Leuk en aardig hoor, dat gedownsize, maar je kunt ook overdrijven. Een driecilindertje in zo’n klomp als de Ford Grand C-Max?

Wie ons blad en deze website met enige regelmaat leest, weet dat we woest enthousiast zijn over het 1,0-liter driecilindertje dat Ford nu te pas en te onpas in allerlei modellen hangt. Het is een verbijsterend stukje techniek – alleen al het simpele idee om onbalans aan te brengen in vliegwiel en krukaspoelie, om daarmee de onbalans op te heffen die van nature in een driecilinder zit, is geniaal. Dat is maar één van de vondsten die van dit motortje één van de meest innovatieve van de laatste jaren maakt (vorig jaar werd ie dan ook terecht Engine of the Year).

Er zijn maar twee dingen die ons een beetje zorgen baren. Ten eerste: blijft het heel? Daar kunnen we natuurlijk nog niets over zeggen, dat zal de tijd moeten leren. Ford heeft er natuurlijk uitgebreid mee getest en zegt van wel, maar Mercedes had ook een miljoen testkilometers met de eerste A-klasse gemaakt en was kennelijk nooit een (virtuele) eland tegengekomen, en we weten allemaal waar dat toe heeft geleid.

Ten tweede: hij debuteerde in de Fiesta, en dat ging prima, in zo’n kleintje. Toen kwam hij in de Focus, en tot onze niet geringe verbazing ging dat ook best. Maar Ford gaat doodleuk verder door hem in steeds zwaardere auto’s te hangen en we vragen ons af of dat goed blijft gaan. Hij moet zelfs in de nieuwe Mondeo komen te liggen (als die eindelijk eens komt), maar voorlopig is het toppunt de nauwelijks minder zware Ford Grand C-Max.

Want je mag dan 125 pk leveren, het scheelt nogal of je een Fiestaatje van 941 kilo voort moet slepen of een Grand C-Max die 1.393 kilo weegt. Voor de prestaties maakt dat, je raadt het al, behoorlijk wat uit. De Fiesta gaat naar 100 km/u in een sportieve 9,4 seconden en topt 196 km/u, de C-Max blijft hangen op 12,2 seconden en 185 km/u. Maar dat is bij een familie-type als de C-Max niet zo belangrijk. Wel belangrijk: kun je de zeven personen die je erin kwijt kunt (nou ja: vijf volwassenen en Fokke & Sukke op de achterste rij) een beetje comfortabel vervoeren of heb je het gevoel dat je dat arme motortje constant over z’n nek jaagt?

Wonder boven wonder: het gaat. Het gaat zelfs prima. Dat malle kleine bromtolletje heeft zo veel kracht onderin de toerenregionen dat je hem niet eens hoog in de toeren moet forceren om de gang erin te houden. Al vindt hij dat ook leuk, hoor: met veel plezier spint hij naar zes- à zevenduizend toeren, daarbij klinkend alsof er heel wat gebeurt op snelheidsgebied. Wat reëel gezien natuurlijk best meevalt, maar toch: het draagt alleen maar bij aan het rijplezier. Goh. Het zou zomaar eens kunnen, die 1.0 in een Mondeo.


Ford Grand C-Max 1.0 Ecoboost 125 pk Trend



14/20



Cijfers

0-100 km/u: 12,2 s

Top: 185 km/u

Verbruik: 5,2 l/100 km

Motor: 999 cc, driecilinder turbo benzine

Aandrijving: voor

Vermogen: 125 pk

Koppel: 200 Nm (overboost)

Gewicht: 1.393 kg

CO2: 119 g/km



Prijs

NL € 24.650

BE € 22.150



Vonnis

Dit kleine motortje blijft verbazen: ook met de grote zware Grand C-Max heeft hij nauwelijks problemen. Hard gaat het niet, moeiteloos wel

Reacties

Meer van TopGear