We hebben Infiniti, het luxemerk van Nissan, al voorgesteld als nieuwkomer op de Europese markt. De FX50 zal veel suv-rijders uit hun M-klasse of X5 drijven.
 
Zijn uiterlijk is zo subtiel als het kostuum van een carnavalsdanseres in Rio, zijn vering lijkt van marmer te zijn gemaakt en een mammoettanker draait sneller om zijn as dan de versnellingsbak reageert op de commando’s van de schakelknoppen. Er moet nog een hoop gebeuren voordat de Infiniti FX50 goed en wel op de Nederlandse markt kan komen. Maar als die zaken zijn gedaan, staat er niet alleen een razendsnelle en opvallende auto te koop, dan is dat de voorbode van een compleet, nieuw merk.
 
Via het grijze circuit zijn er wel een paar FX’en verkocht in Nederland. Wanneer je er eentje ziet rijden, verbaas je je erover dat een Japans merk zoiets fraais kan voortbrengen. In de VS is de auto the pain in the ass van de Cayenne en vooral van de X5. Die laatste zal in Europa ook last krijgen van de FX50. Er is een compleet nieuwe versie, in Europa leverbaar met een 390 pk-sterke vijfliter V8. Het koppel van deze joekel is 500 Nm. Het is niet moeilijk te begrijpen dat de FX37 een 3,7-liter blok heeft, in dit geval een V6. De diesel volgt in 2010.
 
In weggedrag kan hij aardig wedijveren met eerdergenoemde concurrenten, maar het gaat allemaal net iets minder soepel. Voor de komst van de nieuwe X5 zou hij echter onze favoriet zijn geweest. De besturing is in orde. De overvloedige motorkracht, die altijd voorhanden is, komt via de vierwielaandrijving helemaal tot zijn recht. De wegligging is prima in balans. Anders dan de fabriekscijfers ons doen geloven, accelereert hij niet sneller dan zijn Duitse tegenstrevers. Maar hé, 0-100 km/u in minder dan zes seconden is rap zat.
 
We hadden de gelegenheid om in de FX50 met Amerikaanse specificaties te rijden en werden geconfronteerd met een zeventraps automaat die uiterst traag schakelde. Het onderstel met instelbare schokdempers was nog niet op de Europese smaak afgestemd: in de sportstand werd ons zicht troebel van de trillingen, we vreesden voor tijdelijke onvruchtbaarheid. Zelfs met standaard 21-inch velgen hoeft het comfort niet zo belabberd te zijn.
 
Het goede nieuws is dat Infiniti heeft beloofd de FX50 grondig te herzien, zodat hij beter aansluit bij de wensen van de Europese automobilist en diens passagiers. Volgens een woordvoerder van de nieuwbakken Nederlandse importeur wordt de stoere suv op liefst vier- tot vijfhonderd punten gewijzigd. Het betreft dan veranderingen aan de techniek en in het interieur. Hopelijk wijzigen ze op dat laatste punt niet te veel, want juist daar voel je je prima thuis. Goed, de vormgeving mag dan hier en daar anders zijn dan we gewend zijn, maar dat maakt het juist spannend. Er komen verschillende uitrustingsniveaus, maar zaken als een panoramische achteruitrijcamera, 21-inch velgen, een hele rimram aan accessoires die, uiteraard elektronisch, aan de persoonlijke smaak kunnen worden aangepast en een enorme audio-installatie verklappen al in welke klasse we de FX50 kunnen inschalen. Een prijsvechter zal het niet worden, maar een aantrekkelijk alternatief voor de Cayenne en X5 zeker wel. De importeur rept van een prijs zo rond de 100.000 euro – een V8-versie van de X5 kost zomaar 15.000 euro méér.
 
Is deze auto aan te raden? Jazeker. Er moeten nog wat plooien worden gladgestreken voordat de definitieve oversteek naar Europa gemaakt kan worden, maar als Infiniti met auto’s als deze hier een start wil maken, spreken wij ons vertrouwen uit. De FX50 is een opwindende auto, laat maar komen.
 
 

Reacties

Meer van TopGear