Sinds enkele jaren is het Japans-Amerikaanse Infiniti actief op de Europese markt. Hun grote FX werd onlangs vier jaar en kreeg een facelift. Letterlijk.
 
Om te stellen dat Infiniti sinds haar Europese introductie in 2008 hier enorme successen heeft geboekt, is ietwat overdreven. Om het anders te zeggen: volstrekt onwaar. Maar in de rest van de wereld floreert het merk – in 2011 verkocht het zo’n 145.000 auto’s. Dat is meer dan bijvoorbeeld Jaguar of Porsche.
 
De verkopen mogen in de Benelux nogal lauw zijn, het merk doet er alles aan om zichzelf in the picture te rijden. Want ja, wie wil er nu geen auto van een merk dat op de borst van Sebastian Vettel prijkt? Om de Europese klant tegemoet te komen, komt Infiniti binnenkort bovendien met een compacte A3-concurrent. En, niet onbelangrijk, met kleinere motoren. Voor nu maken we een ritje in hun grootste en meest uitzinnige model: de FX50 S.
 
We verwachten een auto die op allerlei vlakken is bijgeschaafd ten opzichte van z’n voorganger maar daarin worden we teleurgesteld. De FX kreeg een nieuwe grille, en, eh, dat was het.
 
Ja, er zijn twee nieuwe carrosseriekleuren beschikbaar en het velgenaanbod werd enigszins herzien. Gelukkig was er met de basis niet veel mis: gestoeld op het platform van een sportauto (de 370Z) rijdt de FX uitzonderlijk goed voor het bakbeest dat ie is. Combineer dat met een motor die klinkt en aanvoelt alsof engeltjes aan verschillende zintuigen likken, en hij maakt ons bijzonder blij.
 
De V8 van de FX levert 390 pk en ligt achter de vooras voor een goede gewichtsverdeling. De achterwielen sturen mee in de bochten, wat zorgt voor een weggedrag als op rails, terwijl het stuur voldoende scherp maar niet onrustig reageert. Het onderstel kent twee standen, waarbij de sportieve de rest van de auto het meeste recht aandoet. De flippers van de zeventraps automaat zijn aan de stuurkolom bevestigd, en dat betekent dat je ze ook in de bochten kunt vinden waar je ze verwacht. Niet dat je ze vaak zult gebruiken: de FX is op zijn best als je ‘m zelf het werk laat doen.
 
Het interieur, net als de buitenkant vol met welvingen en rondingen, straalt kalmte uit en houdt ongewenste geluiden buiten. Gezeten in de kloeke stoelen genieten we van het uitzicht op de enorme spatborden die doorlopen in de motorkap. Geef gas, en de auto drukt zich in z’n achterste veren als een gigantisch konijn. De keel die de V8 op zet, liegt er niet om, terwijl de versnelling zo lineair is dat je je nauwelijks realiseert hoe hard het gaat. Op de Autobahn stuiven we in een mum van tijd de 200 km/u voorbij, om z’n top van 260 km/u (op de teller) niet veel later aan te tikken. Het gaat moeiteloos en de auto blijft extreem koersvast.
 
De FX50 S mag dan weinig veranderd zijn, hij imponeert en intrigeert nog steeds. En hij is nog evenmin op het juiste moment op de juiste plek. Niemand zit meer te wachten op een benzine-V8, zeker niet met de pijlsnelle en geraffineerde diesels van tegenwoordig. Gelukkig biedt Infiniti die ook: de FX30d. Die auto verdient zeker een kans op onze markt.

Infiniti FX50 S Premium

 

15/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 5,8 s

Top: 249 km/u

Verbruik: 13,0 l/100 km

Motor: 5.026 cc, V8 benzine

Aandrijving: vierwiel

Vermogen: 390 pk

Koppel: 500 Nm

Gewicht: 2.020 kg

CO2: 310 g/km

 

Prijs

NL € 109.900

BE € 77.240

 

Vonnis

De meest ingeruilde auto op deze Infiniti is de Porsche Cayenne. Dat verbaast ons niets: de FX is een snel juweeltje, en een stuk bijzonderder

Reacties

Meer van TopGear