‘Als je een Ferrari koopt, betaal je voor de motor en krijg je de rest er gratis bij’, aldus Enzo Ferrari. De Ferrari 812 Superfast kost 398.146 euro (298.424 euro in België). Een schappelijke prijs voor deze V12. Want hij is totaal en volkomen transcendentaal.

Andere merken bouwen ook V12’s, en die motoren zijn heel behoorlijk. Sommige zijn soepel, andere strijdlustig, maar dit is iets heel anders. Het is niet het vermogen, niet het geluid, niet de respons, zelfs niet een combinatie daarvan wat deze motor zo speciaal maakt. In een woord: bereik.

Het bereik?

De cijfers beweren dat je bij 7.000 tpm het maximale koppel bereikt. Dat is onzin. Het is de impact die de V12 heeft bij 2.500 tpm die zo schokkend is. Hij trekt simpelweg van 800 tpm door tot aan het andere eind van het spectrum, bij 8.900 tpm. Hij heeft een veel breder bruikbaar toeren­bereik dan welke turbomotor dan ook, en geeft je een geluid en een woestheid die je moet meemaken om het te geloven.

De Ferrari 812 Superfast is, uiteraard, de vervanger van de F12 Berlinetta die in 2012 werd gelanceerd. Een achterwielaangedreven, tweezits super-GT met de motor voorin – een lay-out die een speciale plaats heeft in de Ferrari-mythologie, met wortels die via de 599 GTB en de 550 Maranello lopen tot aan de 365 Daytona en de 250 GT.

De Ferrari 812 Superfast is niet zomaar ‘de nieuwe F12’

De Ferrari 812 Superfast is een behoorlijke herziening van de F12. Zo werd de motor vergroot is van 6,2 tot 6,5 liter. De zeventraps bak schakelt 30 procent sneller en zit nog altijd op de achteras, dus is de gewichtsverdeling van 47:53 licht in het voordeel van de achterkant. De stuurbekrachtiging is nieuw en elektrisch, en Ferrari haalt er een paar trucs mee uit: de besturing communiceert nu met de tractie- en stabiliteitssystemen en kan de input daarop aanpassen in bochten.

Daarbij is het verbonden met de nieuwe vierwielbesturing (Virtual Short Wheelbase in Ferrari-taal), dat echter lijkt op het systeem in de angstaanjagende F12tdf. De remmen komen van de LaFerrari; de mensen uit Modena claimen dat de 812 exact 5,8 procent sneller stopt dan de F12; hij heeft minder luchtweerstand; er is meer downforce (maar daarover geeft Ferrari geen cijfers) en de versnellingsbakverhoudingen zijn 6 procent korter.

De Ferrari 812 Superfast is geen typische grand tourer

Maar wat voor soort auto is het nou eigenlijk? Dan moeten we eerst duidelijk stellen dat de 812 geen grand tourer is. Weliswaar zegt Ferrari dat ie dat wel is, maar open de kap en kijk waar de motor zit: niet eens in de buurt van de voorkant van de auto. Beschouw je ’m als een GT? Dan voldoet de 812 niet. Er is veel geluid van de banden, de motor houdt zich nooit koest, de bak schakelt als een dolle als je rustig rijdt, de versnellingen zijn echt kort (bij 120 km/u draait de motor 2.500 tpm, waar zo’n 1.800 tpm gebruikelijk is), en zelfs met een 92 liter grote benzinetank moet je zeker elke 500 kilometer tanken.

Wat ook niet helpt, qua GT zijn, is dat deze testauto is uitgerust met optionele koolstof kuipstoelen en vierpuntsgordels. De geluidsisolatie is goed op orde, dat wel, hij rijdt stabiel rechtuit en als je de Bumpy Road-knop op het stuur hebt ingeschakeld, biedt hij je effectief comfort.

Niet superluxe, het blijft een Ferrari

De cabine zelf is uiterst doelgericht. Alle speeltjes kijken richting bestuurder, die zich op zijn beurt maar op een ding hoeft te concentreren: de prachtige, centraal geplaatste toerenteller. Er is geen centraal infotainment; alle functionaliteiten zitten in de twee schermen die de toerenteller flankeren. De arme bijrijder kan niets doen dan zich verschrikt vasthouden – het passagiersdisplay uit de GTC4Lusso en de Portofino is niet te bestellen op de 812.

Is ie luxe? Dat niet zozeer, maar hij is prachtig gebouwd en daarbij is gebruikgemaakt van de mooiste materialen. Goed­deels, dan. Omdat ze zoveel kosten, zou je van de gordels toch verwachten dat ze wat soepeler zouden glijden, en dat bijvoorbeeld het spiegeltje in de zonneklep niet bedekt is, komt toch wat goedkoop over. Maar het koolstofvezel stuur (een optie van een mille of drie) ligt solide en fantastisch in de hand, en dat alle instrumenten en knoppen binnen handbereik liggen, geeft de auto in elk geval het gevoel dat alles op de bestuurder is afgestemd.

Hoe is het interieur van de Ferrari 812 Superfast?

Het interieur komt naar je toe, als je het zo zou willen zeggen, en betrekt je bij de rit. Dit is geen auto waarin je eindeloos in de menu’s wilt duiken; je hebt wel wat beters te doen.
De zitpositie achter het stuur is laag als je kiest voor die agressieve koolstofvezel ­stoelen met gefixeerde rugleuningen. Ze zijn niet per se oncomfortabel, maar echt geschikt om in te loungen naar Zuid-Frankrijk zijn ze ook weer niet.

Bedenk dus hoe je je Ferrari 812 Superfast wilt uitrusten voordat je ’m botweg bestelt. Hij is immers, praktisch gezien, wel als GT inzetbaar: de opbergruimte is groot en er is een behoorlijke hoedenplank. Die twee ruimtes kunnen ook worden samengevoegd.

Hoe rijdt de Ferrari 812 Superfast?

Z’n rijgedrag, dan. Hij is agressiever dan de F12 – Ferrari geeft grif toe dat ze met deze auto mikten op de ruimte tussen de F12 en de F12tdf (die laatste is trouwens een van de meest delinquente, hyperactieve auto’s waarin we ooit hebben gereden). Wat je dan krijgt, is heel snelle besturing gekoppeld aan meesturende achterwielen die er bijzonder enthousiast op inhaken. Hij voelt bijna te scherp, te happig om de bocht in te gaan. Het is allemaal heel slim gemaakt, want zoals we al opmerkten: hij is stabiel en kalm op de snelweg, maar zet je ’m in een bocht, dan…

De grip bij het insturen is verbluffend. De Ferrari 812 Superfast gaat knalhard de bocht in, zo hard dat je niet beseft wat er gebeurt. Dit is een heel actieve auto; je bent je er zeer van bewust dat er van alles gaande is, er komt veel in hoog tempo op je af en je krijgt geen moment de tijd om te ontspannen. Aanvankelijk is het lastig om ’m soepel en relaxt te rijden en voelt hij trekkerig aan in de bochten, omdat je er niet op bent voorbereid dat een auto van dit formaat zo ongelooflijk snel en wendbaar kan zijn.

En als je je dan op je gemak met ’m voelt, zet je snel de ‘hobbelige weg’-modus uit, omdat de zachte demping zorgt voor wat vertraging en zachtheid op de achteras die je eigenlijk niet wilt wanneer je een steeds groter deel van je 800 pk probeert toe te passen. Het vermogen komt op de weg met zoveel urgentie en zoveel drama dat je volledig wordt meegevoerd in de ervaring.

De V12, een erfgoed

De koolstof-keramische remmen zijn goed, maar aangezien ze het moeten opnemen tegen het gecombineerde effect van 1.525 kilo en 800 pk, hebben ze toch genoeg te doen. Het is jammer dat, zelfs als je niet heel hard remt, de alarmlichten al snel beginnen te knipperen. Maar wat interesseert het remmen je eigenlijk als je een stampende, woeste, hijgende, triomfante­lijke 6,5-liter V12 hebt om mee te spelen?

Op een dag, wanneer we allemaal in elektrische auto’s rijden, zullen musea zich inspannen om relevante exemplaren van de interne verbrandingsmotor tentoon te stellen. Opdat we niet zullen vergeten. Deze Ferrari 812 Superfast, met deze motor, zal dan vooraan en in het midden moeten staan.

Specificaties Ferrari 812 Superfast


Motor
6.496 cc
V12
800 pk @ 8.500 tpm
718 Nm @ 7.000 tpm
Aandrijving
achterwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 2,9 s
top 340 km/u
Verbruik (gemiddeld)
14,9 l/100 km
340 g/km CO2 G Label
Afmetingen
4.657 x 1.971 x 1.276 mm
(l x b x h)
2.720 mm (wielbasis)
1.525 kg
92 l (benzine)
bagageruimte n.b.
Prijzen
€ 398.146 (NL)
€ 298.414 (B)

Vonnis:
De 812 Superfast is zo imposant dat je dagen na je eerste rit nog zoekt naar de juiste woorden. Wellicht de meest majestueuze auto die momenteel te koop is. Een rollend volkslied voor alles wat Italië tot Italië maakt. Applaus

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)