Autotest: Fiat Panda 1.2 Active

De Panda is eigenaar van waarschijnlijk de bekendste autoreclamekreet ooit: ‘hahahahaha!’ Die doet nu nóg meer opgeld.
 
Wat is eigenlijk de houdbaarheidsdatum van een auto? Tegenwoordig lijken sommige auto’s al oud voor ze de fabriek zijn uitgereden – niet volgens ons, maar volgens de fabrikant zelf. Twee, drie jaar en hup: daar komt de eerste facelift al aan. Op zich begrijpelijk; na die tijd begint de aandacht een beetje te verslappen en iets nieuws, al is het maar een knipperlicht, betekent weer extra publiciteit. Toch blijft het wat moeizaam, alsof ze het de eerste keer net niet helemaal goed hadden gedaan.
 
Er zijn ook uitzonderingen op de regel. De Ford Ka, bijvoorbeeld. Twaalf jaar zo goed als ongewijzigd in productie geweest, en we vermoeden dat als ze het zo hadden gelaten, ze er nu nog meer van hadden verkocht dan van het nieuwe model. En de goeie ouwe Fiat Panda natuurlijk. Het huidige model loopt alweer sinds 2003 mee zonder noemenswaardige wijzigingen en verkoopt, geloof het of niet, nog steeds als een dolle – vorig jaar gingen er nog 300.000 over de toonbank. En als je er over nadenkt is dat ook weer niet zó gek: hij kost weinig, is ruim en veelzijdig, in allerlei kleuren en uitrustingsniveaus verkrijgbaar, en oogt nog helemaal niet zo gedateerd ook.
 
Een behoorlijk stevige motorische update krijgt de Panda nu wel: de inmiddels wat slome 1.1- en 1.2-motoren gaan eruit en worden vervangen door een moderne 1.2. Dat heeft aardig wat voordelen: meer vermogen (van 54 naar 69 pk), meer koppel (van 88 naar 102 Nm), betere prestaties (0 naar 100 nu in 13,2 in plaats van 15 seconden en een top van 162 km/u, niet 150) én een lager verbruik, maar vooral een lagere uitstoot, die nu op 110 gram per kilometer uitkomt. En daar zit hem de grootste grap: de Panda valt nu in de categorie waarin je geen bpm of wegenbelasting meer betaalt – alleen dat laatste kan je al zomaar 200 euro per jaar schelen. Zakelijke Panda-rijders (die zijn er – denk alleen al aan James May. Hoewel, laat maar…) betalen maar 14 procent bijtelling. Nou schijn je volgens de oeroude reclamekreet met een Fiat Panda toch al iedereen uit te lachen, maar het is natuurlijk prachtig als de fiscus het voornaamste mikpunt van jouw spot is.
 
Het was alweer een tijdje geleden dat we in een Panda hadden gereden, en het was een uiterst aangename hernieuwde kennismaking. Hij is nog altijd niet echt snel, maar vlot zat, stil en zuinig. Daarbij is hij uiterst comfortabel zonder een hekel te hebben aan bochten, schakelt hij fantastisch en stuurt en remt uiterst adequaat. Hét voordeel van al zo lang in productie zijn, is dat de Panda volledig is uitontwikkeld; beter dan nu wordt hij gewoon niet. En dan nog belastingvrij ook – je blijft lachen in zo’n ding.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken