Het verhaal van de schepping, een prog-rockband, een spelcomputer en een fietsmerk. En nu is er nog iets dat Genesis heet. Deze Genesis GV80 is het product van de chique-autotak van de Hyundai Motor Group. Dat is bepaald niet een bedrijf dat vaak de mist ingaat. Maar dat je goede en eerlijke gewone auto’s kunt bouwen, betekent niet dat je als fabrikant ook meteen op premiumterrein succesvol kunt zijn. Daar heeft een merk namelijk een haakje nodig, iets wat pakt, boeit en intrigeert. En eerlijk gezegd heeft de eerste lichting auto’s van Genesis niet echt een haakje.

Misschien zijn ze ‘onderscheidend Koreaans’, maar weinig Europeanen zullen weten (of veel geven om) wat dat inhoudt. Of wellicht zijn er genoeg mensen die het helemaal gehad hebben met de voor de hand liggende concurrentie uit Duitsland. We hopen voor hen dat ze niet snel geïrriteerd zullen raken als iedereen ze vraagt wie of wat een Genesis is.

Nog even niet hier te koop

De auto’s van Genesis zijn op dit moment niet in de Benelux te koop – het merk wordt op ons continent eerst uitgerold in Duitsland, Zwitserland en het VK. De aanpak is interessant en wellicht nog meer onderscheidend dan de auto’s die ze aanbieden. Zo hoef je nooit naar een dealer te gaan – die zijn er niet eens. Het grootste gedeelte van het oriëntatie- en aankoopproces vindt online plaats, maar ‘online’ betekent hier meer dan alleen digitaal.

Zo word je voorgesteld aan een persoon van vlees en bloed die niet is getraind om auto’s te verkopen, maar om jou bij te staan: door je vragen te beantwoorden en een testexemplaar voor je deur af te leveren. En later door je een vervangende auto te brengen en die van jou mee te nemen voor onderhoud. Vijf jaar garantie en service zijn inbegrepen bij de prijs.

Het idee achter de Genesis GV80

De Genesis GV80 is qua grootte te vergelijken met een BMW X5. Een derde zitrij is een optie. Z’n designproces werd geleid door Sangyup Lee, voorheen van Bentley. Het is dan ook niet geheel vergezocht om deze auto te zien als een beter ogende Bentayga: chroom en vloeiende lijnen aan de buitenkant, met binnenin leer, gekartelde oppervlakken en hout.

Het lijkt een goede propositie. Totdat je erin rijdt. De zescilinder diesel is best verfijnd, maar stuwt je niet voorwaarts met het soort autoriteit dat je bij de concurrentie vindt. Toch verbruikt ie een vergelijkbare hoeveelheid brandstof. De besturing en het weggedrag zijn mild geruststellend, maar veel rivalen doen het beter.

Lastige zaak

Het grootste probleem is het onderstelcomfort. De Genesis GV80 is nogal technofiel, en dus scant een camera het wegdek en worden de dempers zo voorbereid op hobbels. Het is niet te merken dat dit ook echt werkt. Er is simpelweg te veel commotie. Bulten en kuilen brengen het hele onderstel aan het rillen, grote dips en heuvels zorgen dat de carrosserie helt en deint. Dat gezegd hebbende: op snelwegen met mooi asfalt is het allemaal in orde, met goede rechtuitstabiliteit en de nodige ingetogenheid.

‘We zijn ons ervan bewust dat Europa niet nog een premiummerk nodig heeft’, zegt iemand van Genesis. Eh, inderdaad. Dat valt wel op te maken uit het falen van Cadillac en Infiniti en het aanmodderen van Alfa, Jaguar en Maserati. Binnenkort krijgt Genesis elektrische modellen en als we die van het moederbedrijf als een indicatie mogen zien, zullen dat uitstekende dingen zijn. Mogelijk had Genesis furore kunnen maken als ze als volledig EV-merk hierheen waren gekomen. De GV80 speelt niet veel klaar.

Specificaties Genesis GV80 3.0D Luxury Line (2021)


Motor
3.000 cc
zescilinder turbo
278 pk @ 3.800 tpm
588 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,5 s
top 230 km/u
Verbruik (gemiddeld)
8,5 l/100 km
220 g/km CO2
Afmetingen
4.945 x 1.975 x 1.715 mm (l x b x h)
2.955 mm (wielbasis)
2.255 kg
80 l (diesel)
735 / 2.152 l (bagage)
Prijzen
niet leverbaar (NL)
niet leverbaar (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)