Uitgelicht: Ford Focus RS

Het is geen toeval dat de nieuwe Subaru Impreza STi als eerste op de markt is. Als straks de nieuwe Ford Focus RS op de markt komt, wordt de Subaru het doelwit.
 
Pal na het behalen van het wereldkampioenschap Rally 2007 heeft Ford serieuze plannen om terug te keren in het segment van hyper-hatchbacks. Met de Focus RS wil Ford in 2009 een alternatief bieden voor de Subaru Impreza. Jazeker, niet in 2008 maar in 2009. Weliswaar wil Ford dit jaar de autoshow in Londen (in juli) aangrijpen om een conceptcar te tonen, maar het productiemodel zal pas een jaar later z’n opwachting maken. De ontwerpers hebben het nu domweg te druk met de ontwikkeling van andere nieuwe modellen als de Fiesta, Kuga en Ka.
 
Terwijl de ontwerpers onder leiding van Martin Smith dus hun potloden slijpen, zijn de ingenieurs al aan de slag. Teambaas en ex-Parijs-Dakar-coureur Jost Capitos moeten een besluit nemen over de uiteindelijke specificaties. De eerste indruk is dat het om een voorwielaangedreven auto gaat met een motor die 280 pk moet gaan leveren. Ik zou daar overigens geen vergif op innemen.
 
Het nieuws dat het geen vierwielaandrijving zou worden, zal de echte rallyfans teleurstellen. Die zien het liefst een van het kampioensmodel afgeleide versie, maar Ford is overtuigd dat als er eenmaal mee is gereden, er geen reden tot klagen zal zijn. Het concept met aandrijving op alle vier de wielen weegt en kost te veel. Bovendien zou het semi-actieve sperdifferentieel wel eens moeite kunnen hebben met zoveel vermogen.
 
Het is nog niet duidelijk hoeveel vermogen de RS straks werkelijk ter beschikking zal krijgen. De eerste berichten dat 280 het magische getal is, zouden betekenen dat hij meteen al op achterstand is gezet. De snelste versies van Subaru (Impreza) en Mitsubishi (Evo) hebben beiden rond de 300 pk. Zelfs als het extra gewicht van hun vierwielaandrijving wordt meegerekend, dan kan het tekort van 20 pk er voor zorgen dat de RS stof moet happen.
‘Het lijkt bizar om te veronderstellen dat de volledig opgevoerde RS straks slechts 20 pk meer heeft dan een opgewarmde standaarduitvoering’
 
Er is nog een reden om meer dan 280 pk uit de vijfcilinder turbo te verwachten. Met tuningsets kunnen de vermogens van de Focus en Fiesta ST stapsgewijs worden opgevoerd tot 260 pk. Het lijkt bizar om te veronderstellen dat de volledig opgevoerde RS straks slechts 20 pk meer heeft dan een opgewarmde standaarduitvoering.
 
Wat zal bijdragen aan de grip op asfalt, zijn de speciaal ontworpen 19-inch velgen. In combinatie met een geheel herzien onderstel met nieuwe dempers, vering en stabilisatorstangen wordt de auto verlaagd en met optimale neerwaartse druk aan het wegdek vastgezogen. Ook de remmen worden aangepakt.
 
Hoewel Ford zegt dat het ontwerp nog niet definitief is, laten de tekeningen – die werden getoond ter gelegenheid van het kampioensfeest – zien dat-ie allesbehalve sober zal worden. Hij mag dan weliswaar geen vierwielaandrijving hebben, wel neemt hij vele details van het rallymodel over. De grote luchthapper voor zal worden omlijst door dikke wielkasten. De spoiler achter verraadt iets van zijn rallyachtergrond. Ga er maar van uit dat het er niet alleen voor de show zit. De Ford Escort RS Cosworth uit 1992 had met zijn walvisstaart als enige productiemodel zoveel neerwaartse druk. De nieuwe RS bouwt verder op wat die auto teweeg heeft gebracht.
 
Niet alleen het uiterlijk zal anders worden, ook het interieur wordt grondig aangepakt. Het zal worden uitgerust met unieke RS-elementen die – zoals de eerste berichten luiden – een mix gaat opleveren van typische rallyachtige functionaliteit die niet ten koste gaat van comfort tijdens de allerbelangrijkste proef: de rit elke dag van en naar huis.
 
Maar zo opwindend als dit allemaal klinkt, nog doorslaggevender wordt zijn prijs. Net als bij de ST het geval was, zal ook de RS de concurrentie aangaan met een uiterst scherpe prijstelling. In de zomer van 2009 zal hij volgens verwachting zo vanaf 34.000 euro (exclusief belastingen) worden aangeboden. Daarmee zet hij de concurrenten op achterstand nog voor er een meter is gereden. Houd er dus rekening mee dat hij in een vloek en een zucht zal zijn uitverkocht. Misschien een goed idee om vast wat euro’s opzij te zetten.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken