Hennessey VelociRaptor 6x6

Als je de Ford F-150 Raptor al beschouwt als een typisch Amerikaanse ‘overtreffende trap’: think again. Want Amerika zou Amerika niet zijn als het niet nog véél gekker kon

Hennessey VelociRaptor 6x6
Hennessey VelociRaptor 6x6
Hennessey VelociRaptor 6x6
Hennessey VelociRaptor 6x6 wielen
Hennessey VelociRaptor 6x6
Hennessey VelociRaptor 6x6
Hennessey VelociRaptor 6x6
Hennessey VelociRaptor 6x6 wielen
14
20
Specificaties

Specificaties Hennessey VelociRaptor 6x6

Motor
3.490 cc
V6 biturbo
608 pk @ 5.000 tpm
843 Nm @ 4.000 tpm

Aandrijving
zes wielen
10v automaat

Prestaties

0-96 km/u in 4,9 s
top 220 km/u

Verbruik (gemiddeld)

14,7 l/100 km
CO2-uitstoot n.b.

Afmetingen

6.350 x 2.192 x 2.197 mm (l x b x h)
3.386 mm (wielbasis)
2.900 kg
87 l (benzine)
bagageruimte n.b.

Prijs
n.b. (NL)
n.b. (B)

Vonnis:
Mooi project van een mooie club. De Hennessey Raptor is bepaald niet zo indrukwekkend qua constructie als de Mercedes G 63 6x6 – maar je bent ontegenzeggelijk de koning als het gaat om Texaans bumper­kleven

Dus jij vond een ‘normale’ Raptor al wat veel van het goede? Dan hebben we een verrassing voor je. Een stel Texanen heeft Fords uitzinnige pick-up beetgepakt en er nog wat extra vermogen en wielen aan toegevoegd. Genaamd de Hennessey VelociRaptor 6×6.

De 3,5-liter twin-turbo V6 is opgeschroefd tot 608 pk en 843 Nm, dankzij een geüp­gradede set turbo’s, een grotere intercooler en een herziene ECU, waardoor je in minder dan vijf seconden van 0 naar 96 km/u (60 mph) stuift.

Kijk even naar de grootte van deze machine. Tel het aantal wielen. En bedenk dan even hoeveel kracht er in het spel moet zijn om dit gevaarte zo snel te maken.

Hoe komt de Hennessey VelociRaptor 6×6 tot stand?

Het fabricageproces was simpel; een haakse slijper en wat goed Texaans verstand. John Hennessey en zijn team verlengden de laadbak met ruim 75 centimeter en voegden een aangepaste 9-inch achteras toe. Ze namen aan elke kant een enorme bladveer en monteerden ’m ondersteboven, zodat de twee wielen aan één centraal draaipunt konden worden opgehangen zonder dat ze tegen elkaar aan zouden klapperen als twee bungelende balletjes in een newton­pendel.

We kunnen stellen dat ie groot is – enorm groot zelfs. Dat is goeddeels te danken aan een 8-inch lift kit die ze bij wijze van spreken ook voor monstertrucks zouden kunnen gebruiken, en een pick-upbak die nu een vorstelijke 2,5 meter lang is. Maar wat je wint aan hoogte, status en überholprestige, verlies je aan beweeglijkheid.

Een dergelijke lange wielbasis en twee grote wielen verhogen de massa op kritische punten, zodat hij meer lethargisch door bochten gaat en minder feedback biedt dan de standaard Raptor. Maar de ongelooflijk simplistische ophanging met bladveren komt de stijfheid van het geheel enorm ten goede.

Waar de standaard Raptor indruk maakt met z’n lome, waterbed­achtige Fox-schokbrekers, komt de 6×6 qua kalmte en de meegaandheid eerder in de buurt van een oude, roestige Toyota Hilux.

De Hennessey VelociRaptor 6×6 is hilarisch

Maar je vergeeft het ’m zonder meer, omdat hij zo hilarisch is. Dat zit ’m met name in z’n atypische pick-up-gedrag – kijk eens naar de snelheid waartoe hij in staat is.

Hij is natuurlijk bij lange na niet zo verfijnd of zo goed gemaakt als Mercedes’ zeswielige G 63 (die had dubbele veerpoten voor elk wiel, portaal­assen en talloze diff locks); maar voor een prijs van ruim 290.000 euro (exclusief belastingen) is de Hennessey Raptor aanzienlijk, eh, goedkoper dan de G 63 6×6, die zonder belastingen bijna vier ton moest kosten.

Toch zorgt ie voor hetzelfde, allesoverheersende ‘de mijne is groter dan de jouwe’-effect. En sommige mensen hebben nu eenmaal niet méér nodig dan dat.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws