Ford deed heel wat stof opwaaien met de eerste RS. Het was een veel brutere hete hatchback dan we tot dan toe gewend waren. Niet iedereen was van de auto gecharmeerd. Inmiddels is het een regelrechte klassieker geworden, waar flinke bedragen voor worden neergeteld.

Zijn die flinke bedragen terecht voor deze auto’s?

Dat zie je trouwens wel vaker met auto’s waar wat scherpe randjes aanzitten. Genialiteit en gekte gaan hand in hand. Kijk naar de 205 GTI, die je als je niet oplette zonder pardon in de greppel deponeerde. Ford zocht de controverse ook echt op, door anders dan de concurrentie niet voor vierwielaandrijving te kiezen. Men vond het in die jaren tamelijk onverantwoord om 215 pk naar alleen de voorwielen te sturen; auto’s als de Impreza WRX en Lancer Evo hadden zonder uitzondering vierwielaandrijving. De Focus had in plaats daarvan een mechanisch Torsen-differentieel.

De ene RS was de andere niet. De uitlijning van de voorwiel­ophanging luisterde erg nauw. Niet helemaal precies gebalanceerd, en de auto veranderde van een ultrascherpe, nauwkeurig te plaatsen auto in een sporingsgevoelig gedrocht. En ook een goed afgesteld exemplaar had karrevrachten torque-steer. Een auto voor liefhebbers dus.

Is de Focus RS goed oud gerijpt?

Inmiddels schrikken we natuurlijk niet meer van 215 pk op de voorwielen. De techniek staat immers niet stil. Een Fiesta ST levert het bijvoorbeeld ook (met een tuningkitje) en is een stuk geciviliseerder dan de voorvader. Met de kennis van nu kunnen we wel vaststellen dat Ford goed zat met het concept van die eerste Focus RS. Een viercilinder turbo met mechanisch differentieel en handbak vormt ook nu nog de blauwdruk voor moderne hete hatch-toppers zoals de Mégane RS Trophy, Leon Cupra en de Civic Type R.

De ook voorwielaangedreven RS van de tweede generatie deed er nog een schepje bovenop, met zijn 300 pk vijfcilinder. Dat vermogen kwam dankzij de ingenieuze RevoKnuckle-ophanging beter op de weg. Die auto gaat z’n voorganger qua klassiekerstatus achterna. Iets wat vermoedelijk ook zal gelden voor de huidige, die wel vierwielaandrijving heeft. Qua karakter heeft de auto trouwens meer weg van een achterwielaandrijver; zeventig procent van het vermogen kan, als dat nodig is, naar de achterwielen worden gestuurd.

Nog meer nieuws over de nieuwe Focus RS?

Verder hoeven we je over de nieuwe RS niets te vertellen. We hebben al uitgebreid uit de doeken gedaan wat de auto kan: het gemak waarmee zelfs beginnende coureurs enorm hard de hoek om kunnen met het ding bijvoorbeeld, of de Drift Mode die gigantische powerslides binnen handbereik van normale stervelingen brengt. De auto arriveerde in een drukbezet segment van getalenteerde vierwielaangedreven hatchbacks: sommige met meer vermogen, de meeste met meer aansprekende logo’s. Toch is de RS een regel­rechte game-changer gebleken, dankzij de echt innovatieve ondersteltechnologie. Niemand wil het meer hebben over hoe goed de Golf R en Mercedes-AMG A 45 zijn. Die kunnen niet driften zoals de Focus dat kan. Inderdaad, geniaal en een beetje gek.

De nieuwste en de oudste RS hebben helemaal niets meer gemeen, maar er zijn toch overeenkomsten. De rijpositie bijvoorbeeld. Die is in beide auto’s veel te hoog. En materiaalkeuze is nog steeds niet het sterkste punt van Ford.

Daar houdt de gelijkenis ook op

De nieuwe RS is heel veel beter dan de oude. Dat maakt een rondje in de oer-RS meteen duidelijk. De oude voelt veel minder snel aan, het veel lagere gewicht en – inderdaad – overdadig bokken en trekken van het stuur ten spijt.

De versnellingsbak heeft lange slagen en voelt een beetje vaag aan. De vering is ontzettend stug, maar de auto helt tegelijkertijd over als een instap-Fiesta. De demping kan niet in de schaduw staan van de adaptieve setup van de nieuwe RS.

Kortom: de nieuwe RS is de oude lichtjaren vooruit, behalve mis­schien als het om de stilering gaat. Je moet niet gek staan te kijken als de auto, net als z’n illustere voorvader, een hele stoet navolgers krijgt.

Ford Focus RS (1e generatie)



Motor

1.988 cc
viercilinder turbo
215 pk @ 5.500 tpm
310 Nm @ 3.500 tpm
Aandrijving
voorwielen
5v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 6,7 s
232 km/u
Verbruik (gemiddeld)
10,1 l/100 km
237 g/km CO2 G label
Afmetingen
4.174 x 1.702 x 1.430 mm
(l x b x h)
2.615 mm (wielbasis)
1.270 kg
55 l (benzine)
350 / 1.205 l (bagage)
Prijzen (2003)
NL € 42.000
B n.b.

Ford Focus RS (3e generatie)



Motor
2.261 cc
viercilinder turbo
350 pk @ 6.000 tpm
470 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
vier wielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 4,7 s
top 266 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,7 l/100 km
175 g/km CO2 G label
Afmetingen
4.390 x 1.823 x 1.472 mm
(l x b x h)
2.647 mm (wielbasis)
1.599 kg
51 l (benzine)
260 / 1.045 l (bagage)
Prijzen
NL € 50.000 (25%)
B € 39.300

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear