De coolste auto’s: veel oud spul

Wat blijkt: nogal veel modellen op ons Ongeordende Lijstje van de Coolste Auto’s Ooit zijn best wel oud. Blader vooral even door de selectie en bekijk of je je in onze keuzes kunt vinden.

Ford Escort Mexico MkI

Voordat de FIA wereldwijde regelgeving voor motoren en allerlei andere zaken die rally-rijden leuk maken invoerde, was rally-rijden niet alleen übercool, maar waren rallyauto’s zelfs nog als gewone auto’s te herkennen. Uit Fords eerste Escort groeide een fenomenaal succesvolle rallyauto die de London-Mexico World Rally Cup van 1970 domineerde. De rallyauto deed iets terug door z’n naam te lenen aan deze opgevoerde tweedeurs sedan. ‘Reusachtige striping’ en ‘gezelschap in een te kort jurkje’ behoorden tot de standaarduitrusting.


Jaguar F-Type

‘Zoon van de E-type’ zijn is nogal een last om te dragen. Vanzelfsprekend kan de F-type nooit het elegante minimalisme van z’n verre voorouder evenaren – dat hebben we te danken aan moderne botswetgeving – maar hij maakt dat goed door a) desondanks behoorlijk bloedmooi te zijn, en b) nog gekker dan een doos vol behoorlijk gekke kikkers. De V8 R, het topmodel, is net zo krankzinnig overstuurd als alles dat ooit uit de fabrieken van TVR rolde en ook nog eens gezegend met een van de lekkerste kontjes van de 21ste eeuw.


McLaren F1

De visie van een man met een heel eenzijdige visie: rijdende perfectie. Het meesterwerk van Gordon Murray had nooit door een team verwekt kunnen worden: daarvoor doet de F1 te weinig concessies. In de Dikke Van Dale vind je onder ‘doeltreffendheid’ a) haaien, en b) de F1. Als er zoiets bestaat als een supercar die niet over the top is, dan is het deze. Heeft de titel van ‘s werelds snelste auto twaalf jaar vastgehouden, dus dikke vinger naar jou, technologische vooruitgang.


Lamborghini Countach LP400

Buig voor de wigvorm. Dit jaren zeventig-icoon definieerde het silhouet van de moderne supercar en is met een likkebaardende elegantie oud geworden.


Honda NSX

Honda’s supercar voor iedere dag bewees dat middenmotor en snel geen exclusief Italiaanse combinatie was. Dat ie was goedgekeurd door Senna hielp ook.


Morgan 3Wheeler

De nieuwe, niet het antieke apparaat uit de jaren dertig. Door hierin te rijden, laat je de buitenwereld weten dat je er allemaal geen donder om geeft. Ook niet om je gezondheid en je veiligheid.


Mercedes 280 SL Pagoda

Zeker, de ‘Gullwing’ 300 SL zou de voor de hand liggende keuze zijn als het om een klassieke Mercedes gaat, maar de Pagode is subtieler en heeft meer ruit.


Citroën C4 Cactus

Minimalisme is een concept dat in de moderne designwereld in de vergetelheid is geraakt, maar de Cactus stript het terug tot de elegante basis.


Phantom Corsair

Al in 1938 voorgesteld als de toekomst van aerodynamisch ontwerp. Net zo cool als de komkommer waarop ie lijkt.


Rolls-Royce Phantom I Jonckheere Coupé

Ja, hij heeft ronde portieren. Echte patrijspoorten. Het hoogtepunt van Art Deco-extravanganza en daarom des te beter.


BMW M1

Strakke BMW laat z’n wilde haren zien, met een beetje hulp van Giugiaro. Zo dicht als Duitsland ooit is gekomen bij een Italiaanse supercar met V12.


Toyota Century V12

Gek genoeg maken ze deze nog steeds. Zijspiegels op de voorschermen, granieten dorpels. Nee, echt. Ultieme, tijdloze chique.


Ferrari 250 GT SWB

Als de jaren zestig het hoogtepunt van auto-ontwerp vormden, was de 250 GT SWB het hoogtepunt van de jaren zestig. Design-perfectie.


Ariel Nomad

In een tijdperk waarin terreinauto’s steeds groter, complexer en logger worden, bewijst de Nomad dat je zoveel meer kunt doen met zoveel minder. Hij mist dan wellicht een complex 4WD-systeem of een slim differentieel, maar de lichtgewicht Ariel gaat nog steeds letterlijk overal waarheen je ‘m wijst, en snel ook.

Hoewel de Atom briljant is, maakt ie van jou het soort bestuurder dat misschien wel een paar Nomex-handschoenen heeft. De Nomad maakt van jou het soort bestuurder dat misschien wel kaplaarzen heeft.


Fiat 500

De nederige Cinquecento is verwekt om niets meer te doen dan het naoorlogse Italië goedkoop van mobiliteit voorzien, maar werd de mobiele manifestatie van la dolce vita. Aaibaar, maar niet schattig, eenvoudig zonder scherpe randjes. Snelheid? Betrouwbaarheid? Wie heeft dat nodig als het alternatief er zo fantastisch uitziet?


Porsche 550 Spyder

De eerste echte Porsche met race-genen. De 550 was klein, had een aluminium carrosserie en was, ondanks de bescheiden viercilinder boxer achterin, heroïsch snel op zowel het circuit als de openbare weg – in de juiste handen.


Alpine GTA

De jaren tachtig waren, echt waar, niet de coolste tijd wat auto’s betreft. De strijdlustige Renault Alpine koppelde Gallische nonchalance aan een gewelfde carrosserie en brute aerodynamica.


Lotus Elite

Shooting-brakes zijn al cool van zichzelf en wat is er nou cooler dan een shooting-brake uit Engeland, compleet met een carrosserie van glasvezel? Wat? Een shooting-brake die niet uit Engeland komt?


Audi A2

‘Duitse vijfdeurs mini-MPV’ is geen recept voor coolheid, maar de A2 ontsteeg z’n klasse dankzij elegantie en een technologische voorsprong. Zie ook: BMW i3.


BMW 2002 tii

Oké, hij redde BMW als bedrijf. Oké, hij heeft de sportsedan als autosoort gedefinieerd. Maar de echte klasse van de Tii zat ‘m in het feit dat ie net zo scherp stuurde als hij eruit zag. Heel erg scherp.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws