In de zoektocht naar manieren om schoner te rijden, zet Fiat al jaren in op (bio-)aardgas. Zo is er vanaf nu ook een Panda Natural Power. De vraag is: wil je dat?

Misschien dacht je dat je al behoorlijk milieubewust bezig was met je hybride of kleine dieselauto, maar welbeschouwd valt dat best tegen. Om de ruwe olie vanuit de grond als brandstof in je tank te doen belanden, wordt er namelijk al een hoop troep de lucht in gesmeten. Daar merk je verder niks van, maar stel je eens voor dat groene huppelmeisjes met bloemetjes in hun haar dit te horen krijgen. Dan is je Auris Hybrid plots niet zo sexy meer.

Biologisch aardgas, of groengas, is een aardige manier om je persoonlijke roundhouse-kick tegen het milieu wat af te zwakken. Wie weet gebruik je het al om je huis te verwarmen en je eitje te koken – chapeau. Groengas wordt geproduceerd uit bijvoorbeeld tuinafval en mest, waarna het verfijnd wordt tot aardgas. Een doorsnee benzinemotor kan hier met wat aanpassingen prima op functioneren. De grap is: groengas zorgt, van opwekking tot verbranding in de motor, slechts voor ongeveer een vierde van de uitstoot van benzine en diesel. Dat maakt verschil.

Fiat is een van de fabrikanten die een bescheiden reeks aardgasmodellen kant en klaar bij de dealer parkeert. Sinds kort hoort daar ook de Panda Natural Power bij, met de bekende TwinAir tweecilinder turbomotor. Op het dashboard vinden we een knop waarmee je kunt kiezen of je aardgas of benzine wilt gebruiken. Wat betreft rijden is er geen verschil merkbaar, wel kun je in de bochten enigszins voelen dat deze Panda wat meer gewicht met zich meezeult dan een standaard exemplaar. Daar krijg je iets voor terug: een theoretische actieradius (aardgas plus benzine) van 1.000 kilometer bijvoorbeeld, en de mogelijkheid om voor nog geen 5 euro van Amsterdam naar Eindhoven te rijden. Want aardgas is ook nog eens goedkoop.

De Panda Natural Power is gebaseerd op de 4×4, maar heeft – ondanks het stoere voorkomen van deze Trekking-versie – gewoon voorwielaandrijving. De extra ruimte onder de auto wordt gebruikt als opslagplaats voor het gas (in totaal kan er 12 kilo mee, volgens Fiat goed voor zo’n 300 kilometer), waarbij er plek overblijft voor een benzinetank van 35 liter. Die zal je nodig hebben, tenzij je toevallig dicht bij een van de 105 geschikte tankstations in Nederland (zeven in België) woont of werkt.

Ach, eerlijk is eerlijk: het gaat natuurlijk vooral om de subsidies en de bijtelling, niet? In een beperkt aantal regio’s in Nederland, zoals de Haaglanden en Tilburg, krijg je flinke korting op een nieuwe aardgasauto. Vanwege de gunstige uitstoot scoort de Panda Natural Power bovendien nog steeds 14 procent bijtelling, en is hij vrijgesteld van BPM en wegenbelasting, terwijl de standaard handgeschakelde Panda dat sinds januari van dit jaar niet meer redt.

Dus: vind je een gewone Panda op de een of andere manier te prijzig, dan heb je met de Natural Power een mooi alternatief te pakken, waarmee je ook nog eens milieubewust bezig kunt zijn. Het autootje zelf verliest er nauwelijks een fractie van zijn toffe karakter door, dus onze zegen heb je.


Fiat Panda TwinAir Turbo Trekking Natural Power



13/20



Cijfers

0-100 km/u: n.b.

Top: 168 km/u

Verbruik benzine: 4,0 l/100 km, verbruik aardgas: 4,0 kg/100 km

Motor: 875 cc, tweecilinder turbo benzine/aardgas

Aandrijving: voor

Vermogen: 80 pk

Koppel: 145 Nm

Gewicht: 1.055 kg

CO2: 86 g/km



Prijs

NL € 15.490 (excl. subsidie)

BE niet leverbaar



Vonnis

Moet je afknijpen en kun je bij jou in de buurt aardgas tanken, overweeg dan deze Panda eens. Ook als Natural Power is ie charmant en vrolijk

Reacties

Meer van TopGear