Autotest: Fiat Croma 1.9 Multijet 16V Dynamic

De Fiat Croma is vernieuwd en lijkt nu meer op z’n broertjes en zusjes. Nu maar hopen dat de verkoopcijfers dat ook gaan doen.
 
Beste lezers, ik wil de introductie van de nieuwe Fiat Croma graag aanwenden om een interessant idee aan jullie voor te leggen. Dit briljante plan behelst het volgende: Fiat moet stoppen met het verkopen van grote auto’s in Nederland en zich toeleggen op het slijten van kleine auto’s zoals de Panda, de Grande Punto en de nieuwe 500. Waarom? Omdat er volgens mij in ons land een vloek rust op grote Fiats als de Multipla, de Stilo Multi Wagon en de Croma. Ze slaan gewoon niet aan, want niemand wil een grote Fiat, niemand kent een grote Fiat en al helemaal niemand kent iemand met een grote Fiat.
 
Misschien is de bovenstaande theorie wel complete onzin, maar feit is wel dat vooral de Croma het moeilijk heeft in Nederland. Vorig jaar verkocht Fiat namelijk slechts 634 exemplaren, een aantal waar de concurrentie niet bang van wordt. Waarom zo weinig? Tja, waarschijnlijk vanwege de naam (in het Italiaans betekent Croma gewoon ‘chroom’), om z’n onbekendheid en vanwege het feit dat de Croma een grote Fiat is. Misschien ligt het ook wel aan de ondefinieerbaarheid van de auto zelf. Fiat noemt de Croma een stationwagon, maar dat is het eigenlijk niet, want stationwagons zijn over het algemeen gebaseerd op een sedan of een hatchback. De Croma heeft als basis de Opel Vectra, het resultaat van een kortstondige flirt met het Amerikaanse General Motors, maar dat maakt hem nog geen stationwagon, eerder een Italiaanse variant op de Opel Signum – toevallig ook een auto die slecht verkoopt en waar Opel mee gaat stoppen als de nieuwe Vectra er is.
 
Goed, eerlijk gezegd verdient de Croma veel beter, want het is zo’n slechte auto niet. Hij blinkt nergens echt in uit, maar doet wel alles goed wat-ie moet doen. Zo is de Italiaan op kruissnelheid heerlijk stil – zelfs met een dieselmotor – en over het veercomfort valt ook weinig te klagen. Echt dynamisch is de Croma niet, al doet de naam van de versie waarmee we reden dat wel vermoeden, maar dat zullen de mensen die deze auto kopen ook niet verwachten. Verder is het ruimteaanbod in de Croma uitstekend.
 
De auto beschikt over een zee aan ruimte voor zowel bestuurder als inzittenden. Het interieur van de Croma is verder prima in orde, alleen van het dashboard worden we niet echt warm. Het is wel van goede kwaliteit – bijna Audi-niveau – maar qua uitstraling niet bijzonder, zeker als je nagaat dat ze bij Fiat in staat zijn om schitterende interieurs te bouwen, getuige de kersverse 500.
 
Hoeveel de nieuwe Croma kost, was bij het ter perse gaan van dit nummer nog niet bekend. Wel is zo dat de facelift een prijsverhoging van zo’n drie procent met zich meebrengt, maar daar staat een rijkere standaarduitrusting tegenover. Bovendien zit er op de Croma voortaan vijf jaar garantie.

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Magazines