Chevrolet Trax 1.4 Turbo

Copy-paste een Opel Mokka en je hebt een Trax? Ja, dit geldt voor de motoren die erin liggen. Maar de make-over-afdeling gaf ‘m dikkere wangen en een guitig interieur.

Je zou denken dat dit een klein SUV’tje is, maar dan vergis je je toch. Zet ‘m naast een SUV uit het C-segment en je ziet dat ie door z’n mollige vormen niet veel kleiner is. De ontwerpers van Chevrolet hebben de wangen wat omhoog geknepen en een kuiltje in de portieren laten vallen. Wat dat betreft een tikje anders dan de Mokka, en het smoelt niet verkeerd.

Dat de basis een Aveo is, evenknie van de Opel Corsa, zal je niet echt verbazen. Net als het motoren-aanbod, dat begint met een 1.4 turbo benzineblok met 140 pk, een 1.6 benzine die 115 pk heeft en de 1.7 diesel van 130 pk. Dit illustere trio hebben we in de Mokka ook aan de slag gezien en daar reden we niet bepaald gillend van plezier mee rond. De 1.4 Turbo kan ermee door, al moet je die op toeren rijden om ook maar iets in te halen. De 1.6 benzinemotor maakt een algeheel muffige en ongeïnteresseerde indruk, de 1.7 diesel is eigenlijk de beste keuze. Hoewel dit blok al door Atilla de Hun bestempeld werd als rumoerig, doet het toch het beste dienst in de Trax vanwege een lekker koppel.

Dat dit blok al een paar decennia in allerlei ge-Opelte draait, wordt bevestigd bij het starten. Het geratel dat een aanvang neemt, blijft onverminderd klinken, ook al rijd je 130 km/u. Daarboven verdwijnt het geraas in windgeluiden. Overigens begrijpen we van Lydia Loudjerdli, Manager Powertrain GM, dat de 1.6 CDTI EcoFlex die begin dit jaar is uitgekomen, net te vers is voor de Trax. Een misser. We houden het maar bij de 1.4 benzine.

Het dashboard moet je niet te serieus nemen. Zo is het ook niet bedoeld, gegeven het teller-unitje dat je dapper aankijkt. Een wijzer voor de toeren en een soort lcd- scorebord dat de snelheid meldt. Serieuzer is het MyLink-systeem dat toegang geeft tot navigatie of je onvolprezen audiocollectie op je iPhone of Android-ding. Je moet daartoe wel de telefoon met usb aansluiten en connectie via BlueTooth tot stand brengen. Navigeren gaat met een app die ‘Bringo’ heet, en die koop je voor 60 euro. Wij noemden het ‘Bingo’ gezien het geluk dat je moet hebben. Dit geluk bestaat dan uit de aanwezigheid van een stabiele dataverbinding. Heb je die, dan beschik je ook over de andere geneugten van internet, zoals internetradio of Siri, waar je stomme vragen aan kunt stellen.

De Trax stuurt niet onaardig en de optionele zestraps automaat doet het fijn met voornoemde diesel. Standaard tref je een prima handbak met zes versnellingen in de Trax. Voorlopig komt de 1.4 Turbo alleen als vierwielaandrijver naar ons land, maar natuurlijk wordt ie in de toekomst omgetoverd tot een fiscaalvriendelijk voorwiel-aangedreven spruitje dat voor verkoopaantallen moet gaan zorgen.

Het begint een pot met wormen te worden, het aanbod van al die compact SUV’tjes die inmiddels rondrijden. Nu we weten dat de Renault Captur in Nederland al begint bij 15.990 euro (wat kleiner en zelfs goedkoper dan de Panda 4×4) en dat de Juke rond de 19 mille begint, is de instapprijs van 21.995 euro van de Trax wat hoog? Mwah, hij heeft standaard airco, lichtsensoren en een heuse 230 Volt-aansluiting achterin, maar of dat het prijsverschil rechtvaardigt? Spaar dan door voor een Skoda Yeti. Of koop gewoon een Opel.

12
20
Specificaties

Chevrolet Trax 1.4 Turbo

12/20

Cijfers
0-100 km/u: 9,8 s
Top: 195 km/u
Verbruik: 6,4 l/100 km
Motor: 1.364 cc, viercilinder turbo benzine
Aandrijving: vierwiel
Vermogen: 140 pk
Koppel: 200 Nm
Gewicht: 1.380 kg
CO2: 149 g/km

Prijs
NL € 25.745
BE € 22.899

Vonnis
Veel ruimte in een vlot ogend SUV’je, waarvan de motoren je voor de niet erg stille 1.7 liter diesel doen kiezen. Praktisch, maar niet heel goedkoop

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken