Drijvende krachten: TopGear Gids voor Pret

Het fantastische motoren kun je veel plezier beleven, dat is geen nieuws. Maar de mate van plezier hangt nauw samen met de manier waarop de lucht in de cilinders terechtkomt. Wordt deze naar binnen gezogen door de zuigers zelf, of zijn er een of twee turbo’s of een mechanische compressor aanwezig om de boel aan te jagen?

TopGear Gids voor Pret: Drijvende Krachten
TopGear Gids voor Pret: Drijvende Krachten
TopGear Gids voor Pret: Drijvende Krachten
TopGear Gids voor Pret: Drijvende Krachten
TopGear Gids voor Pret: Drijvende Krachten
TopGear Gids voor Pret: Drijvende Krachten

Aan de druk die de supercharger van de Hellcat levert, lijkt geen einde te komen. Bij lage toeren is hij nadrukkelijk maar goed bruikbaar, omdat je krijgt wat je verwacht wanneer je het verwacht. Geen gemaar, geen vertraging. En dat blijft zo, helemaal tot aan de rode lijn van de toerenteller. We gingen volledig tegensturend door de Hammerhead, tot aan de maximale stuuruitslag – met de tractiecontrole ingeschakeld. Een ietwat onbetamelijk compressorgegil begeleidt het groothartige gerommel van de V8. En dat is passend, want een compressor geeft je het gevoel dat je er gratis wat extra cilinderinhoud bij krijgt. En vergeet niet dat de motor in de Hellcat van zichzelf al 6,2 liter meet. Voordat je begint, lees eerst dit even.

De Audi R8 Plus en Porsche 911 Turbo S – de vertegenwoordigers van respectievelijk de atmosferische motor en de turbo – zijn elkaars supercar-rivalen. Op ons circuit zijn ze aan elkaar gewaagd. Wanneer je als een echte coureur rijdt, houd je ze in de hoogste toerenregionen. Dan reageert de Porsche direct en verloopt zijn jacht naar de begrenzer net zo rap als in de Audi.

Hoofdact van Glastonbury

Het geluid van de V10 in de R8 bij 8.700 tpm zou een hoofdact kunnen vormen op Glastonbury. En de wijze waarop de toerenteller ernaartoe schiet, steeds gejaagder naarmate de cijfers klimmen, is hypnotiserend. Ook bij lage toeren is het geluid geweldig en de reactie onmiddellijk, accuraat en progressief. Maar daar zul je het mee moeten doen, want feitelijk zijn de prestaties bij lage toeren beperkt: bij 2.000 tpm is het koppel maar iets meer dan de helft van wat de Turbo S uitbraakt.

Het wat neutrale motorgeluid van de Turbo S biedt geen partij tegen het klaroengeschal van de R8, en bij lage toeren verdrinkt het in verraderlijk bandengeruis. Maar trap het gaspedaal in, zelfs onder de 2.000 tpm, en de Turbo S levert een benevelende acceleratie. Eerst is er een turbogat: het schept verwachtingen, het wachten voelt als plagerij. Dan volgt een waanzinnige uitbarsting van een overdaad aan trekkracht.

Fantastische motoren kunnen ontstaan vanuit verschillende ideeën. Het gaat erom hoe het wordt uitgevoerd, niet hoe de lucht wordt binnengelaten. Laten we deze drie opnemen in de hall of fun fame.

TopGear Gids voor Pret

Emotie

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken