Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 pk Trend

Nee hè, een Ford Focus met drie cilinders. Dat zal wel hijgen en puffen, trillen en kletteren, en niet vooruit te branden zijn. Toch? Mis. Ontzettend mis.

De reden dat we bij TopGear een beetje plegen te ageren tegen de hele groene beweging en bijbehorende belastingkorting, is a) omdat het onlogisch is om je blind te staren op alleen de CO2-uitstoot van een auto, en b) omdat er regelmatig verschrikkelijke producten uit voortkomen. Kortademige slakken die trager accelereren dan de Sparta-met van je oma, daarom constant volgas gereden worden en als gevolg daarvan helemaal niet zo zuinig of schoon zijn als iedereen denkt.
Toen we bij Ford aanklopten om de nieuwe superzuinige versie van de Focus te proberen, was het dan ook met lood in de schoenen. Een driecilinder turbo-benzinemotor van slechts een litertje groot in een nogal forse auto als de Focus: als je louter op deze gegevens afgaat, verwacht je een rampzalig apparaat. Juist daarom had Ford een van hun experts opgetrommeld, die ons eerst eens haarfijn uitlegde waarom hij niet zomaar een zuinige motor, maar een briljante zuinige motor had gemaakt.

Helemaal vernieuwd

De Focus 1.0 EcoBoost is volledig nieuw, en zit vol leuke slimmigheden die in het teken staan van eenvoud en besparing. Zo zijn het vliegwiel en de krukaspoelie bewust in onbalans gebracht om het typische driecilinder-schudden tegen te gaan. Zo hoeven er geen balansassen gemonteerd te worden, dat scheelt in wrijving en gewicht, en dus in verbruik. Het koelsysteem is gescheiden, zodat bij een koude motor alleen de uitlaatzijde gekoeld wordt en de boel pijlsnel op bedrijfstemperatuur komt.
Als we eenmaal achter het stuur zitten, merken we dat het geen loos marketingpraatje is. De motor loopt geruisloos en trillingvrij, en reageert direct op het gaspedaal. We kunnen de Focus, die toch bijna 1.300 kilo zwaar is, rustig in de derde versnelling door de stad laten rollen zonder dat er horten en stoten optreden.
Accelereren gaat verbazend vlot. Bij hogere toerentallen klinkt er zowaar een leuk roffelend geluidje. Allemaal zaken die niet doen vermoeden dat deze motor, in de ietwat terug-getunede 100-pk versie, een gemiddeld verbruik van 4,8 l/100 km en (tot 1 juli 2012) 14 procent bijtelling scoort.

Wat vinden we van de Focus 1.0 Ecoboost

Geciviliseerd: dat is het woord waarmee we de Focus 1.0 EcoBoost het best kunnen omschrijven. In de Focus voelt hij aan als een grotere viercilinder zonder turbo, met aardig wat koppel bij lage toeren. Voor zo’n minuscuul motortje is dat een ontzettend knappe prestatie. Het ding mag zelfs 1.000 kilo trekken, of 1.200 kilo als je voor deze sterkere variant met 125 pk gaat. Ford beweert dat de techniek, juist omdat die helemaal from scratch ontwikkeld werd, dit ook met gemak kan hebben en dat je motor dus niet na twee caravanvakanties uit elkaar zal klappen van uitputting. Want dat is doorgaans ook een probleem met kleine motoren: ze moeten zo hard werken dat de duurzaamheid in het geding komt. Zo niet bij de Focus 1.0 EcoBoost, zegt Ford.
Een juweeltje van een motor dus. Niet voldoende om ons in het hele groene sprookje te doen geloven, maar wel genoeg om ons respect af te dwingen en te doen inzien dat de techniek die uit die sprookjes geboren wordt lang niet altijd bagger hoeft te zijn. Goed bezig, jongens en meisjes in Dearborn, Keulen of waar jullie dan ook zitten.
14
20
Specificaties
Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 pk Trend
14/20
Cijfers
0-100 km/u: 11,3 s
Top: 193 km/u
Verbruik: 5,0 l/100 km
Motor: 999 cc, driecilinder turbo benzine
Aandrijving: voor
Vermogen: 125 pk
Koppel: 200 Nm
Gewicht: ca. 1.300 kg
CO2: 114 g/km
Prijs
NL € 21.595 (richtprijs)
BE € 19.950
Vonnis
Niets minder dan een revolutionair motortje, deze 1.0 EcoBoost. Bestel ‘m in de Focus, of wacht even af tot ie in de Fiesta komt te liggen. Dat wordt leuk

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken