Uitgelicht: Huet Brothers Special

Nederland heeft een nieuw sportwagenmerk. Ontmoet de gebroeders Huet en hun HB Special; een nostalgisch ogende racemachine met hypermoderne techniek.
 
Het is 2009. De hele autowereld ligt op zijn gat. De hele autowereld? Nee, niet de hele autowereld, want in Oegstgeest wordt een nieuw automerk opgericht. Je moet maar durven: de autoverkopen bevinden zich op het niveau van vijftien jaar geleden en voor een lening hoef je bij de meeste banken ook niet meer aan te komen. Toch leek dit de gebroeders Huet een goed moment om een nieuw automerk te lanceren. Dat klinkt als een anticyclisch project, of zijn de twee gewoonweg gek? Of zullen we het eigenwijs noemen? ‘Eigenwijs zeker’, zegt Paul Huet (37), ‘want toen we een aantal jaren geleden met Victor Muller van Spyker over ons plan spraken om zelf een auto te bouwen, raadde hij het ons ten zeerste af. Toen dachten wij: dan doen we het juist wel’.
 
Toch is het niet zo dat de Huetjes vorige week besloten om een nieuw automerk te lanceren. Paul: ‘We organiseren met ons bedrijf Classic Rally Events al jarenlang vrij exclusieve tochten in het buitenland. Daartoe bezitten we een redelijke vloot klassiekers, die we ook zelf onderhouden. Maar we wilden meer, een soort belevingsevenementen in bergachtige gebieden lanceren. Daarvoor hadden we twaalf dezelfde auto’s nodig die betrouwbaar waren en toch de rijbeleving uit de jaren vijftig zouden bieden. Toen we er niet uit kwamen wat voor soort auto’s dat moesten zijn, besloten we om zelf de ultieme auto voor zulke evenementen te bouwen. Onze Huet Brothers Special zou nooit te koop worden aangeboden, dat wisten we toen zeker. Maar nu is alles anders. De markt voor dure rally’s in het buitenland is ingestort en – zoals een oom van ons zei die in het bankwezen zit – cash is king’.
 
Daarom komt er dit jaar op veler verzoek toch een gelimiteerd aantal Huet Brothers Specials op de markt. ‘Binnenkort kan met de productie gestart worden’, zegt Tino Huet (34). ‘De klanten zullen nauw bij het project betrokken worden. We kunnen alles op maat maken omdat, afgezien van het onderstel, niets standaard is aan onze auto. Alle knoppen en meters hebben we zelf ontworpen en gefabriceerd, inclusief het aluminium dashboard met z’n klassieke klokken en tuimelschakelaars.’ Een strikte rolverdeling hebben de gebroeders Huet niet, maar piloot Paul heeft zich vooral gestort op de techniek en ontwerper Tino tekende voor het ontwerp en de marketing.
 
De HB Special is gemaakt volgens specificaties die niet alledaags zijn. ‘We gaan ieder jaar met een aantal Bugatti’s de bergen in’, legt Tino uit. ‘Wat je dan meemaakt, is nauwelijks in woorden te vatten. Zonder dak in zo’n oude auto over bergpassen razen, is een genot. Je bent één met de auto en de elementen. Maar een Bugatti is onbetaalbaar en anders ga je alsnog failliet wanneer er iets kapot gaat. Om toch de sensatie van het werken in en met zo’n auto voor een grotere groep mensen bereikbaar te maken, besloten we een auto te bouwen die dezelfde beleving biedt voor een fractie van het geld. In een Bugatti wordt het bijvoorbeeld gewoon nat als het regent en in onze auto is dat niet anders.’
 
Het idee voor de HB Special dateert al uit 2002. De bouw startte twee jaar later en 1.300 popnagels, 2.500 arbeidsuren en talloze nachten zonder slaap verder was de auto klaar. De HB Special ziet eruit als een Le Mans-racer uit de jaren vijftig, maar onder de kap zijn moderne technieken gebruikt. Alleen het onderstel en de motor zijn afkomstig van een Triumph TR6. ‘Die is betaalbaar, de techniek is simpel en de rijeigenschappen komen niet overeen met een moderne auto’, zegt Paul Huet. ‘Helemaal goed dus, zeker ook omdat de grote zescilinder veel mogelijkheden biedt. De carrosserie is van koolstofvezel. Het lijkt misschien alsof dat niet past bij zo’n klassiek ogende auto, maar geloof mij: als de auto-industrie vijftig jaar geleden de beschikking had gehad over dit spul, waren er nooit aluminium auto’s geweest.’
‘Er zitten ook geen gordels in de HB Special. Volgens de broers Huet is dat niet nodig, bij een ongeluk is het in dit soort auto’s vaak beter om eruit geslingerd te worden dan vastgesnoerd je noodlot tegemoet te treden’
 
De rijeigenschappen van de HB Special hebben iets weg van een Triumph maar de besturing is beter, de vering is sportiever en ook klimt de zescilinder schijnbaar moeiteloos in toeren. Duidelijk is te voelen dat de vibraties van de motor worden doorgegeven aan het chassis. ‘We hebben extra harde rubbers gemonteerd voor de bevestiging van de motor om dit te bewerkstelligen’, zegt Paul Huet. ‘Je moet weten dat een motorblok van een Bugatti gewoon op het frame is gelast, zonder rubbers. Dat ging ons iets te ver, maar de door ons toegepaste rubbers bieden iets van die sensatie.’ Een andere sensatie biedt de voorruit. Die is uitsluitend bedoeld om wind en insecten over de hoofden van de berijders te leiden. Een ruitenwisser ontbreekt omdat ook een dak schittert door afwezigheid. Als het regent moet je de vaart erin houden om te zorgen dat je niet nat wordt.
 
Er zitten ook geen gordels in de HB Special. Volgens de broers Huet is dat niet nodig, bij een ongeluk is het in dit soort auto’s vaak beter om eruit geslingerd te worden dan vastgesnoerd je noodlot tegemoet te treden. De remmen hadden wat ons betreft wel iets minder vooroorlogs mogen aanvoelen. Ze zijn niet bekrachtigd en er moet dus keihard worden gestampt om de HB Special af te remmen. De stoelen zitten goed. Ze ogen niet erg comfortabel, maar je kunt het er uren in volhouden. Hooguit hadden ze iets meer zijwaartse steun kunnen bieden, vooral omdat dit een auto is met een sportieve inborst. Het rijden is een genot en na verloop van tijd groeit de auto om je heen. Ben je eerst voorzichtig omdat je vreest dat alles fragiel en kwetsbaar is, na een uurtje durf je steeds meer en realiseer je je dat het gewoon een splinternieuwe auto is die best wat kan hebben.
 
Tino dringt tijdens de testrit dan ook permanent aan om het gaspedaal verder in te drukken. ‘Net zolang totdat de toerenteller helemaal rechts onderin staat en alle techniek tezamen met de rijwind en het trillen van de auto samensmelten in een mechanische orgie van razernij en geluid’, zegt hij. ‘Iets waar de HB goed tegen kan, maar wat je in een klassieker nooit zult doen omdat-ie daar te kostbaar voor is. Je moet het zo zien: klassieke Bugatti’s, Ferrari’s en Maserati’s zijn untouchables. Mooi om mee te cruisen en om naar te kijken, maar te duur om ermee te ervaren waarvoor ze zijn gebouwd. In de HB moet je rijden, trappen, bergpassen bestormen. Kortom: nu beleven wat de eigenaren meemaakten toen de dure klassiekers van nu ooit nieuw waren.’
 
De HB Special is vooral ontwikkeld voor sportieve rijders. ‘Niet voor niets hebben twee Zwitsers interesse getoond die de HB Special willen gebruiken om ‘m uit te laten in de bergen terwijl hun zeldzame klassiekers veilig in de garage blijven’, zegt Tino. ‘De 2,5-liter zescilinder motor wordt opgeboord naar 2,7 liter en is voorzien van Honda-zuigers. De auto weegt 750 kilo en wordt leverbaar als 160- en 180-pk variant. Ook komt er een meer dan 210-pk sterke supercharged versie. De topsnelheid is niet interessant. De trekkracht wel en die is ruim voldoende. De auto kost 67.000 euro exclusief BTW, wat neerkomt op een consumentenprijs van 85.000 euro. Door de keuze van materialen en onderdelen kan ieder erkend garagebedrijf het onderhoud uitvoeren, maar dit kan ook door ons gedaan worden.’
 
Tijd voor ons oordeel: de HB Special is bijzonder leuk om mee te rijden, maar eigenlijk is-ie ook net niks. De HB Special rijdt en voelt aan als een klassieker, maar mist de heritage. Dat wordt gecompenseerd door de prijs – een vergelijkbare Jaguar of Maserati, maar dan uit de jaren vijftig, kost al snel enkele tonnen. Maar als speeltje ‘voor erbij’ kan-ie iets te duur zijn. Hoewel de prijs te rechtvaardigen is als je kijkt naar de materialen en met name de hoeveelheid uren die er ingestoken worden om tot deze auto te komen. Bovendien: de lol die je er voor terugkrijgt om honderden kilometers bergpas te verzwelgen zonder dat je in angst zit je dure Bugatti of Ferrari te beschadigen, is een Huet Brothers Special meer dan waard. Als je ergens nog een tonnetje hebt.
 
Specs: 
Prijs: circa € 85.000
Prestaties: 0-100 km/u in 6,8 sec., topsnelheid + 200 km/u (af te raden)
Gemiddeld verbruik 10 l/100 km
Techniek: 2.693 cc V6 (Triumph TR6), achterwielaandrijving, 180 pk, 220 Nm, 750 kg, CO2-uitstoot onbekend
 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken