Autotest: Ford Kuga 2.0 TDCi DPF AWD Titanium

Beter laat dan nooit: een paar miljoen jaar na de Aziaten komen ook de Europeanen met hun midi-SUV’s. De Ford Kuga is de laatste, maar wel meteen de beste. En de duurste.
 
Het gebeurt maar zelden dat Europese fabrikanten achter een trend aanhobbelen in plaats van hem zelf te ‘setten’. Zo’n beetje alles wat ooit vier wielen heeft gekregen, is in Europa bedacht en groot geworden. Oké, met uitzondering van ondingen als pick-ups, dragracers en monster-SUV’s, maar dat was dan ook niet zomaar. Als we behoefte hadden gehad aan auto’s waarin je bagage alleen maar kletsnat kan worden, auto’s die alleen maar heel hard rechtuit konden rijden of auto’s die groter zijn dan een Vinex-wijk, maar waar je niet in kunt wonen, dan hadden we ze heus wel uitgevonden. Dat hebben we niet gedaan, en daar mogen we trots op zijn.
 
Heel, héél soms gebeurt echter het omgekeerde; dan vinden ze in een ander land iets uit waarvan wij nooit hadden gedacht dat we het nodig hadden. Zoals in het uitgebreidere verhaal over de Ford Kuga staat, dat je vanaf pagina 140 kunt lezen, gaat het daarbij meestal om typische marketingdingen. Dat is een ander woord voor dingen die bedacht zijn om jou geld uit de zak te kloppen, en als blijkt dat jij dat helemaal niet erg vindt, spreekt men van een rage of hype. Een hype die wij niet en de Aziaten wel voorzien hadden is de kleine SUV, en het is meteen de meest succesvolle sinds het horloge met digitale cijfers. Half Europa rijdt inmiddels rond in Tucsons, RAV4’s en Sportages en nu is ook Europa wakker. Half Europa dan; de Fransen hebben het nog te druk met het kopiëren van grote SUV’s en de Italianen hebben zich nog eens omgedraaid en pitten rustig verder. Omgekeerde wereld? Jaja, het gaat hard in deze tijden.
 
Eén voordeel hebben de Europeanen daarmee wel: ze hebben riant de tijd gehad nog eens goed na te denken over wat je met het concept kunt en hoe je dat in je autofamilie kunt integreren. Zo kun je in ieder geval een echt apart model maken in plaats van een bestaand model wat op te ruigen en van vierwielaandrijving te voorzien, zoals bijvoorbeeld Renault, Fiat, Audi en Volvo met de Scénic RX4, Panda 4×4, A6 Allroad en XC70 deden. Volkswagen heeft inmiddels de Tiguan, een erg goed rijdende maar uiterlijk erg fantasieloos op de Touareg geënte crossover. Audi en Mercedes volgen dat recept slaafs met de komende Q5 en GLK, minikloontjes van de Q7 en GL.
 
Alleen in dat opzicht verdient Ford al alle lof, want de nieuwe Kuga lijkt in niets op iets anders van het merk – of van andere merken. Extra apart is het feit dat hij er van alle kanten lekker uitziet. Van voren, van achteren, en profil: hij oogt altijd gespierd, stijlvol en doordacht tegelijk. Als je er een dresscode op los zou moeten laten, kwam combat casual aardig in de richting. Een hoop auto’s hebben last van een gebrek dan wel een overdaad aan details, waarbij het laatste meestal nog erger is dan het eerste. De Kuga bombardeert je met details en verrek: je gaat hem er alleen maar leuker van vinden. Weinig andere auto’s komen weg met het schaamteloos en volkomen nutteloos kopiëren van de powerdomes van de eerste Mercedes SLK, maar de Kuga komt er met het grootste gemak mee weg.
 
Op alle andere gebieden die ook maar een beetje belangrijk zijn maakt de Kuga op het eerste gezicht gehakt van z’n concurrentjes. Hij heeft behoorlijk wat ruimte, een flexibele mentaliteit qua bagage en ombouwmogelijkheden, en zit ergonomisch en afwerkingstechnisch uitstekend in elkaar. Op de rommelige en riant van kuilen voorziene onverharde weggetjes die we tijdens de eerste ritten tegenkwamen, bleek de Kuga opmerkelijk kraakvrij. De 136-pk sterke tweeliter TDCi-motor is een even oude als goede bekende van ons, en ook in de kleine SUV is hij weer een echte vriend: hij levert z’n kracht en prestaties gemakkelijk en uitbundig. Je kunt duidelijk merken dat hij een relatief hoog zwaartepunt heeft – hij helt in bochten wel iets over. Maar het resulteert in een weggedrag dat, mede door het niet te voorzichtig afgestelde esp, eerder speels dan zwabberig is. Hard gaan vindt hij alleen maar leuk, te hard levert hooguit wat vermakelijk geschuif op. De achterwielen worden alleen te hulp geroepen als dat nodig is; je merkt er niets van en het werkt prima, ook als de weg ophoudt.  
 
Het is zelfs voor de grootste (midi-)SUV-cynicus moeilijk een hekel te hebben aan de Ford Kuga. Eén punt hebben we wel: het is op z’n zachtst gezegd bijzonder dat je bij zo’n veelzijdige auto zo’n minimalistisch prijs- en leveringsbeleid voert als Ford Nederland. Er is één motor en één uitvoering. Punt. Dat betekent dat je de Kuga alleen kunt krijgen als compleet volgestopte vierwielaandrijver, met die tweeliter diesel. Alle andere landen kennen nog een (alleszins acceptabele) Trend-uitvoering, die je ook met alleen voorwielaandrijving kunt krijgen, wat meteen vier mille scheelt. Die wordt echter niet naar Nederland gehaald – Ford NL houdt het bij de Titanium-uitvoering met 4WD, wat je dus op een érg pittige minimumprijs van 39.100 euro komt te staan.
 
Je kunt hem dan nog uitbreiden met twee pakketten (Business: navigatie, parkeersensoren, Bluetooth en stoelverwarming, en X-Pack, met lichtmetaal, panoramadak, leren bekleding en voorruitverwarming), maar daar wordt hij uiteraard niet goedkoper van. Sterker, dat kost je 2.250 euro per pakket extra. Eind dit jaar komt er nog wel een benzinemotor aan, maar dat is meteen de 2.5 Turbo uit de Focus ST – ook dat zal dus geen prijspakker worden. Om het even in perspectief te plaatsen: doe vierhonderd euro bij de basisprijs van de Kuga en je kunt per S-MAX 2.5 Turbo weg bij de Ford-dealer.
 
Dat is jammer, want Ford heeft met de Kuga een absolute Tucson-, Tiguan & co-killer gemaakt, die zich vooralsnog echter behoorlijk uit de markt lijkt te prijzen. Tijdens de presentatie was het dan ook ‘premium’ voor en ‘premium’ na; het scheelde weinig of ons werd verzocht de naam Ford voortaan alleen in gouden inkt af te drukken. We hebben de buik zo langzamerhand behoorlijk vol van die premium-kul. Mensen kopen echt geen Kuga omdat ze een Tiguan niet ‘premium’ genoeg vinden, mensen kopen nu een Tiguan omdat ze die al voor acht mille minder kunnen krijgen. We gunnen jullie alle succes hoor, beste Ford-mensen, maar als bovenstaande gebeurt, is het jullie eigen domme schuld.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken