Fiat 500S 1.3 MultiJet 95

U wilt sport? Krijgt u sport. En wel in de vorm van de Fiat 500S, die het wat in de vergetelheid gezakte eitje een duwtje moet geven.

Op een gegeven moment moet je wat. Sinds de introductie in 2007 is de Fiat 500 niet aan te slepen geweest, maar er komt een punt dat het nieuwtje er een beetje af is. Dat punt is kennelijk aangebroken bij Fiat, want de echte hardloperij is voorbij. Wat doe je dan? Nou, simpel.

Fiat heeft de 500 namelijk enige tijd geleden ook geïntroduceerd in de VS. En geloof het of niet, maar in het land waar alleen ‘groter’ succesvol is, loopt dat ukkie nog heel aardig ook. Natuurlijk, alleen in de grote stedelijke agglomeraties rond New York en in Californië, maar toch: je verwacht het niet direct van een land waar zo’n kabouter alleen leuk is om eens wat anders in de laadruimte van je F150-pickup te vervoeren. In de VS werd de 500 in de S-uitmonstering die je op deze foto’s ziet aan de man gebracht en boem: succes! Dus wat ligt er dan meer voor de hand dan wat je eerst met succes naar Amerika hebt gebracht, ook weer terug te sturen?

Aldus geschiedde. Vandaar dat je de 500 nu ook bij ons in deze S-uitvoering kunt krijgen. Wat houdt dat in? Wel: ‘sportievere’ bumpers, een achterspoiler, 16-inch lichtmetaal, een sportstuur, sportstoelen en nog zo het een en ander. Eén uitrustingsniveau dus? Inderdaad, niets meer, niets minder. Vanwaar dan toch dit artikel op deze website, over het algemeen toch meer gericht op zaken met een tikje meer nieuwswaarde? Ook die reden is simpel.

Het leuke aan autojournalistiek is immers dat je elke auto direct na z’n introductie rijdt. Het minder leuke is dat je ‘m daarna zo goed als nooit meer rijdt. Zo was het al gauw een jaar of vier geleden dat we voor het laatst een 500 hadden gereden – ook bij ons was hij inmiddels dus een beetje ondergesneeuwd geraakt. Terwijl de markt wordt overspoeld door concurrenten, ‘vergeet’ je bijna hoe een van de pioniertjes van het genre eigenlijk aan zijn faam komt. Ofwel: een leuke hernieuwde kennismaking met een auto die ondanks zijn inmiddels ‘gevorderde’ leeftijd opmerkelijk weinig aan charme heeft ingeboet.

De 95-pk sterke dieselmotor levert bakken met rijplezier, zeker in combinatie met het redelijk stevige onderstel. Maar de 500 is nooit een auto voor pure comfortminnaars geweest – rijden moet wel een beetje leuk blijven en dit houdt je wel zo betrokken bij wat de wielen meemaken. Wat weer enigszins contrasteert met de hoge zitpositie, die we eerlijk gezegd ook een beetje verdrongen hadden. Hoe ook: het blijft een leuk ding!

Mocht je er een willen: wacht even op de 105 pk-diesel, die er vanaf oktober is. Niet dat je aan deze 95 pk tekort hebt, maar om in Amerikaanse sferen te blijven: meer is altijd beter.

13
20
Specificaties

Fiat 500S 1.3 MultiJet 95

13/20

Cijfers
0-100 km/u: 11,0 s
Top: 180 km/u
Verbruik: 3,7 l/100 km
Motor: 1.248 cc, viercilinder turbodiesel
Aandrijving: voor
Vermogen: 95 pk
Koppel: 200 Nm
Gewicht: 955 kg
CO2: 97 g/km

Prijs
NL € 16.095
BE € 17.600

Vonnis
Het blijft toch een ontzettend fijn rij-ijzertje hoor, zo’n 500. En hij ziet er zo weer net wat lekkerder uit

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
× Time 1.016 sec Init 0.005 sec, Execute 0.688 sec, Render 0.323 sec, Memory 77.58/77.62 MiB, DebugR, Database[wordpress] 2 queries in 0.006 sec