijden vastlegt. Je zal er maar om verlegen zitten. Het enige dat nog ontbreekt, is een flipschakelaar aan het stuur om je surface-to-air missiles mee te lanceren. ‘Je moet van goeden huize komen, wil je de Corvette in bedwang houden zonder de onzichtbare elektronische hulpjes’

Welke rijstanden heeft deze Chevrolet Corvette Z06?

Op de middenconsole zit de schakelaar waarmee de verschillende standen kunnen worden geselecteerd. Er is een keuze uit Weather, Eco, Tour, Sport en Track. In elke stand worden twaalf verschillende parameters in de gaten gehouden, waaronder de Magnetic Ride-dempers, de tractiecontrole, het vermogen en het elektronisch differentieel. Het systeem gaat nog verder: In de Track-stand zijn er vijf verschillende niveaus van beïnvloeding. Volgens Juechter en een van zijn testrijders is niveau drie het meest geschikt voor ons. We zullen zien. In veel opzichten vertoont de elektronica van de Corvette meer overeenkomsten met de luchtvaart dan met autotechniek. De geavanceerde systemen van de Corvette kunnen zich meten met de Ferrari 458 Speciale en dat is een knap staaltje van de Amerikanen, zeker als je naar het prijskaartje van de Corvette kijkt: 155.200 euro in Nederland, 101.200 euro in België.

Het circuit van Road Atlanta is genadeloos

Maar na een aantal rondes krijg je vanzelf in de gaten dat je met de Corvette heel ver kan gaan. Afhankelijk van de omstandigheden voel je soms het vermogen in een flits heen en weer gaan tussen beide achterwielen. Ben je wat onhandig en draai je een bocht te scherp in, of raak je een bermrand, dan voel je dat ook. De elektronica staat permanent op scherp en lijkt in een voortdurende doodsstrijd verwikkeld met de basale wetten van de dynamica. Al snel wordt duidelijk dat de zwakste schakel in deze keten wordt gevormd door dat zielige stukje vlees en bloed dat achter het stuur zit.
Van de twee transmissies geven wij de voorkeur aan de handgeschakelde variant. Het rev-match-systeem is inderdaad stukken beter geworden en is onvergelijkbaar met wat we vorig jaar tijdens onze Speedweek in de Stingray konden ervaren. Wat nog het meeste indruk maakt, is het gaspedaal. Je leert al gauw om er diep respect voor te krijgen. Het ontketent zulke krachten dat zich een vergelijking met de Ferrari F12 Berlinetta opdringt. De Corvette is geen auto die je zonder al die elektronische hulpmiddelen moet besturen. Net als de 599 GTO is dit een auto waarbij je alles nadrukkelijk áán moet laten staan. Neem je de kunstmatige hulpmiddelen weg, dan ga je genadeloos nat. Het is dan net of je de Z06 hoort twijfelen aan je geestelijke vermogens.

Joh, als jij dat allemaal wilt uitzetten, dan moet je dat vooral doen, maar je bent gewaarschuwd. Je moet het zelf weten.

Hoe is de auto op de openbare weg?

Er zijn niet voor niets heel knappe koppen bezig geweest om allerlei ingewikkelde algoritmes te bedenken. Achter al die elektronica gaat een zo gecompliceerde materie schuil dat de meesten van ons geen flauw benul hebben wat er achter de schermen allemaal gebeurt om de zaak veilig op de weg te houden. Neem van ons aan. Je moet van goeden huize komen, wil je de Chevrolet Corvette Z06 in bedwang houden. Zeker zonder die onzichtbare hulpjes. We schakelen dus maar weer snel terug naar het aanbevolen ‘niveau drie’. Vervolgens genieten we nog een paar rondjes van het ontketende vermogen van deze Amerikaanse bullebak. De volgende dag mogen we even de weg op en rijden we richting Tennessee. In de zevende versnelling, met op de achtergrond wat onvervalste countrymuziek, is het opvallend hoe koest en handelbaar de Z06 kan zijn. Van het ontketende beest dat we een dag eerder reden, is op de binnenwegen van Tennessee niets terug te vinden. Van de acht cilinders staan er vier uit en de Chevrolet Corvette Z06 murmelt zachtjes.

Amerika heeft ook prachtige wegen

We zijn niet voor niets naar Tennessee gereden. Daar, op de grens met North Carolina, naast het Great Smoky Mountains National Park, ligt de Tail of the Dragon: een kleine 20 kilometer lange route met maar liefst 318 bochten en bochtjes. Een van de meest onwaarschijnlijke en spectaculaire wegen die je kunt voorstellen. Het zijn voornamelijk motorrijders die zich tot dit spektakelstuk voelen aangetrokken. Het doet in deze omgeving een beetje Europees aan en er heerst een gezellige sfeer in een van de vele eettentjes in de omgeving. We ontmoeten er een Amerikaan die hier zo vaak komt dat hij vermoedt dat hij de Tail of the Dragon al wel 2.000 keer heeft gereden. Het is een adembenemend stuk weg, maar wel een traject waarop voorgaande Corvettes het jammerlijk zouden laten afweten, dus we zijn benieuwd of de Z06 zich hier kan bewijzen. De weg zit vol hoogteverschillen en de bochten volgen elkaar soms zo snel op dat het lijkt alsof je in een achtbaan zit. Het vergt het uiterste van de wielophanging en stelt de wegligging en het rijgedrag op een extreme manier op de proef. Er kan maar één conclusie zijn: de Z06 is subliem. Het stuurgedrag is keurig neutraal en de Corvette blijft onverstoorbaar in balans. De grote Amerikaan slaagt hier – net als op het circuit – met vlag en wimpel. Zoek de grenzen van je eigen kunnen op en ga dan nog een stukje verder. De Z06 doet graag met je mee.

Wat is ons oordeel?

In de VS is een nieuwe ster geboren. Deze Chevrolet Corvette Z06 kan zich meten met het allerbeste dat AMG, BMW, Ferrari of Porsche te bieden hebben. Op welk circuit of op welke weg ter wereld dan ook. Het gevoel is onbetaalbaar, maar dat is ie zelf allerminst. Wat ons betreft wordt 2015 daarom het jaar van de komeet. De komeet Z06.

Specificaties Chevrolet Corvette Z06



Motor
6.162 cc
V8 supercharged
659 pk / 881 Nm

Aandrijving
achterwielen
7v handbak

Prestaties
0-96 km/u in 2,95 s
top n.n.b.

Verbruik (gemiddeld)
12,4 l/100 km
292 g/km CO2
G-label

Afmetingen
4.493 x 1.957 x 1.235 mm (l x b x h)
2.710 mm (wielbasis)
1.598 kg

Prijzen
NL € 155.200
BE € 101.200

Reacties