Ford Capri vs Ford Mustang

Hoe de Mustang geboorte gaf aan de Capri en hem later weer overbodig maakte

In de jaren zestig van de vorige eeuw verkocht Ford in twee jaar tijd een miljoen Mustangs. De auto was niet bijster geavanceerd, maar wel snel, goedkoop en praktisch genoeg om de Amerikaanse middenklasse te verleiden. Een schot in de roos, kortom.

Ford bedacht dat een dergelijke auto het ook aan de andere kant van de oceaan leuk zou kunnen doen. Slechts een paar maanden na de introductie van de Mustang in april 1964 kreeg Project Colt het groene licht. Een project dat moest leiden tot een fatsoenlijke tweedeurs coupé die was toegesneden op de Europese smaak.

En daar was de Ford Capri

Deze Ford – de Capri – kwam in 1969 op de markt. The car you always promised yourself, luidde de Engelse slogan. Het was en bleef, totdat de productie eind jaren tachtig werd gestaakt, het enige Europese alternatief voor de Mustang. Net als zijn Amerikaanse neef was de auto in allerlei uitvoeringen en met allerlei motoren te krijgen. En de prijzen waren laag. Omgerekend naar de huidige koers kostte het instapmodel zo’n 14.000 euro. Veel haast moest je in die versie niet hebben trouwens; met zijn 55 pk sterke 1,6-liter viercilinder deed de auto er 23 seconden over om de 100 km/u te bereiken.

De Capri werd een paar jaar lang zelfs verkocht in de VS, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland. In totaal bracht Ford er 1,9 miljoen aan de man. En daarna was het klaar. Ford leverde decennialang geen fatsoenlijke blue collar-tweedeurs op ons continent (nee, de GT telt niet). De Probe en de Cougar hadden voorwielaandrijving en zijn sowieso geen auto’s waar we graag aan worden herinnerd; de Puma was weliswaar briljant, maar was eigenlijk niets meer dan een Fiesta in feestkleding.

En toen was de Capri overbodig

De in 2015 gelanceerde nieuwe Mustang maakte een Europese tegenhanger overbodig. Voor het eerst in jaren kwam er weer een echte snelle tweedeurs Ford op de Europese markt (nou ja, grijze import was er altijd al natuurlijk). En ook dit keer was de Mustang een schot in de roos. Vooral de V8, die als warme broodjes over de toonbank gaat (behalve in ons door BPM geteisterde landje, maar dat terzijde). Voor het eerst sinds het verscheiden van de Capri kun je bij je Ford-dealer naar binnen lopen en het pand weer verlaten met de sleutels van een charismatische, achterwielaangedreven ­coupé.

Want charismatisch, dat was de Capri. Dit is een 280 Brooklands; het allerlaatste exemplaar van een serie van 1.038 stuks die diende als sluitstuk voor een productieperiode van bijna twintig jaar. De eerbiedwaardige 2,8-liter V6 levert 160 pk. Daarmee is de auto naar moderne standaarden geen strepentrekker, maar de manier waarop deze Capri tot z’n daden komt, inspireert evengoed. Lui, wellustig, sonoor, vertrouwenwekkend, de Capri is het allemaal. Niet dat het makkelijk is om aan het hoge eighties-gehalte voorbij te gaan. De remmen doen het niet echt, de versnellingspook maakt idioot lange slagen en het interieur – hoewel opgefleurd met stoere Recaro’s – is niet erg verheffend.

Hoe rijdt het?

Het rijgedrag is ouderwets, in de beste zin van het woord. De besturing is zwaar en indirect, het bochtengedrag is niet erg flitsend, maar de hele ervaring is toch heel aangenaam. De nieuwe Mustang is een stuk scherper. Het gaat te ver om het een juweeltje van rijdynamiek te noemen, maar voor een musclecar is de Mustang zeker niet slecht. De wegligging is neutraal, de besturing biedt genoeg gevoel en de 5,0-liter V8 heeft genoeg reserves om te voldoen aan alles wat je van hem vraagt. De Mustang is een goede coupé die ook nog eens relatief betaalbaar (kijk eens naar die Belgische prijs!) is; een zeldzame combinatie. Maar bovenal is het een overlever. De Capri heeft het misschien achttien jaar volgehouden, maar de Mustang is, 52 jaar na de introductie, still going strong. Een woord als ‘iconisch’ dekt nauwelijks de lading.

Specificaties

Ford Capri 280 Brooklands (1987)

Motor
2.792 cc V6
160 pk @ 5.700 tpm
220 Nm @ 4.300 tpm
Aandrijving
achterwielen
5v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 8,0 s
top 210 km/u
Verbruik (gemiddeld)
11,1 l/100 km
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
4.376 x 1.698 x 1.323 mm (l x b x h)
2.563 mm (wielbasis)
1.170 kg
58 l (benzine)
260 / 640 l (bagage)
Prijzen (1987)
ca. € 22.000 (NL)
n.b. (B)

Ford Mustang GT 5.0 V8 Fastback

Motor
4.949 cc V8
421 pk @ 6.500 tpm
524 Nm @ 4.250 tpm
Aandrijving
achterwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 4,8 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
13,5 l/100 km
299 g/km CO2
Afmetingen
4.784 x 1.916 x 1.381 mm (l x b x h)
2.720 mm (wielbasis)
1.620 kg
61 l (benzine)
408 l (bagage)
Prijzen
€ 115.200 (NL)
€ 42.000 (B)

Reacties
  1. Chris zegt op 28 november 2017 om 22:26:

    Die mustang is toch een mooie stoere sportauto met prachtig geluid in de V8 uitvoering, een 911 is een mietje daarbij vergeleken en in België (of Duitsland) 3 x zo duur, dus de mustang is daar ook nog een scherpe aanbieding en veel praktischer, ik zie ze best vaak in Duitsland rijden. Alleen de prijs in Nederland is ronduit schandalig hoog door de woekerbelastingen hier. Hoe is dat mogelijk binnen de EU, waarom doet die commissaris daar niets aan?

  2. M. Bitter zegt op 27 november 2017 om 15:55:

    Het was zelfs nog erger, die basisversie met 55 pk was een 1,3 ltr. De inderdaad ook verkrijgbare 1,6 ltr (eerst 1,5 ltr. of 1,7 ltr, van de (Duitse) Ford 15M resp. 17M, later 1,6 van de (Britse) Ford Cortina) leverde wel 65 pk of daaromtrent en haalde de 100 km p/u zelfs binnen de 20 seconden.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken