Ford heeft de Mustang officieel in het Europese leveringsprogramma opgenomen en dat was een goede zet. In Nederland is de 2,3-liter viercilinder veruit favoriet. Het feit dat deze basismotor al dik 300 pk levert én dat er een prijsverschil van 50.000 euro in de aanschafprijs zit ten opzichte van de V8 zal daar debet aan zijn.

Elke musclecar verdient een V8

Niets ten nadele van de EcoBoost, maar een echte musclecar heeft natuurlijk een V8 onder de kap, en dat is dan ook wat we terugvinden in de voorlopig lekkerste versie van de Mustang: de Mustang Shelby GT350. Helaas zal het leveringsprogramma in Nederland (en ook in België, trouwens) bij de 2.3 en de 5.0 blijven; de GT350 zou hier vreselijk veel te duur worden.

De grote concurrent, de Chevrolet Camaro Z/28 – hier ook niet te koop – liet ons al duidelijk merken dat er tegenwoordig meer uit Detroit komt dan enkel staartlastige zuipschuiten. De Ford Mustang Shelby GT350R schurkt tegen Porsche-kwaliteit aan.

De 5,2-liter V8 heeft een vlakke krukas in plaats van de (bij een Ford-V8 gebruikelijke) cross-plane krukas. De kruktappen liggen daarbij recht tegenover elkaar, in plaats van de kruiselingse plaatsing van een cross-plane. Dit heeft als groot voordeel dat de motor veel hogere toerentallen kan draaien. Wie had ooit gedacht dat een dikke Amerikaanse V8 8.250 tpm aan zou kunnen? De GT350R doet het met verve en levert daarbij maar liefst 533 pk.

Wat is er allemaal vernieuwd aan de Ford Mustang Shelby GT350R?

Met de nieuwe generatie Mustang heeft ook bepaalde moderne techniek zijn intrede gedaan; van een onafhankelijke achterwielophanging had Fords pony tot voor kort nog nooit gehoord, nu vormt deze de basis voor een wegligging die Europeser is dan ooit. Met de optionele MagneRide-dempers en nog een riedeltje onderstel-ingrepen heeft de Shelby een bovennatuurlijke mate van grip en vlijmscherpe precisie.

De standaard Mustang Shelby GT350 is al vele malen beter dan de gewone GT met Performance Pack. De versnellingsbak is lichter en directer in de bediening, de besturing heeft een meer uitgebalanceerd karakter en de wegligging en het comfort zijn beter in balans. Dat verbleekt in vergelijking met de Ford Mustang Shelby GT350R, die absoluut toonaangevend is. Hij staat (als eerste productieauto ooit) op velgen van koolstofvezel, wat vier keer 6,8 kilo aan onafgeveerd gewicht scheelt. Die velgen dragen Michelin Cup 2-banden die zich na wat rondjes op een circuit haast als slicks in het asfalt klauwen. Ford beweert dat de aerodynamica zorgt voor twee keer zoveel downforce als bij een 911 GT3. En dan het geluid: je zou het in flesjes kunnen verkopen en schatrijk worden.

Is dit de best rijdende musclecar van het moment? Waarschijnlijk wel. Zal je ‘m hier vaak zien? Alleen als je bovenstaande foto in je geheugen prent en er elke nacht van droomt. Sorry.

Specificaties Ford Mustang Shelby GT350R


16/20

Motor
5.163 cc
V8
533 pk @ 7.500 tpm
582 Nm @ 4.750 tpm

Aandrijving
achterwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 3,7 s
top 290 km/u

Verbruik (gemiddeld)
14,7 l/100 km
CO2-uitstoot n.b.

Afmetingen
4.818 x 1.928 x 1.361 mm (l x b x h)
2.720 mm (wielbasis)
1.655 kg
61 l (benzine)
382 l (bagage)

Prijzen
ca. € 58.000 (excl. belastingen)

Het vonnis
Als de standaard GT350 al een snoepje is, mag je de R een delicatesse voor fijnproevers noemen. Helaas is hij fiscaal wel erg pittig in Nederland. Importeer ‘m grijs en leen ‘m aan ons uit!

Reacties

Meer van TopGear