In een bos tussen de strakke asfaltlinten van het Lommelse Ford-oefenterrein rijden er wat bulldozers heen en weer. Het zijn niet de nieuwste crossovers van het merk waarbij de offroad-look iets te letterlijk is doorgevoerd. Nee, er wordt gewerkt aan een uitgebreid onverhard parcours voor toekomstig testwerk. Denk aan een rally-achtige gravelbaan. Stel je alvast voor dat de nieuwe Focus RS er dwars overheen dendert. Dan heb je een aardig beeld van wat hier binnen afzienbare tijd zal gaan plaatsvinden.

Een ander, lastiger begaanbaar gedeelte is vandaag gewoon toegankelijk. Dit is dan ook waar we de machtige neus van de nieuwe Ford Ranger naartoe laten wijzen. Eerder reden we kort door deze drassige bende met een Kuga. Maar om de paar minuten kwamen we obstakels tegen waar we vakkundig omheen werden geleid. ‘Intelligent AWD’ is leuk en aardig, maar bergen beklimmen kun je er niet mee.

Je moet toch wat als de wereld vergaat…

De Ford Ranger waar we in zitten, is wat je wilt hebben als de wereld vergaat. Het is het absolute topmodel met 3,2-liter TDCi vijfcilinder. Je krijgt een automaat in de ruige Wildtrak-uitdossing. Daar bij inbegrepen zijn klimaatcontrole, elektrische stoelen, 18 inch velgen, stoere accenten. Klein puntje. Het is ook de vierdeurs Double Cab, die in Nederland niet voldoet aan de eisen voor bedrijfswagens.

Wil je exact deze Ford Ranger rijden? Dan zul je ‘m op personenautokenteken moeten bestellen. Daarbij zorgen de belastingen voor de krankzinnige prijs die je kunt zien – als je durft – als je naar beneden scrollt. Ben je ondernemer en neem je genoegen met een kleinere cabine en grotere laadbak? Dan kun je deze über-Ranger als Super Cab bestellen. Exclusief belastingen ben je slechts 30.500 euro lichter.

De Ford Ranger heeft veel te bieden

Fords trotse pick-up beschikt over een serieus 4×4-systeem met lage gearing en een elektronisch differentieel op de achteras dat je op slot kunt zetten. Hiermee kruipen we fluitend tegen een natte blubberhelling op waar je pardoes vanaf zou glijden als je zou uitstappen. De Ford Ranger helpt je zowel bij de klim (hill start) als de afdaling (hill descent) met remmen, dus sturen is haast alles wat je hoeft te doen.

De vijfcilinder heeft genoeg koppel om met de lage overbrenging omhoog te cruisen zonder gas te geven en sleurt ons vervolgens zijdezacht en oppermachtig overal door- en overheen. De carrosserie van de Ford Ranger geeft geen krimp. Hoe hardhandig we ook door de diepste gaten bonken, er is geen spoor van pick-up-gerammel te bekennen. We zitten op prima stoelen en kunnen onderweg genieten van hetzelfde Sync 2-multimediasysteem als Ford in haar personenauto’s levert. Hier houden we het wel even uit.

Nu zou het natuurlijk aardig zijn als we je ook konden vertellen hoe de Ford Ranger op de weg rijdt. Maar dat kunnen we niet. We kunnen je enkel aanraden om je kilometers voortaan hemelsbreed te maken.

Specificaties Ford Ranger 3.2 TDCi 4x4 Wildtrak Double Cab


Motor
3.198 cc
vijfcilinder turbo
200 pk @ 3.000 tpm
470 Nm @ 1.500 tpm

Aandrijving
vier wielen
6v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 10,4 s
top 175 km/u

Verbruik (gemiddeld)
8,7 l/100 km
229 g/km CO2
G-label

Afmetingen
5.354 x 1.860 x 1.815 mm (l x b x h)
3.220 mm (wielbasis)
2.001 kg
80 l (diesel)
1.847 x 1.560 mm (bagage)

Prijzen
NL € 106.613 (25%)
BE € 33.105 (excl. BTW)

VONNIS
Voor dit soort prijzen is er maar één vraag die we moeten stellen: deze of een BMW M3? Met de Ranger kom je iets verder – en heb je bovendien meer lol – als je van het asfalt af gaat

Reacties

Meer van TopGear