DNRT Honda Civic Cup-racer

Je wilt beginnen met competitief racen, maar hebt niet zo snel een ton of meer liggen. Dan is de DNRT Honda Civic Cup-racer een goede optie

DNRT Honda Civic Cup-racer
DNRT Honda Civic Cup-racer
DNRT Honda Civic Cup-racer
DNRT Honda Civic Cup-racer
DNRT Honda Civic Cup-racer
DNRT Honda Civic Cup-racer
DNRT Honda Civic Cup-racer
DNRT Honda Civic Cup-racer
DNRT Honda Civic Cup-racer
DNRT Honda Civic Cup-racer
DNRT Honda Civic Cup-racer
DNRT Honda Civic Cup-racer

Je hebt je zinnen gezet op een TCR-raceauto voor 100.000 euro. Alleen krijg je de tweede naam onder het contract van je hypotheek niet zo ver de boel op Funda te zetten. De Russische maffiabaas aan wie je beide nieren zou verkopen, haakt op het laatste moment af. Ook je unieke verzameling van ribbelchipjes die gelijkenis hebben met figuranten uit Bollywood-hitfilms brengt minder op dan je hoopte. Wat nu?

Het alternatief dient zich aan voor nog geen 10.000 euro. Met een speciaal geprepareerde Honda Civic mag je meedoen met de Honda Civic Cup, een nieuw kampioenschap van het DNRT. Een race kost je 250 euro per keer en dan kun je rekenen op zo’n 1,5 tot 2 uur rijtijd per dag. Je moet wel een racelicentie hebben.

Waar koop ik een DNRT Honda Civic Cup-racer?

Gewoon op Autowereld, bijvoorbeeld. Het mag EK- of EG-generatie van de hatchback, coupé of sedan zijn. Ikea-skills zijn een vereiste: je moet de auto zelf in elkaar zetten. Eerst ga je op zoek naar een B16-motor (in Engeland heb je de meeste kans) en bij FullCarTuning haal je een pakket zaken als remmen, velgen en dempers. Alle auto’s in de cup zijn hierdoor technisch identiek en even snel. Kleine dingen, zoals stuur, bumpers, kleuren en spoilers mag je zelf veranderen.

Het VTEC-blokje perst er 160 pk uit, zo’n 200 pk minder dan de Golf TCR. Is de Civic-raceauto dan een goedkope TCR-auto met zijwieltjes? We zoeken het uit op een kletsnat Zolder.

Dus, hoe rijdt de DNRT Honda Civic Cup-racer?

We klimmen door de rolkooi en klikken het piepkleine stuurtje op de naaf. Met de sleutel komt de B16 direct en soepeltjes tot leven. Niets aan deze auto voelt 20 jaar oud. Met name omdat alles wat op een oude auto los gaat zitten en trillen of ratelen, vervangen of verwijderd is.

Na een paar voorzichtige bochten drukken we op het rechte stuk het rechterpedaal volledig naar beneden. De Civic laat die onmiskenbare VTEC-brul horen waarmee hij zijn volledige vermogen afgeeft. Op een steeds droger wordend asfalt laat de Civic zijn eetlust voor bochten zien. De semi-slicks geven veel grip en ondanks zijn open differentieel kun je goed de bocht uitaccelereren. In vergelijking met de Volkswagen Golf GTI TCR voelt de Civic minder stabiel (niet gek ook: minder breed, goedkopere banden en veel minder ontwikkelingsbudget), maar zeker stabiel genoeg om met vertrouwen het tempo op te voeren. Je mag het ook speelser noemen.

Met een hand achter je rug het circuit over?

In tegenstelling tot een normale Civic, ligt hier geen gigantische subwoofer achterin om mechanische downforce op de achterwielen te leggen. Het isolatiemateriaal, het reservewiel en de achterbank kijken eveneens van de zijlijn mee. Het minimale gewicht volgens de regels is 1.050 kilo. In combinatie met de bekrachtigde remmen en enorm bijtende remblokken kun je je nog eens lelijk ver-remmen. Als je tijdens het remmen terugschakelt weigeren de wielen verder te draaien en blokkeert de boel. Zonder gewicht op de achterwielen komt het kontje de voorkant al snel voorbijzeilen. Zoals je ziet in het filmpje hieronder. Volledig met opzet natuurlijk. Zodat jij het kunt zien.

Video: Belgisch asfalt is glad. Ook op het circuit

De auto bleef gelukkig heel. Een remdrukverdeler zou de oplossing kunnen zijn, maar wanneer je dit soort dingen gaat toevoegen, wordt de Honda Civic Cup weer te duur. En dat verslaat het nut van het hele DNRT. De auto’s worden opzettelijk simpel gehouden om de kosten te drukken en zodat je ze in de pits kun repareren als er iets mis is. Een tweede oplossing is gewoon leren omgaan met je auto.

Waarom zou ik niet gewoon in de Max5 Cup rijden?

Voor ongeveer hetzelfde bedrag kun je ook een Mazda MX-5 ombouwen tot cupracer. Het is natuurlijk een kwestie van voorkeur. Gebruik je vaak de term ‘gezellig druk’, dan start je misschien liever tussen 49 andere racers en is de MaX5 Cup iets voor jou. Hou je meer van rust (dichte auto, minder tegenstanders), dan past de Honda Civic Cup beter bij jou. De auto is bovendien iets krachtiger.

Oh, en als je zou willen, kun je de raceauto volledig straatlegaal houden. Dus dan rij je via de openbare weg naar bijvoorbeeld Zandvoort en weer terug. En je kunt er dan ook mee de Nürburgring op. Dan haal je maximaal plezier uit je investering. Meer weten? Oh en mocht je de auto in actie willen zien: 15 oktober rijdt ie mee in de 10 uur durende endurance race op Circuit Zandvoort .

Reacties
  1. i-dtec 3 zegt op 16 september 2017 om 21:31:

    Prima als opstart klasse om in competitieverband te gaan races.

    De nordschleife op lijkt me wel leuk, want de sportwagens met meer dan 300 pk zullen je om de oren vliegen, mits er een coureur aan het werk is met ring ervaring.

    Ik zou gewoon lekker af en toe een ringwagen huren en wat rondjes afleggen.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken