Herinner je je David Brown Automotive nog? Dat bedrijf verscheen vier jaar geleden op de markt met de Speedback GT, een pastiche op een Aston Martin DB5, op basis van de techniek van een Jaguar XKR. Nu is er de David Brown Speedback GT Silverstone Edition.

Wat is er anders aan de Silverstone Edition?

Met spaakvelgen en chromen bumpers was dat, voorzichtig uitgedrukt, geen auto voor Jan en alleman. Nu is er de Silverstone Edition: zonder chroom, zonder bumpers, gestroomlijnder en (nog) cooler. Zowel van buiten als van binnen. Het is een samenhangend geheel – hier is een stabiele designhand aan het werk geweest – maar het infotainment dateert nog van 2006. Huiver.

De supercharged V8 ontwikkelt 90 pk extra, maar denk niet meteen dat je te maken hebt met een auto voor op het circuit. Het is een verfijnde GT, net wat atletischer dan voorheen. Het is een heel relaxte auto om te rijden, en dat is verfrissend in een tijdperk waarin de meeste GT’s zo strak staan dat je er rugpijn van krijgt.

De cabine is erg stil, de ophanging is aan de zachte kant en ­hoewel hij op sommige hobbels een beetje bokt en het onderstel niet erg stijf is, ligt ie op een prettige en geruststellende manier op de weg.

Is de David Brown Speedback GT Silverstone Editiongemaakt voor de lol?

De Speedback is een auto die de kilometers met graagte soldaat maakt – stel je er iets bij voor, als je kunt, tussen een Jaguar en een Bentley in. De David Brown Speedback GT Silverstone Edition heeft geen stoelen achterin (al kunnen die worden teruggeplaatst als je wilt); in plaats daarvan krijg je opbergruimte.

Daarachter bevindt zich een langwerpige, 502 liter grote laadruimte waarin je met gemak je avondjurken en smokings kwijt kunt. En dan is er nog een truc: je kunt achterklep gedeeld ­openen, waarbij de onderste helft in een uitklapstoeltje voorziet. Helemaal oké als je vaak gaat picknicken bij paarden­evenementen.

Maar je voelt hem aankomen, want zoveel handgemaakte feestvreugde moet natuurlijk wel getemperd worden: de David Brown Speedback GT Silverstone Edition kost 750.000 Britse ponden – zo’n 850.000 euro. Mocht je hem in Nederland willen bestellen, dan komt daar nog een Staatsloterij-achtig bedrag aan belastingen bij.

En voor welk publiek?

Je betaalt niet zozeer voor z’n snelheid of z’n weggedrag, maar voor het vakmanschap dat in de auto is gestopt; vooral in de met de hand gerolde aluminium carrosserie. Van de 100 geplande Speedback GT’s zullen er maar tien worden uitgevoerd als Silverstone Editions, en voor de archetypische koper van een auto als deze is het niet ‘in plaats van’, maar ‘voor erbij’.

Ze zullen hun Speedback misschien maar voor twee picknicks en een polowedstrijd per jaar gebruiken, maar op die dagen geeft hij hen wel een totaal andere ervaring dan al het andere in hun collectie.

Specificaties David Brown Speedback GT Silverstone Edition



Motor
5.000 cc
V8 supercharged
609 pk @ 6.000 tpm
766 Nm @ 4.030 tpm

Aandrijving
achterwielen
6v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,2 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
12,3 l/100 km
292 g/km CO2  G Label

Afmetingen
4.760 x 1.860 x 1.350 mm (l x b x h)
2.750 mm (wielbasis)
1.920 kg
71 l (benzine)
243 / 502 l (bagage)

Prijzen
€ 850.000 (ex. belastingen)

Vonnis:
Van de ontwerpstijl moet je houden, en het heeft weinig zin om de Speedback te beoordelen op z’n prijs/prestatieverhouding. Op dit moment bestaat er niets anders dat op deze auto lijkt, en dat geeft ’m hoe dan ook een USP.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear