Neem drie kleine omakarretjes, een heuvelig circuit, een tamme coureur en geniet van wat zich afspeelt. Pas op voor rondvliegende vonken.

Je zou het op het eerste gezicht niet denken, maar de Dacia Sandero is één van de meest geavanceerde auto’s ooit. Het is namelijk een tijdmachine. Kijk bijvoorbeeld naar de gedurfde stalen velgen, de afwezigheid van opsmuk en de sleutel die niets meer of minder is dan gewoon een sleutel. Je kunt de stoel (handmatig) in zeer beperkte mate verstellen, airco heb je door het raam open te draaien en er is een radio. In de Sandero kun je tevens een gesprek voeren met je passagier, dat is nog eens entertainment. We wanen ons weer helemaal in de jaren zeventig.

De instapversie van de Sandero kost 11.190 euro in Nederland en in België slechts 7.990 euro. Dat is goedkoop. Het zou kunnen betekenen dat deze uitvoering van de Sandero gedoemd is om te verdwijnen in het verdomhoekje van de autowereld. Of is het in deze tijd juist een lesje in nederigheid en biedt de auto precies wat je nodig hebt? Less is more, misschien? Of is less gewoon less? The Stig staat inmiddels op het circuit in Kent en zijn lichaamstaal verraadt weinig goeds. Waarschijnlijk heeft hij net vernomen dat de Dacia bijna 12 seconden nodig heeft om een snelheid van 100 kilometer per uur te halen. Misschien is het toch geen echte tijdmachine.

Dacia is het nieuwe Skoda. Slimme marketing heeft de Tsjechische tak van Volkswagen een flinke boost omhoog gegeven waardoor het Roemeense merk van Renault het overgebleven gat kan opvullen. Dacia’s zijn populair in ontwikkelingslanden en worden dusdanig gebouwd dat ze niet uiteenvallen op de hobbelige woestijnwegen van Afrika. De Skoda Citigo moet zich gaan bewijzen in de straten van Amsterdam en Brussel. Het is een VW Up met een logo van Skoda erop. Een solide auto volgepropt met actieve veiligheidssnufjes en een ruime, slim ontworpen binnenkant. Hierin vindt je allerlei touch-buttons waar de huidige smartphone-generatie zo dol op is. Deze auto moet de kooplust in ons losmaken, ongeacht onze leeftijd, sociale status of financiële positie. De Citigo is er vanaf 8.390 euro in Nederland, Belgen betalen 590 euro meer, en terwijl het geen Audi betreft, kun je er wel allerlei kekke opties op kopen. Het enige wat je nog net niet kunt bestellen, is een bifocale voorruit.

De kleine ster die het trio compleet maakt is de Hyundai i10. Met z’n frisse design en hoge kwaliteit is de i10 een grote concurrent geworden van Honda en Renault (grote spelers in deze markt). Maar het meest unieke aan deze auto is het grote raffinement. Het is een stadsauto waar je geen spijt van krijgt zodra je de snelweg oprijdt. Hij is in Nederland verkrijgbaar vanaf 10.795 euro, in België is dat met 9.999 euro nog iets goedkoper.

Om half vijf in de ochtend begint voor mij het TopGear-avontuur. Het is nog twee uur rijden naar het Lydden Hill circuit in Kent en ik maak de rit met de Dacia. Met mijn slaperige kop zou ik de Dacia zomaar voor een koelkast aan kunnen zien, maar er bevindt zich geen yoghurt in dit exemplaar. Tjonge-jonge, wat is dit een uitgeklede versie; transport in z’n puurste vorm. Het stuur is niet verstelbaar, de stoel is beperkt in te stellen en de zitpositie is hoog, maar niet oncomfortabel. Er is een overschot aan blanco knoppen, geen hoofdsteunen op de achterbank en 21ste eeuwse handigheden zoals een usb-aansluiting zijn gereserveerd voor een duurder model. Toch bezit de Sandero onder zijn ruwe plastic een merkbare robuustheid.


De Dacia is ook al rijdend een ware tijdmachine. Hij moedigt je bijvoorbeeld aan om vooral op de rechter rijstrook te blijven rijden. De 0,9-liter motor perst er 90 pk uit en hoewel hij verrassend vlot wegrijdt, krijg je het gevoel in een landbouwvoertuig te rijden als je snelheid maakt (snelheid is trouwens nu ook een relatief begrip). Bij een snelheid van 110 kilometer per uur is de Sandero het minst luidruchtig. Bij 130 kilometer per uur draait ie best veel toeren. Inhalen vergt een nauwkeurige planning. Al snel verlang je naar een gemiddelde turbodiesel. Op het asfalt richting Dover bevinden zich talloze geulen en de meeste tijd rijd ik hier krampachtig tussen.

Toch moeten we de Sandero nageven dat ie met z’n vijf zitplaatsen en bagageruimte redelijk dicht in de buurt komt van een ‘echte’ auto. Op Lydden Hill – het juweel van de Britse motorsport – wachten de Hyundai en de Skoda. The Stig bekijkt het vanuit de bosjes. De Dacia is duidelijk niet ontworpen door de eerste beste stagiair van designbaas Laurens van den Acker. De grijze bumpers geven de auto een leuk effect en als je goed kijkt, zie je een heuse glooiing boven het achterwiel.

'De i10 is de enige auto waarvan de elektronica protesteert tegen ons gooi- en smijtwerk'

De Citigo (net als Up en Mii een wat belabberde naam) heeft van Skoda een soort grijze snor gekregen en nog wat kleine wijzigingen zoals grotere koplampen. Maar daar waar de Up vormgegeven is als een ware Apple ziet de Citigo er te speelgoedachtig uit om serieus genomen te worden. Het uitwisselen van modellen tussen autofabrikanten is niets nieuws, maar bij de Citigo heeft het iets opportunistisch.

The Stig zal vast geen estheet zijn, maar als hij het was dan zou hij zeker beamen dat de Hyundai de leukste stadsauto is zonder het één-voet-in-het-graf-gevoel. In 2011 hielden we ook een TopGear-Formule 60+, met de vorige i10, de Suzuki Alto, de Chevrolet Spark en de Renault Twingo. Een grijs kwartet zonder enig visueel spektakel. Met zijn grote grille, dagrijverlichting en mooi dashboard zou zelfs de gemiddelde app-designer de i10 de moeite waard vinden. (Bovendien: is Seoul niet het nieuwe Tokio?)

Design is niet het enige punt waarop ontwikkeling gaande is. Mijn beoordeling van goedkope auto’s (vooral van huurauto’s tijdens vakanties) heeft zich vooral geconcentreerd op de vraag of je er goede handrembochten mee kunt maken en of je zonder koppelen van de derde naar de vierde versnelling kunt. Wanneer The Stig van start gaat in de Dacia, probeer ik met de Skoda in zijn spoor te blijven. In elk opzicht moeilijk, want de 60 pk van de Citigo driecilinder worden in de schaduw gezet van de krachtigere Sandero. Toch is dit een relatief leuk autootje om snelheid mee te maken. Tijdens een eerder ritje om lunch te halen voor The Stig, ervoer ik al dat elk stuurgevoel in de Citigo ontbreekt. De versnellingsbak is ook weinig coöperatief. Maar op het circuit blijkt het chassis onverwacht heel vermakelijk, dusdanig dat je ‘m goed onder controle houdt en het bij deze auto’s gebruikelijke onderstuur uitblijft. En de handrembochtjes doet de Skoda met plezier. (Daarom doen we het nog een paar keer.)


De i10 voelt zich duidelijk meer op z’n gemak op de openbare weg dan op het circuit. Maar dit is nou eenmaal de Formule 60+ (zou die naam aan de gemiddelde leeftijd van het kooppubliek liggen, het aantal pk’s waarop ze gemiddeld uitkomen, de snelheid waarop ze het beste rijden, we weten het eigenlijk niet), en dus we proberen zo veel mogelijk lol uit de auto’s te wringen. De Hyundai heeft net als de Skoda een driecilinder motor, en hij ronkt braaf over de baan. Van het trio heeft de i10 de beste versnellingsbak. In de bochten is ie een stuk minder enthousiast. Het circuit is niet bepaald vlak en de i10 steunt en puft bij de steile stukken. Het is de enige auto waarvan de elektronica protesteert tegen ons gooi- en smijtwerk. Ook de stuurbekrachtiging geeft er af en toe de brui aan, wat de rijervaring niet beter maakt. De Hyundai is beter af op de snelweg, daar toont ie zich één en al raffinement en alles behalve een koekblikje.

Alle drie de auto’s gebruiken McPherson-veerpoten en aan de achterkant een torsieas. In de Skoda en Hyundai heeft dat duidelijk meer effect dan in de Dacia. De 937 kilo wegende Sandero stuitert een beetje op buitenwegen en op ander terrein is de rijbeleving hooguit gemiddeld. Er zitten diverse onderdelen in die bij Renault al uit productie waren, misschien verklaart dit de enorme lol die je met de Sandero op het circuit kunt beleven. De ijskast op wielen wordt door The Stig over de baan gegooid en bewijst dat ie gebouwd is om lang mee te gaan.

Dit is mijn favoriet van de drie. Niet de beste, dat is namelijk de i10, maar wel een auto die met trots de hedendaagse gadget-obsessie weerstaat. De Sandero twittert niet, noch zit ie op Facebook. Ook is het geen Wifi-spot. Alle autofabrikanten promoten hun waar op zo veel mogelijk platforms, maar de Dacia doet geruisloos en zo min mogelijk spectaculair zijn werk. Een rit in deze auto staat haast gelijk aan een bezoek aan het klooster. Het is goed voor de ziel. Hij is niet zo zuinig als de andere twee en stoot meer CO2 uit, maar biedt geweldig veel waar voor z’n geld. Ook maak je meteen een anti-mode statement.

Skoda’s zijn over het algemeen indrukwekkend, maar het idee achter de Citigo? Het is een leuk klein ding, met veel charme, maar dat is de Up ook. Hij biedt niet genoeg onderscheidend vermogen zoals de grotere Skoda’s wel doen.

In de i10 kun je geen handrembochten maken. Dat onvermogen zullen we de auto niet te zwaar aanrekenen. Vandaag heeft ie op het circuit niet kunnen excelleren, dat was een domper. Maar zelfs de goedkoopste i10 is uitgerust met zes airbags en heeft een chiquere uitstraling dan z’n prijs doet vermoeden. Hiermee zet ie een nieuwe standaard in een marktsegment dat voorheen behoorlijk stoffig was. We raden de i10 van harte aan. Maar de nieuwe Twingo komt later dit jaar, met de motor achterin en achterwielaandrijving. Dat klinkt als een Stig-waardig stadsautootje.


Hyundai i10 1.0 i-Drive



Prijs: € 10.795 (NL) / € 9.999 (BE)

Motor: 998 cc, driecilinder, 66 pk @ 5.500 tpm, 94,2 Nm @ 3.500 tpm

Prestaties: 0-100 km/u in 15,1 s, top 155 km/u

Aandrijving: voorwielen, 5v handbak

Verbruik (gemiddeld): 4,3 l/100 km, 98 g/km CO2

Maten (l x b x h): 3.665 x 1.660 x 1.500 mm, wielbasis 2.385 mm

Gewicht: 908 kg

 



Skoda Citigo 1.0 60 pk Easy



Prijs: € 8.390 (NL) / € 8.980 (BE)

Motor: 999 cc, driecilinder, 60 pk @ 5.000 tpm, 95 Nm @ 3.000-4.300 tpm

Prestaties: 0-100 km/u in 14,4 s, top 160 km/u

Aandrijving: voorwielen, 5v handbak

Verbruik (gemiddeld): 4,5 l/100 km, 105 g/km CO2

Maten (l x b x h): 3.563 x 1.645 x 1.463 mm, wielbasis 2.420 mm

Gewicht: 829 kg

 



Dacia Sandero TCe 90



Prijs: € 11.190 (NL) / € 7.990 (BE)

Motor: 898 cc driecilinder turbo, 90 pk @ 5.250 tpm, 135 Nm @ 1.650 tpm

Prestaties: 0-100 km/u in 11,1 s, top 175 km/u

Aandrijving: voorwielen, 5v handbak

Verbruik (gemiddeld): 5,0 l/100 km, 116 g/km CO2

Maten (l x b x h): 4.058 x 1.733 x 1.518 mm, wielbasis 2.589 mm

Gewicht: 937 kg

Reacties