Fiat Panda TwinAir Turbo 85 Dualogic

We slikken als we instappen. Een zorgelijke blik als we ‘m starten. Haast van pijn vertrokken gezichten als we ‘m in drive zetten. Wordt dit de hel op aarde?
 
Hebben we je voldoende angst ingeboezemd met bovenstaand intro? Mooi. Snap je nu, bij het beter bekijken van de foto’s, totaal niet waarom? Ook mooi. Lees vooral verder.
 
Je ziet het goed: we zitten in een onschuldig Fiatje. Niets engs, niets gevaarlijks. Geen Chinees wanproduct waarin je borstkas de kreukelzone is en het dashboard dodelijke gassen voortbrengt als de zon erop schijnt. Geen hachelijke exoot zonder vering, achterruit of overlevingskansen, met stoelen die onze edele delen afknijpen. Nee, gewoon een Panda.
 
Alleen is dit niet gewoon een Panda. Het is een Panda Dualogic. Dat is een gerobotiseerde versnellingsbak, oftewel een handbak die door een computer wordt bediend en die dus feitelijk als automaat functioneert. De Dualogic is niet, zoals de meeste auto’s die tegenwoordig met zo’n transmissie worden uitgerust, voorzien van twee koppelingen die de schakelmomenten tot luttele milliseconden terug­dringen. Hij heeft slechts één koppeling.
 
Denk je even in dat jij aan het stuur van een doorsnee hatchbackje zit. Je rijdt weg bij het stoplicht en wilt opschakelen. Plots trapt je reumatische oma vanaf de passagiersstoel jouw linkerbeen aan de kant en doet ze haar best om de koppeling te bedienen. De auto stokt, je geeft je stuur een kopstoot. Vervolgens rommelt oma tussen haar half over de middenconsole gedrapeerde kanten onderrokken en ontwaart ze daar de versnellingspook. Die beukt ze in z’n twee. Bruusk trekt ze haar steunsandaal van de koppeling. Met je rechtervoet nog op het gas knalt je achterhoofd door je hoofdsteun. ‘Graag gedaan, lieverd’, zegt oma nog.
 
Probeer een willekeurige Smart, of zelfs sommige moderne Peugeots en Citroëns, en je weet wat we bedoelen. Zelf schakelende bakken met enkele koppeling zijn ruk. Nu heeft Fiat er eentje in die guitige, plezierige Panda gebouwd (we nemen aan dat een variant met dubbele koppeling te duur is, of niet past). Oh, de horror.
 
Nou ja. Het valt op zich best mee. Goed, bij hard optrekken schakelt hij traag en oncomfortabel, maar wanneer trek je nou hard op in een Panda? Rijd je normaal, dan kiest de Dualogic zo’n 75 procent van de tijd de schakelmomenten die je zelf ook zou kiezen – dat maakt ‘m voorspelbaarder en dus minder irritant dan soortgelijke transmissies van andere fabrikanten. Aan de andere kant: hij lijkt niet bepaald goed op de TwinAir-motor te zijn afgestemd, want bij 50 km/u blijft ie lekker in z’n 3 hangen. Dan moet je dus zelf de pook ter hand nemen, en als je dat toch gaat doen, kun je jezelf net zo goed de meerprijs van deze versie besparen.
 
Conclusie: met de Dualogic valt te leven, maar liever niet. Een tof en vlot karretje als de Panda verdient beter. Neem een versie met handbak, of ga anders in een duffe Japanner rijden of zoiets.
8
20
Specificaties
Fiat Panda TwinAir Turbo 85 Dualogic
 
8/20
 
Cijfers
0-100 km/u: 12,0 s
Top: 177 km/u
Verbruik: 4,1 l/100 km
Motor: 875 cc, tweecilinder turbo benzine
Aandrijving: voor
Vermogen: 85 pk
Koppel: 145 Nm
Gewicht: 955 kg
CO2: 95 g/km
 
Prijs
NL € 11.390
BE n.n.b.
 
Vonnis
We vinden de Panda zo leuk dat we het als crimineel zouden beschouwen als je ‘m met Dualogic bestelt. Doe het niet, of roep onze eeuwige toorn over jezelf af

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken