‘Formentor’: klinkt gevaarlijk, een beetje eng zelfs. Als een martelende beul en meedogenloze dictator in één. Als het nog gemenere broertje van Skeletor. Het klinkt bepaald niet als een compacte crossover, de dufste en meest belegen carrosserievorm die de autowereld kent. Heuptasjes, fietsenhouders, twee dezelfde Human Nature-jassen, FORMENTORRR. Nee, dat past niet.

Het scheelt dat de Formentor een Cupra is. Dit nieuwe merk van de VW Groep, een afsplitsing van Seat, heeft zichzelf tot doel gesteld om alleen maar spannende auto’s te maken. ‘For the drivers’, luidt hun spreuk, en dat is best ambitieuze praat als je het over een crossover hebt. Maar je moet het Cupra nageven: ze doen hun stinkende best om er iets lolligs van te maken. Zo hangen ze de 2,5-liter turbo-vijfcilinder van Audi in de Formentor zodat het ding niet alleen bedrieglijk snel is, maar ook hemels klinkt. Kijk, zo win je zieltjes.

Waarom wij die Cupra Formentor VZ5 hier niet testen

Simpel: je leest de Nederlandse versie van TopGear. Alles wat leuk is, maar ook een beetje vies, mag in ons land niet meer. Nou ja, het mag wel, maar het wordt zo zwaar belast dat niemand er meer naar omkijkt. Waardoor je als Cupra zijnde je hete modelletjes net zo goed meteen in het Amsterdam-Rijnkanaal kunt kieperen. (Alleen krijg je dan ook nog een flinke milieuboete, want dat mag dus ook al niet meer, pff.)

Alleen maar hybrides vanuit Cupra

Gevolg: Formentors, of eigenlijk alle Cupra’s, zijn hier alleen nog geëlektrificeerd te krijgen. Er zijn twee smaakjes, te weten een gewone e-Hybrid met 204 pk en een VZ e-Hybrid met 245 pk. Van die laatste kun je dan ook nog een Copper Edition krijgen, met alle denkbare opties en de nodige koperkleurige accenten (voor zover je nog van accenten kunt spreken wanneer je hele wielen in de tint zijn uitgevoerd). Dat is de versie die wij hier rijden, en nog in het matzwart ook. Nee, geen doorsnee crossovertje, dit.

De Cupra Formentor ziet er goed uit, dat valt lastig te betwisten. Er stáát echt iets: met z’n krachtige lijnen en aanvallende houding trekt ie als vanzelf de aandacht naar zich toe. En dan niet op een koddige manier, zoals sommige andere kleine SUVferdjes (*kuch* Juke) – hij kweekt echte, oprechte interesse en bewondering. Iedereen die we ernaar vragen, vindt hem cool, ook mensen die niets met de carrosserievorm ophebben.

Het interieur zet dezelfde lijn voort

Strakke en scherpe vormgeving, een paar dikke sportstoelen die je stevig op je plek houden, een fijn stuurtje met een start/stop- en een Cupra-knop. Achterin zitten lukt iemand van gemiddelde lengte zowaar heel aardig, ondanks de aflopende daklijn. Voor de rest is het hierbinnen uiteraard allemaal heel Volkswagen. Waar dat enerzijds een voordeel is qua materiaal en kwaliteit, blijven we tegenwoordig ook hangen bij twee minpunten: het duidelijke, maar soms trage infotainmentsysteem (waar je telkens weer in moet graven om die verduivelde rijstrookhulp uit te zetten) en de stompzinnige swipe-bediening voor airco en volume die je in het donker niet kunt zien. Kan Cupra niets aan doen – haatmail hierover mag naar Wolfsburg.

De motor van de Cupra Formentor

Ook de inmiddels al wat oudere aandrijflijn is bekend: het is de 1.4 TSI plus zestraps DSG-bak en elektromotor uit de Golf GTE. We probeerden dezelfde combinatie onlangs in de Cupra Leon en over die auto waren we niet bijzonder enthousiast, maar de Formentor heeft meerdere streepjes voor. Allereerst is het geen vermomde Seat – dit is Cupra’s eerste eigen model. Oké, hij deelt z’n opzet met de Audi Q3 Sportback, maar het is bepaald geen simpele logowissel, bedoelen we maar te zeggen. Ten tweede, zoals eerder vastgesteld: crossovers zijn suf, deze is dat niet. Dat stemt ons positief waar de Leon juist teleurstelde omdat ie niet echt beantwoordde aan de hot-hatchverwachtingen. Het is meer een gevoelskwestie dan iets anders, maar dat is dan ook de vijver waarin Cupra graag wil vissen.

De Cupra Formentor gaat in deze uitvoering van 0 naar 100 in 7,0 seconden – maar de elektrische duw die je krijgt, zorgt dat ie vaak sneller aanvoelt. In de Cupra-stand klinkt er een vermakelijk gorgelgeluid uit de speakers en komt er nog meer urgentie in het tempo. Het onderstel is in vijftien trappen instelbaar en hoewel je die echt niet allemaal zult gebruiken, zijn de verschillen per drie/vier groot genoeg om er iets aan te hebben.

Het is een soort crossover, maar niet helemaal

Welbeschouwd zit je in de Formentor helemaal niet zo hoog (een Ford Puma-bestuurder kijkt op ons neer), wat eraan bijdraagt dat z’n weggedrag behoorlijk prima is. Koppel dat aan een mooie set Bridgestone Potenza’s en een besturing die in alle standen direct en levendig is, maar toch niet te snappy of zenuwachtig, en je hebt in de meeste denkbare rijsituaties een fijne compagnon. Snelwegkilometers: solide en koersvast. Vlotte bochten: leuker en speelser dan verwacht. Stadsverkeer: behendig en moeiteloos.

Het enige wat we in onze tijd met deze Cupra Formentor niet echt kunnen uitvogelen, is z’n regeneratiegedrag. Soms rolt hij vrijuit als je het gas loslaat, soms krijg je stevige remwerking, en het lukt ons niet om dit terug te voeren op navigatie–info (bijvoorbeeld bij het naderen van kruisingen) of een bepaald percentage acculading. Het lijkt vrij willekeurig, en dat maakt anticiperen soms lastig. Oplossing: selecteer een sportievere modus, dan wordt het voorspelbaarder.

Digitale spulletjes

Qua connectiviteit en veiligheidssnufjes zit het wel snor, zoals je mag verwachten van deze generatie auto’s, en ook de hybride gaven van de Formentor zijn op orde. In de elektromodus, waarin ie altijd start, kan hij tot 55 kilometer stil en schoon rijden. Je kunt ’m de aandrijfmix ook zelf laten uitvogelen, je acculading min of meer behouden voor later, of de benzinemotor als aandrijving plus generator gebruiken. Wij legden als een stel luie donders bijna 600 kilometer af zonder in te pluggen, bewust om te kijken wat dit met het verbruik zou doen, en kwamen uit op 6,2 l/100 km gemiddeld. Lang niet gek.

De Cupra Formentor blijkt een verrassend leuke en verrassend eigen toevoeging aan VW’s industriebrede gamma: iets als dit hadden ze nog niet. Z’n prijs is niet mals in deze uitvoering (hij is er vanaf 44 mille, 34 in België voor een 1.5 TSI), maar wat je ervoor krijgt, is echt iets bijzonders. En die boze naam? Dat is gewoon een schiereiland van Mallorca.

Specificaties Cupra Formentor VZ e-Hybrid Copper Edition (2021)


Motor
1.395 cc
viercilinder turbo hybride
245 pk @ 5.000 tpm
400 Nm @ 1.550 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,0 s
top 210 km/u
Verbruik (gemiddeld)
1,4 l/100 km
31 g/km CO2
Afmetingen
4.450 x 1.839 x 1.510 mm (l x b x h)
2.680 mm (wielbasis)
1.604 kg
40 l (benzine)
345 l (bagage)
Prijzen
€ 51.990 (NL)
€ 47.420 (B)

Reacties

  • Peter van der Pluijm heeft op 9 september 2021 geschreven:

    Wat kost een Cupra Formentor VZ e-Hybrid Copper Edition in Spanje
    En is deze ook 2 hands van een half jaar oud wij zijn gaan wonen in Spanje
    Aan de Costa del Sol

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)