In de voetsporen van TopGear

Zo zit je in je luie stoel naar TopGear te kijken, en zo sta je in Afrika oog in oog met een stel gnuivende nijlpaarden. Of je staat op een weidse vlakte met een borstelige pruik op je hoofd, omdat je op James May wilt lijken. Onbewust wordt je brein zwaar beïnvloed door een overdosis TopGear. De volgende verhalen zijn daarvan het overtuigende bewijs.


Dwars door Afrika

Wie: Andrew de Villiers
Waar: vrijwel het complete continent
Waarom: om mee te maken wat TopGear heeft ondernomen in de Botswana Special uit 2007

De Australische avonturier Andrew de Villiers haalde in Durban zijn VW Amarok op en zette koers richting de ruige Sani Pass, vlakbij de grens met Lesotho. Op de top werd hij in de hoogst gelegen kroeg van Afrika beloond met een beker warme rum. Daarna reed hij weer naar beneden en ging in westelijke richting verder, door Zuid-Afrika. Hij maakte een tussenstop in een grot vol kaarsjes waar de medicijnmannen hun mengsels brouwden. De botten van de geiten die geofferd waren lagen opeengestapeld in een riviertje vlakbij, maar de Amarok had geen moeite die te doorkruisen. Op naar Botswana, waar een dinertje bij kampvuur ruw werd verstoord door een paar dartelende leeuwen. Andrew slaagde erin niet op het menu van deze beesten te eindigen. De reis ging verder naar Namibië, weer terug door Botswana en over de Makgadikgadi zoutvlaktes. Dit was de plek waar Richard Hammond als een blok viel voor ‘Oliver’, zijn Opel Kadett. ‘Ik reed door totdat ik alleen nog maar wit om mij heen zag. Toen ben ik gestopt om de omgeving op mij in te laten werken’, vertelt Andrew. Volgende reisdoel: Zimbabwe en de Victoriawatervallen. Op dit stuk van de reis werd de Amarok bewaakt door een man met enorme laarzen en een AK47. Vervolgens door Zambia, kennismaken met wat nijlpaarden. Toen Tanzania, veel Tarzan-jungles en de Serengeti. De laatste etappe ging door Mozambique, waar Andrew vele kilometers strand aan zich voorbij zag trekken. Via Swaziland reed hij terug naar Zuid-Afrika. Het kostte hem vier maanden: door 10 landen, 24.000 kilometer, 1 oliewissel en 1 lekke band. Dit alles zonder satellietnavigatie. Heeft de Ozzie genoeg gereisd voor de rest van zijn leven? ‘Zeker niet’, zegt hij. ‘Ik sta op het punt te vertrekken naar Amerika, voor een rondreis met een tweedehands auto. Raad eens hoe ik op dat idee gekomen ben?’


Nepversie van TopGear

Wie: Eileen Handley & vrienden
Waar: Londen
Waarom: wie wil er nu niet in de huid van James May kruipen?

Dertien jaar geleden besloot Eileen een namaakversie te maken van het Britse archeologische tv-programma Time Team. Ze leende een videocamera, trommelde wat vrienden op en begon te graven. Een paar jaar later hadden ze een complete aflevering gemaakt. ‘We noemden het Grime Team’, vertelt Eileen. ‘Er zat zelfs een echte archeoloog in.’ Een paar jaar en vele avondjes in de pub later, opperde iemand het idee om hetzelfde te doen met TopGear. ‘Grime Team eindigde, dus het leek een logisch plan’, vertelt ze. ‘Zo is WotGear ontstaan.’

Het plot van de eerste aflevering luidt als volgt: men dreigt een flatgebouw te gaan bouwen op de TopGear-testbaan. Om dit te voorkomen wordt de hulp van het Grime Team ingeroepen; zij moeten een archeologische reden vinden om de bulldozers weg te houden. Denk aan de botten van een oude Stig, of een verloren gewaande lok uit het haar van James May.

‘Dat is nog niet alles’, vertelt Eileen. ‘We stoppen de archeoloog ook in een unreasonably priced car en uiteraard behandelen wij het nieuws. We hebben geen parcours, maar wel veel speelgoedauto’s. Bovendien heb ik een grote hoeveelheid karton gevonden via internet, dus we kunnen rekwisieten maken voor in de studio. Ik heb bijvoorbeeld een invalidenkarretje gemaakt, op ware grootte. Zelfs de Stig maakt zijn opwachting in de show.

Ook WotGear zou niet compleet zijn zonder drie presentatoren. Eileen regelde een paar vrienden die de hoofdrollen konden spelen. Zoals je kunt zien op de foto’s hierboven is de gelijkenis met de echte drie angstaanjagend…


Een rondje IJsland

Wie: Peter Davies
Waar: de Gouden Cirkel
Waarom: omdat het er leuk uitzag in TopGear

In eerste instantie was IJsland voor Peter Davies slechts een overstap tussen Seattle en Manchester. Maar toen hij voet zette op IJslandse bodem wilde hij langer blijven om een ritje te gaan maken. De enige kennis die hij had van dit gekke kleine eiland was gebaseerd op oude afleveringen van TopGear en het vluchtig doornemen van Wikipedia. Dus gewapend met die essentiële kennis ging hij op pad. Wist je bijvoorbeeld dat de wegen hier door trollen gemaakt zijn en dat er in sommige huizen elfjes wonen? Op naar het autoverhuurbedrijf. Helaas was de hele voorraad Hiluxes op en moest hij het doen met een Subaru Legacy. ‘Die voldeed aan de meeste eisen’, verklaart Peter. ‘Het bleek een goede zet om voor de meest uitgebreide verzekering te kiezen.’ Dit ervoer hij op een ruige bergweg. Een wiel explodeerde en aangezien er geen volwaardig reservewiel was, moest hij een miniatuurtje monteren. Op een totaal verlaten plek vond hij uiteindelijk een garage die hem aan het nodige rubber kon helpen. Voorwaarts ging de reis, door het geografisch bizarre land. ‘Ik zag razende watervallen, zwarte zandstranden, opengescheurde ijsblokken en mistige bergen’, vertelt Peter. Gletsjers uiteraard ook. Bij het verkennen van dit natuurlijke fenomeen voelde Peter de grond onder zich vandaan zakken. ‘Ik viel in het duistere, ijskoude water’, vertelt hij. ‘Tot mijn schouders stond ik erin, terwijl ik naar adem hapte. Ik raakte in paniek, bezorgd. Ondertussen werd ik steeds zwaarder. Op een gegeven moment slaagde ik erin om een hand aan een ijsrots vast te klampen en mezelf eruit te slepen.’ Daar stond hij dan, geheel verkleumd en ver verwijderd van de auto. Op dat moment dacht hij aan een tv-programma van Bear Grylls; die trok al zijn kleren uit en ging push-ups doen om onderkoeling te voorkomen. Dus dat voorbeeld volgde hij. Spiernaakt rende hij rondjes en ging vervolgens terug naar de Subaru om warme kleren aan te trekken. ‘TopGear heeft misschien mijn leven veranderd, maar Bear Grylls heeft het gered’, aldus de avonturier.


Wie: Gareth en Matt Peate
Waar: Europa
Waarom: Het idee was om zo veel mogelijk kilometers te rijden in negen dagen. Hiermee wilden we geld ophalen voor kankeronderzoek. Dus vertrokken Gareth, Matt en de vriendin van Matt in een BMW 330d. Hun route liep langs vele plekken die in de loop der jaren door TopGear zijn bezocht. Bijvoorbeeld de Nürburgring voor een rondje scheuren, de Autobahn voor wat plankgas-werk, de Alpen voor een paar fijne haarspeldbochten, Italië voor lekkere hapjes, Monaco voor een stukje Grand Prix en daarna westwaarts naar Frankrijk. Dan over het Millau-viaduct en naar Le Mans om te rijden over de stukjes openbare weg die tijdens de 24 Uur deel uitmaken van het circuit. ‘We hebben 5.300 kilometer gereden en 3.000 euro ingezameld’, vertelt Gareth. ‘Dat is net zo ver als van Engeland naar Bologna én terug… Met omwegen.’


Wie: Curtis Horne & vrienden
Waar: Kanaaltunnel
Waarom: ‘Een jeugdserie op tv bracht ons op het idee’, vertelt Curtis. ‘We wilden met mijn Fiat Punto SX in een dag heen en weer naar de Eiffeltoren, zonder kaart of navigatiesysteem en zonder het aan onze ouders te vertellen. We hebben het gehaald, maar het was wel even spannend. Onderweg hebben we een kleine botsing meegemaakt, en er was iets met nepborsten.’


Wie: Roy Murphy
Waar: Cyprus
Waarom: Nadat TopGear alle mogelijke moeite had gedaan om een Toyota Hilux om zeep te helpen, besloot Roy hetzelfde te doen met een andere pick-up. Het was weliswaar geen Hilux, maar dat weerhield hem er niet van om zijn Mitsubishi L200 van de rotsen te rijden. Vervolgens trotseerde hij een woeste stroomversnelling en parkeerde hij zijn auto in zee. Uiteindelijk moest hij zijn auto met drie man uitgraven en hem een paar dagen laten drogen. Daarna: starten, lopen.


Vietnam op de motor

Wie: Jonathan van der Heiden
Waar: Ho Chi Minhstad naar Hanoi
Waarom: omdat het een goed idee leek toen Jeremy, James en Richard in 2008 dezelfde rit ondernamen

‘Als ik in 2008 niet de Vietnam Special van TopGear had gezien, had ik nu nog thuis op de bank gezeten’, vertelt Jonathan van der Heiden. Goede zaak dat hij de tv uitzette, een broek aantrok en het vliegtuig pakte naar Ho Chi Minhstad. Daar aangekomen huurde hij samen met zijn vriend Mo twee 100 cc motorfietsen, om richting het noorden te rijden. ‘We hadden zelfs een lijst met alle Vietnamese biermerken’, vervolgt Jonathan. Die lijst hielden ze gedurende vier weken nauwgezet bij, terwijl ze vrijwel dezelfde route reden als Clarkson, Hammond en May. De finish lag eveneens in het exotische Ha Long Bay in het noordoosten van Vietnam. Voor de zekerheid bouwden ze hun motorfietsen niet om tot een tot zinken gedoemd vlot – ook de belachelijke outfits bleven achterwege.


De ultieme weg

Wie: Sławek Bouffette
Waar: Roemenië
Waarom: In seizoen 14 riepen Clarkson, Hammond en May de Transfăgărășan uit tot de mooiste weg ter wereld. Dat wilde Sławek met eigen ogen zien, en dus reed hij van Polen naar Roemenië. Samen met de liefde van zijn leven – een Honda Civic uit 1994 – en zijn vriendin Agnieszka.


Zuidpool

Wie: Jonny Dodge & vrienden
Waar: Antarctica
Waarom: Jeremy en James reden met een Toyota pick-up naar de Noordpool. Hoe moeilijk kon een ritje Zuidpool dus zijn?

Behoorlijk lastig, zo is gebleken. Desondanks hebben Jonny en zijn vrienden bewezen dat je zonder bevriezingsverschijnselen en ander lichamelijk ongemak kunt rondrijden op Antarctica. Daarvoor stap je in Kaapstad eerst in een Ilyushin vrachtvliegtuig. Houd rekening met beperkt comfort, zoals een met touw vastgesjord chemisch toilet. Je vliegt naar het Russische basiskamp waar je op de spiegelgladde landingsbaan wordt opgehaald in een speciaal geprepareerde Toyota Hilux. Wanneer je na een paar dagen van kennismaking genoeg wodka op hebt om een walvis een delirium te bezorgen, stap je in een tanktaxi voor de volgende vlucht: een DC 10 die je naar de echte Zuidpool brengt. Vliegen, landen, sneeuwscooters uitladen en oppassen voor dode pinguïns. Poseer voor wat foto’s en verken de omgeving in nog meer lompe auto’s die daar na een andere missie zijn achtergebleven. Om thuis te komen, volg je de eerder beschreven stappen in omgekeerde volgorde. Prima te doen wanneer je het eenmaal weet.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken