Merkensnobs hebben deze twee paginaatjes al meteen overgeslagen, dus we zijn gezellig onder ons, en daarom gaan we hier en nu het best bewaarde geheim van onze Speed Week met je delen. We willen niet sentimenteel zijn en heel olympisch gaan verklaren dat meedoen belangrijker is dan winnen; want of je ons nu gelooft of niet, deze twee auto’s zijn heuse winnaars. Evenmin werden we nostalgisch toen Ford de oude, geweldige Fiesta ST verving door deze mooiere en volwassener opvolger (met een kleinere motor).

Dit zijn de beste hot hatches van het moment

Ondertussen verscheen Hyundai uit het niets met een authentieke, geloofwaardige, eerste hete hatch. Deze twee auto’s zijn absoluut niet de hekkensluiters van onze Speed Week; ze hebben hun plaatsen in de pit van het Circuit de Charade echt verdiend. Want de nieuwe VW Polo GTI is niet per ongeluk absent – op zijn plaats staat de Ford. En waar de Hyundai i30 N staat, had ook de nieuwste Renault Mégane RS kunnen staan.

We laten de i30 N even aan de nieuwsgierige monteurs die met de Dallara en de Lamborghini zijn meegereisd, en gaan het knettergekke circuit op in de Ford. Hallo, oude vriend. We hebben dit jaar natuurlijk al veel met deze auto gereden – roadtrips, op het circuit, dragraces – dus we voelen ons op ons gemak met ’m als we een haarspeldbocht naderen en tot vier keer een fout rempunt kiezen.

De Ford Fiesta ST vreet het circuit op

Ah, daar is die magnetisch snelle reactie op het stuur, die subtiele maar bruikbare bite van het Performance Pack-differentieel, en ook de nogal nadrukkelijk in je achterste bijtende, krappe stoelen van de ST zijn we niet vergeten. Dat doet ’m bepaald weinig goed als grand tourer, maar wanneer het circuit waarop je je begeeft sterker verkant is dan de Wall of Death in een circus, is een stoel die enigszins in je persoonlijke ruimte komt toch best welkom.

Als een hot hatch zich niet meteen in je bewustzijn nestelt en je prikkelt om ’m te rijden alsof ie een gestolen huurauto is, en alsof je dan ook nog eens door bandieten wordt achtervolgd, dan is het geen goede hot hatch. Drie rondjes later zitten we in de ST gewoon wel de Alpine achterna, duwen we de G-klasse door de chicane – waar hij aanstekelijk goed van richting verandert – en zetten we de stabiliteitscontrole uit. Hij is zo vriendelijk, hij wil je zo graag vermaken.

Perfecte balans als het gaat om grip

Wat Ford met deze nieuwe ST helemaal goed onder de knie heeft, is de hoeveelheid grip. Hij draagt slimme Michelin-banden waarvan de compound varieert op het loopvlak – ze zijn zuinig als je rustig door een dorp rolt, maar bijten hard als je op het circuit hun zijwangen opzoekt.

Om de Ford Fiesta ST hiermee niet gevangen te houden in een dwangbuis, is de achterwielophanging zo afgesteld dat hij daar gemakkelijk losbreekt. Zonder provocatie kleeft hij als een hongerige teek aan de weg, maar eenmaal geprikkeld stuurt hij je op drie wielen door de bochten en leert hij je gaandeweg de kunst van het overstuur bij gas los. Pret!

Dan is het nu de beurt aan de Hyundai i30 N

Zoals dat gaat wanneer je een oude vriend treft, gaat professionalisme al snel over in gekkigheid. Zelfs tijdens de afkoelronde. De remmen hebben behoefte aan rust, dus de Ford mag even de pitstraat in. De Italianen van Lamborghini hebben hun ogen uitgekeken, zo blijkt. ‘Die auto is goed, hè?’ zeggen ze. Ze dachten eerst dat de Hyundai een boodschappenauto van de cameracrew was. Maar misschien is deze Hyundai i30 N Performance Pack (in Nederland de enige versie, in België een optie van 4.000 euro; met 25 pk extra, 19-inch velgen en een sperdifferentieel) nog wel blijer op het circuit dan de Ford.

En wat is ‘ie snel

Het differentieel van de Hyundai i30 N roept de hulp van de tractiecontrole eerder in dan dat van de Ford Fiesta ST, gedraagt zich aanzienlijk minder jongensachtig, houdt alle vier de wielen op de weg en rijdt strak en doortastend langs de gekartelde kerbs van Charade. Hij is verzengend snel.

Hij schakelt niet zo soepel als de Ford (hoewel het scherpe automatische tussengas heel handig is op een circuit dat je nog niet kent), en de besturing is net iets te zwaar, ongeacht welke van de duizend modi je selecteert; maar verder zijn we verkocht.

46 mille (35 in België, of 31 zonder Performance Pack) is veel geld, maar voor een auto als deze echt niet gek. Hij klinkt ruig, gaat hard, bijt in de bochten en doet het hete hatchback-kunstje zeker even goed als een Golf – behalve dan z’n nogal opvallende dorst.

Hyundai i30 N vs Ford Fiesta ST?

Het is bijna misdadig om ze uit elkaar te halen, en dat gebeurt ook bijna niet, want de meningen onder onze redacteuren blijven uiteenlopen. Hoe de Ford zich misdraagt op het circuit en schreeuwt met z’n driecilinder – het geeft voor sommigen de doorslag.

Anderen zien de perfecte belofte voor de toekomst in de Koreaan. Hoe dan ook: dit paar heeft hier de eer van hun brave merken en van de hete hatch in het algemeen hoog gehouden. Ons koopadvies: kopen. Koop ze in godsnaam gewoon allebei.









Hyundai i30 N


Motor
1.998 cc
viercilinder turbo
275 pk
353 Nm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 6,1 s
top 250 km/u
Verbruik (gem.)
7,2 l/100 km
163 g/km CO2 G Label
Gewicht
1.429 kg
Vermogen/gewicht
192 pk/ton
Prijzen
€ 46.495 (NL)
€ 35.249 (B)

Ford Fiesta ST


Motor
1.499 cc
driecilinder turbo
200 pk
290 Nm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u 6,5 s
top 232 km/u
Verbruik (gem.)
6,0 l/100 km
136 g/km CO2 E Label
Gewicht
1.262 kg
Vermogen/gewicht
158 pk/ton
Prijzen
€ 32.210 (NL)
€ 23.100 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)