Ford Fiesta ST

Voor een bescheiden bedrag een auto rijden waarin elke dag een feestje is? Het kan. In bijvoorbeeld een Polo, Clio, 208, of met deze Fiesta ST.

Onlangs scheurden we voornamelijk rechtuit in de nieuwe Ford Fiesta ST, door de VS, en zoveel mogelijk op de bumper van een Shelby Mustang GT500: nu rijden we ‘m op bochtige bergwegen ergens in Zuid-Frankrijk. Precies waar de Fiesta ST zich het meest in z’n element voelt.

Het sist en sputtert en ratelt als we de ST langs de weg parkeren voor een plaspauze. Hij heeft zojuist een halfuur durende martelgang ondergaan over eindeloze bergpasjes met venijnige bochten, en daarbij stapels vrachtwagens in moeten halen en onze wellicht enigszins gemankeerde rijvaardigheid moeten dulden. Dat betekent continu schakelen tussen z’n twee, drie en vier, op z’n tandvlees door bochten, dan weer vol accelererend en dan weer vol remmend: de Fiesta ST gaf geen krimp. Maar nu staat ie toch echt uit te blazen.

Dat afgelopen halfuur heeft ons geleerd dat deze 182-pk sterke hot hatch de verwachtingen die wij journalisten altijd van Ford hebben, als het gaat om de handelbaarheid en wegligging van een ST-model, volledig waarmaakt. Het onderstel is aangepast, hij veert wat harder, ligt dichter op de weg, maar het zit ‘m voornamelijk in de besturing en de wijze waarop ie zijn krachten naar de voorwielen overbrengt. Met slimme en onmerkbare elektronica worden de aandrijfkrachten per voorwiel beoordeeld en per voorwiel aangepast. Het zorgt ervoor dat je gevoelsmatig extreem veel grip op de voorwielen hebt, zonder dat het stuurgedrag eronder te lijden heeft. Dat nodigt uit om nog harder te willen gaan.

Hij rijdt niet alleen echt lekker, hij klinkt ook echt lekker. Het is een beetje geconstrueerd, dat geluid, maar ons maakt het niet uit. Het past bij z’n wat woeste karakter, dat onderstreept wordt door fraaie velgen, sierstrips en spoilers – decent genoeg om niet gelijk voor een Sjakie te worden versleten.

Het is wel jammer dat je voor de prima zittende Recaro-sportstoelen moet bijbetalen, maar voor een basisprijs van net geen 26.000 euro in Nederland en 20.950 in België mag je eigenlijk niet klagen. Te meer daar je 240 Nm aan koppel hebt, met een paar tellen overboost naar 290 Nm. En je in een klein bommetje zit dat in 6,9 seconden van 0 naar 100 vliegt en met een beetje geduld 225 km/u op de teller zet. Leuk, dat het kan.

Maar is ie te verkiezen boven de andere hot hatches in dit segment? Dat durven we je nog niet met zekerheid te zeggen – we zullen ze later tegenover elkaar zetten in een Grote TopGear-test. Wel kunnen we je vast aangeven dat de verhouding tussen prijs en prestaties waarschijnlijk het meest gunstig uit de verf komt. Daarnaast vinden we hem tot nu toe ook qua uiterlijk het meest geslaagd. Dat het navigatiesysteem nogal gammel is, nemen we op de koop toe, we zouden ‘m gewoon blind bestellen.

15
20
Specificaties

Ford Fiesta ST

Cijfers
0-100 km/u: 6,9 s
Top: 225 km/u
Verbruik: 5,9 l/100 km
Motor: 1.596 cc, viercilinder turbo benzine
Aandrijving: voor
Vermogen: 182 pk
Koppel: 240 Nm
Gewicht: 1.163 kg
CO2: 138 g/km

Prijs
NL: € 25.495
BE: € 20.950

Vonnis
Bijzonder fijn en betaalbaar scheurijzer dat z’n ST-status direct waarmaakt. Z’n lekker vlotte uiterlijk maakt ‘m tot ons snoepje van de maand

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken