Het fundament onder Fords Amerikaanse succes – van de F-150 pick-up worden jaarlijks zo’n 800.000 stuks verkocht – is helemaal in het nieuw gestoken. In een dappere zet ontketent Ford met deze generatie een ware aardverschuiving.

Je mag er hier in Europa zo af en toe eens eentje zien rijden; in de VS is de pick-up hét vervoersmiddel voor het volk. De opzet en techniek zijn vaak archaïsch maar het merk dat de hoogste verkoopcijfers noteert, neemt nu het voortouw om de light-duty truck de 21ste eeuw in te helpen.

De 2015-editie van de Ford F-150 is sneller, lichter, beter afgewerkt, duurzamer, comfortabeler en maar ietsje duurder dan z’n voorganger. Bijzonder: de gigant uit Dearborn heeft ouderwets staal in de ban gedaan en maakt de carrosserie nu helemaal van aluminium. Een wereldprimeur, want nog geen andere pick-up heeft een cabine en laadbak van hoogwaardig lichtmetaal. Alleen het ladderchassis is nog van staal.

Dat de gewichtsbesparing kan oplopen tot wel 320 kilo is voor een auto van 2.500 kilo een beste smak. Wij, fijnzinnige Europeanen, zouden dit als milieuvoordeel zien, maar de Yanks komen met andere pluspunten. Je kunt simpelweg meer meeslepen in de laadbak. Dat het rijgedrag en de remwerking er ook op vooruit gingen, is mooi meegenomen.

Er is afgerekend met de rammeltjes, piepjes en kraakjes die de vorige generaties kenmerkten. De boel voelt solide aan, zelfs op venijnig slechte wegen geeft de F-150 geen krimp. Het comfort en de wegligging zijn op het niveau van een personenwagen. We rijden de pick-up in z’n natuurlijke habitat: Redneck Country, Texas. Met vier passagiers en hun bagage aan boord kunnen we lekker met een vaartje van een dikke 100 km/u over de kronkelige Texaanse wegen sturen.

Dat de F-150 zo rap is, komt voor een groot deel op conto van de nieuwe 2,7-liter V6, het jongste lid van de EcoBoost-familie. Met dank aan de twee turbo’s levert het (zeker voor Amerikaanse begrippen) relatief kleine blok flinke prestaties: 329 pk en 508 Nm zijn cijfers die het goed doen op verjaardagsfeestjes. Er zijn wat technische trukendozen opengetrokken om dit mogelijk te maken. Zo leveren de turbo’s een maximale druk van 2,14 bar.

Los van alle technische progressie is er ook op het gebied van de uitrusting flink wat te melden: een camera waarmee je 360 graden rond de auto kan kijken, een uitgebreid esp dat het slingeren van een aanhangwagen tegen moet gaan, led-verlichting, keyless entry en massagestoelen. De boodschap is duidelijk: de F-150 is niet zomaar een dommekracht, maar een vooruitstrevende alleskunner.

Het wordt nog mooier, want over een jaar zal ook de nieuwe generatie van de Raptor, zeg maar de anabolenbroer van de F-150, op de markt komen. Ook deze krijgt een EcoBoost V6 in plaats van de traditionele enorme V8; maar dan wel met zo’n 450 pk. We maken ons vast op voor een ruige moddersessie.

Ford F-150 2.7 EcoBoost Lariat 4x4 SuperCab

16/20

Motor
2.694 cc
V6 biturbo
329 pk / 508 Nm

Aandrijving
vier wielen
6v automaat

Prestaties
acceleratie n.b.
topsnelheid n.b.

Verbruik (gemiddeld)
verbruik n.b.
CO2-uitstoot n.b.

Afmetingen
5.890 x 2.029 x 1.961 mm (l x b x h)
3.683 mm (wielbasis)
2.133 kg
87 l (benzine)
1.764 l (bagage)

Prijzen
ca. € 34.600 (excl. belastingen)

Het vonnis
De aluminium F-150 heeft een megavoorsprong op de concurrenten. Met het gewicht en de motorinhoud ging ook het verbruik omlaag, dat is mooi. We kunnen niet wachten op de nieuwe Raptor, ook al heeft ie geen V8 meer

Reacties

Meer van TopGear