Evolutie van de Honda Civic Type-R

De Honda Civic Type R is altijd iets bijzonders ge­­weest. De Japanners hadden zo hun eigen ideeën over hoe je een hete hatchback maakt. Drie gene­raties lang werd de Type R gekenmerkt door z’n VTEC-motor. Die kon je doortrappen tot 8.000 tpm. Wilde je echt snel zijn met zo’n VTEC, dan had je die toeren ook echt nodig.

honda civic type r ep3 fk2
honda civic type r ep3 fk2

Inmiddels is alles anders. De nieuwe generatie Honda Civic Type R kreeg een turbomotor. Die levert bij veel minder toeren veel meer vermogen en – vooral – meer koppel. Je gaat er dus veel ge­­makkelijker hard mee en het apparaat is – op papier – nog zui­niger ook.

Nieuw tegen oud

Om te kijken of er toch niet iets verloren is gegaan, hebben we een heel mooie Honda Civic Type R van de tweede generatie – EP3 voor de kenners – vergeleken met z’n nazaat. Een auto van de eerste generatie was niet voorhanden, want die is alleen in Japan geleverd. De derde generatie had niet zoveel toegevoegde waarde voor onze test, want die heeft dezelfde motor als de EP3 in een wat hoekiger koetswerk.

De nieuwste Honda Civic Type R (FK2) borduurt qua ontwerp voort op z’n directe voorganger. De auto is echter extremer. Zeg maar heel erg extreem. Alsof een achtjarige fan van The Fast & The Furious het ontwerp in handen kreeg en stiekem wat aanpassingen maakte. De EP3 is stukken ingetogener, bijna niet te onder­scheiden van de Civic van je oma.

Wellicht dat Honda bij de nieuwe Type R een beetje heeft willen compenseren voor het gemis van de krijsende VTEC-motor. Niet dat dat nodig was. Want hoewel de vermogensafgifte van de nieuwe turbomotor misschien wat minder spectaculair is, staat het blok wel degelijk z’n mannetje. Net als de rest van de auto trouwens: 310 pk, een topsnelheid van 265 km/u, en een rondje op de Nürburgring van 7 minuten en 50,63 seconden, het liegt er allemaal niet om.

De competentie is in alles voelbaar

De motor klinkt niet zo bijzonder en klimt niet bijzonder snel in toeren, maar de manier waarop de auto versnelt, is verbijsterend. Dan ga je de bocht in; de Civic Type R geeft geen krimp, helt nauwelijks over, wijkt niet van de ideale lijn, blijft onverstoorbaar knalhard gaan. De mensen die dat snelle rondje reden in Duitsland hebben ongetwijfeld een groot hart, maar ze hadden ook het juiste materieel meegenomen.

De EP3 is in vergelijking een stuk delicater. De besturing is veel lichter, maar wordt steeds zwaarder naarmate er steviger gestuurd moet worden, om weer lichter te worden als onderstuur optreedt. Een beetje van het gas gaan is dan genoeg om de auto terug in het spoor te krijgen en de bocht door te sleuren, waarna je op het rechte stuk de motor weer bij de strot pakt. De stoelen zitten perfect en de versnellingspook op het dashboard schakelt fantastisch, maar de motor vormt echt het middelpunt van de auto. De VTEC hangt fantastisch aan het gas en blijft maar toeren maken, totdat je denkt dat er binnenkort een zuiger door de motorkap heen komt zetten – en daarna maakt hij nog wat meer toeren.

Het geluid van de Honda Civic Type R

Echt lekker klinken doet de 2.0 daarbij niet, gaat gewoon steeds meer kabaal maken richting de rode streep. We moeten daarom misschien niet zo moeilijk doen over het stofzuigerachtige geluid van de nieuwe turbomotor. Zolang je een beetje kalm aan doet met de VTEC, is hij soepel en stil. Onopvallend, net als de rest van de auto, die daarmee een stuk bruikbaarder is voor dagelijks gebruik dan de nieuwe Type R. Voor rond de 7.000 euro zijn al aardige exemplaren te vinden. Goedkoper zullen ze niet gauw worden, dus nu is het moment om toe te slaan.

De treurige conclusie luidt dat de Type R-saga voorbij het hoogtepunt is. In 2001, toen de EP3 werd gelanceerd. Ook de nieuwste incarnatie is een fantastische hete hatchback en in de juiste omstandigheden – een droog circuit bijvoorbeeld – ontzettend capabel, maar er is wat puur rijplezier ingeruild voor pure snelheid. Gelukkig is de nieuwe Honda NSX er nog.

Specificaties

Motor
1.996 cc
viercilinder turbo
310 pk @ 6.500 tpm
400 Nm @ 2.500 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 5,7 s
top 265 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,3 l/100 km
170 g/km CO2 E label
Afmetingen
4.390 x 1.878 x 1.466 mm
(l x b x h)
2.594 mm (wielbasis)
1.382 kg
50 l (benzine)
498 / 1.214 l (bagage)
Prijzen
NL € 46.650 (25%)
BE € 34.000

Honda Civic Type R (2005)

Motor
1.998 cc
viercilinder
200 pk @ 7.400 tpm
196 Nm @ 5.900 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 6,6 s
top 235 km/u
Verbruik (gemiddeld)
8,9 l/100 km
212 g/km CO2 G label
Afmetingen
4.140 x 1.695 x 1.425 mm
(l x b x h)
2.575 mm (wielbasis)
1.170 kg
50 l (benzine)
315 l (bagage)
Prijzen
NL € 29.025 (2005)
BE n.b.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken