Autotest: Fiat Bravo 1.4 T-Jet Dualogic

Fiat introduceert de Dualogic-halfautomaat voor de Bravo om aan de stijgende vraag naar automatische transmissies te voldoen. Moeten we de handbak dus maar vergeten?
 
Bij het lezen van het woord ‘halfautomaat’ vraag je je misschien af wat voor automaat we precies bedoelen. Nou, om precies te zijn bedoelen we een normale transmissie – zonder koppelomvormer – met zes versnellingen die elektronisch, na een beweging van één van de schakelflippers aan het stuur ingelegd worden. Eventueel kan je ook afwijken van de flippers en het pookje gebruiken om in slechts 190 milliseconden op- of terug te schakelen, en je kunt kiezen voor de automatische stand waarin de computer van de versnellingsbak zelf de versnelling en de schakelmomenten kiest. We probeerden natuurlijk alle drie de mogelijkheden, voor de gelegenheid in een Fiat Bravo met de van onze (ex-)duurtester bekende 1,4-liter T-Jet-motor. De versie die wij reden had echter geen 150 pk, maar 120 pk.
 
We begonnen met de automatische modus om een indruk te krijgen van hoe de transmissie zelf van verzet wisselt. Wel, de eerste impressie was oké, de halfautomaat schakelt prima – bijna onvoelbaar – en geeft netjes een toefje tussengas als je een versnelling lager kiest, maar toch bekroop ons al snel het gevoel dat het schakelen beter kan door het heft zelf in handen te nemen.
 
En ja hoor, na circa tien minuten bleek al dat ons vermoeden klopte. De Dualogic-transmissie schakelt inderdaad beter als je zelf het heft in handen neemt. Dat heeft te maken met twee zaken: als je ‘flippert’ bepaal je zelf wanneer je schakelt en daardoor heb je meer controle over de auto – je kunt hem meer naar je hand en je rijstijl zetten. Tevens kun je door zelf de schakelmomenten te kiezen een trucje toepassen om het wisselen van verzet nog soepeler te laten verlopen: gas loslaten net voordat de transmissie een andere tandwiel kiest. Daardoor neem je de computer wat denkwerk uit handen – hij hoeft niet meer te bepalen dat de motor gas los moet laten – en dat versoepelt de hele versnellingsprocedure.
 
Tot slot probeerden we ook nog het pookje waarmee je, net als met de flippers, zelf kunt kiezen wanneer het hele zaakje op- of terugschakelt. We kunnen hier kort over zijn; het pookje werkt net zo goed als de peddels achter het stuur, de enige kanttekening is dat de flippers voor veel bestuurders wellicht gemakkelijker zijn voor dagelijks gebruik, omdat je dan je hand niet van het stuurwiel hoeft af te halen.
 
Moeten we de handbak voor de Bravo nu helemaal vergeten? Nee, wat ons betreft niet. De Dualogic-transmissie werkt prima, maar iemand die goed kan schakelen doet het beter. Daarom is de Dualogic ons inziens een uitstekend alternatief voor een conventionele automaat, maar niet voor een handgeschakelde versnellingsbak.

 
 
 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken