Autotest: Citroën Berlingo 1.6 HDI 90 Multispace

Het lijkt wel of autofabrikanten bang zijn voor pure functionaliteit. Citroën laat met de Berlingo zien dat een omgebouwde bestelauto ook best een leuke midi-MPV kan zijn
 
Het is een bus met ramen. Ergens in dit stukje was het toch wel ter sprake gekomen, dus laten we maar met de deur in huis vallen. Bovendien zal elk stukje tekst wat je over de Berlingo Multispace zult lezen, verhalen over de bestelbusorigine van het wagentje.
 
Wat is daar eigenlijk mis mee? Bestelwagens zijn goed, vandaag de dag. Wat kun je er niet allemaal mee doen? Er kunnen mensen in, dozen, meubels, stapels tijdschriften. Daarnaast lijken ze beter bestand tegen deuken, krassen en afgezaagde slogans met plakletters op de flanken of met de vinger geschreven in het vuil dat zich op de achterdeuren ophoopt. De nieuwe Berlingo deinst daar niet voor terug.
 
Hij is groter dan de vorige generatie, dus er is ruimte genoeg voor de benen van de achterpassagiers, de bagageruimte is enorm. Hij is een prima omgeving om het spelletje ‘waar-is-mijn-paspoort-gebleven-ik-dacht-dat-jij-dat-had-ingepakt’ te spelen. Geweldig als je toch al niet in een al te beste bui bent. Er is namelijk een ontelbaar aantal opbergvakjes in het interieur.

Er zijn schuiflades onder de stoelen, klepkastjes in het dashboard, een bak die aan het plafond bungelt en het mooiste van allemaal, een uitneembare box naast de bestuurder. Volgens Citroën kun je die als picknickmand gebruiken. Lijkt ons een wat minder goed idee, neem liever zo’n heerlijk romantische vlechtmand. Nee, opbergruimtes zijn niet sexy, maar wel belangrijk. Hiermee onderscheidt een bestelbus met ramen zich, zeker als het een Citroën is.

 
Weet je wat een busje ook goed kan? Rijden als een busje. Dat gaat prima met de Berlingo. Volgens de laatste onderzoeken van de NASA is het snelst accelererende voorwerp in het universum een bestelbusje dat na de klus op weg naar huis is. De Berlingo past prima bij het ik rem alleen voor bier en vrouwen-imago van de stoere bouwvakkers. Nee, van een dynamische wegligging moet hij het niet hebben, maar zelfs de kleinste dieselmotor is pittig genoeg om hem op gang te brengen, links en rechts af te laten slaan en weer op te trekken. Remmen gaat ook prima. Wat wil je nog meer?
 
Het enige puntje van teleurstelling is de krampachtige manier waarop Citroën wil verbloemen dat dit een bestelautootje is. De enorme botsbumper aan de voorkant is meegespoten, er zitten vier kleine raampjes in het dak en tegen het plafond is een aircoachtige bak gemonteerd. Citroën noemt ‘m liefelijk Modutop, wij zien er meer een prehistorisch monster in. Schilder er een paar duivelse ogen op en je kroost is gedurende de hele reis stil van angst. Hm, geen slecht idee.
 
Met dit soort lifestyle-aberraties is te leven, dus als je een auto zoekt die goedkoop, ruim en net zo hip als hoofdluis is, dan is deze Citroën Berlingo jouw auto. Bovendien weet je nu: als je buren zeggen dat je in een busje rijdt, dan is dat een geweldig compliment.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken