Net als veel andere autofabrikanten zet de PSA Groep, naast elektrische auto’s, stevig in op plug-in hybrides. Dat is aan de ene kant een moetje, in verband met de Europese regels voor gemiddelde uitstoot. Maar aan de andere kant hoef je niet vreemd op te kijken als hieruit zomaar enkele erg fijne en geslaagde auto’s blijken te rollen. Deze Citroën C5 Aircross Hybrid is een goed voorbeeld.

Z’n concerngenootjes, in de vorm van de Peugeot 3008, Opel Grandland en de DS 7 Crossback, bedienen elk zo hun eigen klantengroep. Peugeot de techgekkies, Opel de gewoontjes, DS de op avantgardistische luxe geënte types. Citroën zou in dat rijtje een beetje tussen wal en schip kunnen vallen. In plaats daarvan produceren ze de auto die in onze optiek de beste balans treft. De ronde maar hier wat volwassener Citroën-styling verheft de droge crossover-blokkendoosvorm tot iets smakelijks zonder aan praktisch nut in te leveren.

De Citroën C5 Aircross Hybrid zou comfortabel moeten zijn

Als je de marketingafdeling van het merk mag geloven, is de Citroën C5 Aircross Hybrid een revolutie op het vlak van comfort. De zogeheten Progressive Hydraulic Cushions, een soort meegevende, stroperige bumpstops in de schokdempers, zouden associaties met een vliegend tapijt moeten oproepen. Nou, dat is schromelijk overdreven. Zeker als je een hint naar het klassieke Citroën-veercomfort uit de hydropneumatische tijd verwacht, kom je van een koude kermis thuis. Ja, op te snel genomen verkeersdrempels of diepe glooiingen op de snelweg worden de scherpe randjes er netjes afgeslepen. Maar op korte richels of simpelweg slecht wegdek is er niets bijzonders aan.

Dat zien we door de vingers, want de Citroën C5 Aircross Hybrid is een heerlijk ding. De brede stoelen zitten als gegoten, wat ze in feite ook zijn dankzij de kussens van memory foam. De ruimte achterin is niet heel royaal, maar je passagiers krijgen er een skyboxachtig uitzicht voor terug. De besturing is een van de fijnere die we op een hoge crossover zijn tegengekomen: reactief rond de middenstand zonder zenuwachtig te worden en afhankelijk van de snelheid mooi gewichtig.

De elektrische modus

De elektro-gimmicks zijn toegankelijk: de knop voor de rij-modi laat je kiezen uit hybride of vol-elektrisch. (Dit kan tot 55 kilometer ver – in onze ervaring eerder 40 kilometer, maar ook dat is al prima – en tot een snelheid van 135 km/u.) Via een bliksemschichtknopje kom je in een menu met een aandrijvingsanimatie, statistieken en een optie om je acculading via de benzinemotor op peil te houden. Dit zodat je straks naar keuze nog 10 kilometer, 20 kilometer of de maximale afstand elektrisch kunt rijden. Simpel, super.

Over die 1,6-liter turbo-viercilinder gesproken: die doet pas mee als het echt moet. Hij brengt dan 180 pk in het spel voor een totaal systeemvermogen van 225 pk. De achttraps automaat schakelt discreet (ook in de e-modus), zodat de Aircross vlot en geciviliseerd z’n werk doet. Enkel bij het wegrijden en tot stilstand komen in de hybridestand merk je dat het systeem soms weifelt. ‘Elektrisch, benzine, regenereren, ontkoppelen, echt remmen? Ach, doe maar alles tegelijk.’ Er zijn weinig hybrides die dit samenspel echt goed doorhebben, maar heel storend is het gelukkig ook weer niet. De C5 Aircross is wat ons betreft een van de prettiger plug-ins in z’n klasse. Mits je het Citroën vergeeft dat ze alles met een accu nu volplakken met die vreselijke ‘ë’: neem ’m in Tijuca Blue.

Specificaties Citroën C5 Aircross Hybrid 225 Shine (2021)


Motor
1.598 cc
viercilinder turbo hybride
225 pk @ 5.500 tpm
320 Nm @ 3.000 tpm
Aandrijving
voorwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 8,9 s
top 225 km/u
Verbruik (gemiddeld)
1,4 l/100 km
32 g/km CO2, A-label
Afmetingen
4.500 x 1.860 x 1.689 mm (l x b x h)
2.730 mm (wielbasis)
1.755 kg
43 l (benzine)
460 / 1.510 l (bagage)
Prijzen
€ 46.950 (NL)
€ 43.586 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)