Infiniti, wat was dat ook alweer? Ah ja, het luxemerk van Nissan dat in ons land vooralsnog een nogal kwijnend bestaan leidt. Om dat tij te keren komen ze nu met de Q30, de eerste kleinere auto van het merk. Als deze mislukt… Rij met ons mee in de Infiniti Q30 S 2.0t AWD.

Hij lijkt erg op de A-klasse

Iets zeggen over de Infiniti Q30 gaat niet zonder eerst iets te zeggen over de Mercedes A-klasse. Hoezo? Omdat de Q30 onder die scherp gelijnde jas van ‘m, in feite niets anders dan een Mercedes A-klasse ís. De ‘Alliantie’, Nissan-Renault dus, heeft immers al jaren een samenwerkingsverband met Mercedes en Infiniti had hard een kleiner model nodig. Daarvoor hadden ze als basis natuurlijk ook een Nissan Pulsar kunnen gebruiken. Maar dan kom je al snel uit bij 1.2-motoren en dat vond Infiniti wat aan de magere kant. Je bent een priemiejum-merk of niet. En zo kwamen ze uit bij de A-klasse.

Nu klinkt dat eenvoudig. Sloop de koets van een auto en bouw er iets anders omheen. Maar zo zitten ze bij Infiniti niet in elkaar. Zo goed als niets is met rust gelaten. De ophanging werd aangepast, zodat deze Infiniti Q30 S 2.0t AWD iets hoger op z’n wielen staat dan een A-klasse. Maar wel weer iets lager dan een GLA – precies ertussenin, om precies te zijn. Ook andere zaken, zoals vering en demping, motormanagement, versnellingsbakverhoudingen en besturing werden veranderd om de Q30 maar een eigen smoel en gevoel te geven.

Het is toch een uniek ontwerp

Wat dat smoel betreft: dat zit wel goed, want er is geen spoor van een A-klasse in de Q30 te bespeuren. De belijning is wat aan de drukke kant, met al die vouwen en golvingen, maar het is wel verrekte goed gedaan en zorgt ervoor dat de Infiniti Q30 niet alleen niet op de A, maar helemaal nergens op lijkt (in positieve zin dan). Daarbij is het de aandacht voor detail die opvalt: je kunt natuurlijk gewoon een honingraatje in je grille mikken, maar het vlechtwerk van Infiniti is een stuk aparter. Er is veel gebruikgemaakt van chroom, zonder dat het al te kitscherig wordt; die voor Infiniti typerende ‘halve maan’ in de c-stijl staat de Infiniti Q30 uitstekend. Echt een onderscheidend ontwerp van de Japanse designchef Ono, die in een vroeger leven de schepper was van bijvoorbeeld de Nissan Juke – en de GT-R. Missie zeer geslaagd.

De binnenkant is wat minder onderscheidend, maar dat komt vooral doordat het overgrote merendeel van de knopjes zo bekend voorkomt: inderdaad, één op één A-klasse. De airco, het hele stuur, die zo kenmerkende knopjes om de stoel mee te verstellen: A-klasse. Nu kun je je afvragen of dat erg is: je kunt aanzienlijk lelijker en minder goed functionerende knopjes tegenkomen, en het gros van de bestuurders maakt het geen fluit uit omdat de overeenkomst ze niet zal opvallen, maar toch.

Waarom je niet voor een A-klasse zou kiezen

Het ontwerp van het dashboard is wel heel anders dan dat van de A-klasse. Hier geen losstaand maar een geïntegreerd scherm, totaal andere ventilatieroosters, ga zo maar door. De afwerking is fraai: het dashboard is met leer en alcantara afgezet, de rest is van hoogwaardig kunststof en pianolak-plastic. Het ziet er allemaal uitstekend uit en is door de bank genomen eenvoudig te bedienen. Een milde boe voor het navigatiesysteem: de mevrouw die erin woont klinkt niet aardig en ze is soms aan de behoorlijk late kant met haar aanwijzingen.

Een nadeel van de A-klasse-basis is dat dat niet direct een ruime auto is. Voorin is het niet overbemeten en achterin al helemaal niet. Het gaat, maar er zijn in deze klasse aanzienlijk ruimere concurrenten. De bagageruimte is redelijk in orde en kan door de neerklapbare achterbank vergroot worden. Er is een (letterlijk en figuurlijk) overkomelijk tildrempeltje.

Welke motoren kun je kopen?

Een enorm voordeel van de A-transplantatie is de grote keuze aan motoren. Het begint met een 1.5-diesel met 109 pk, een motor die je ook in de A-klasse en diverse Renaults kunt tegenkomen. Qua verkopen wordt van deze motor het meest verwacht. We hebben ‘m even gereden en het is een opmerkelijk stil ding. Aan het vermogen heb je veelal voldoende, al moet je bij inhaalacties wel zorgen dat je wat ruimte hebt. Er is ook een 2.2 diesel met 168 pk, en de versie die wij rijden, de 211 pk sterke tweeliter turbo die benzine wil hebben. Een instap-1.6 benzine van 122 pk is nog onderweg, evenals een iets sterkere versie (156 pk) van die motor. Bijzonder in deze klasse is het feit dat je de Infiniti Q30 (de dikst gemotoriseerde versies dan) ook met vierwielaandrijving kunt bestellen.

Sterker: bij de tweeliter turbo ontkom je daar niet eens aan, evenmin als aan een zeventraps automatische versnellingsbak. Dat is in die zin jammer dat het de prijs van de 2.0t nogal opdrijft: het verschil tussen vier- en voorwielaangedreven versies is maar liefst acht mille, en die tussen handgeschakeld en automaat nog eens 3.200 euro. Zo kost onze testauto een vorstelijke 49 mille, wat dus zomaar dik 11 mille minder had kunnen zijn.

Hij rijdt beter dan een A-klasse

Dan was het ongetwijfeld nog steeds een zalige auto geweest, want voor de rijeigenschappen hoeft niemand een Q30 te laten staan. Hij rijdt zelfs een stuk beter dan een A-klasse. Die is veelal wat stuiterig; de Q30-vering is comfortabeler, zonder dat de koets in bochten veel gaat overhellen – echt heel goed gedaan. De besturing is ook beter: hij is steviger, directer en geeft meer gevoel. Grip heeft de Infiniti Q30, mede dankzij de AWD, natuurlijk zat – je moet lomp tekeergaan om een bandje aan het kermen te krijgen. De motor blijft mooi op de achtergrond, tenzij je ‘m harder laat werken; dan word je getrakteerd op een mooi sonoor uitlaatgeluid. Presteren wil de Q30 wel: een 0-naar-100 in 7,2 seconden en een top van 235 km/u laten weinig te wensen over.

Daarbij kun je kiezen uit drie rijstanden: Eco, Normaal en Sport, waarbij de verschillen ook weer wat verder uit elkaar lijken te liggen dan bij Mercedes: de sportstand zorgt voor een supersnelle reactie op het gaspedaal en ver doortrekken in de versnellingen, en maakt meteen een klein gifkikkertje van deze Infiniti Q30 S 2.0t AWD – zo doe je dat dus.

Conclusie?

De Q30 is voor Infiniti van enorm belang. Als ie mislukt, kan het in Europa wel eens over en uit zijn voor het merk. Ze hebben er dan ook hun stinkende best op gedaan en dat is aan alles te merken. De Infiniti Q30 is minstens zo goed als de A-klasse en in een hoop opzichten zelfs beter. Als kopers nu nog steeds liever kiezen voor een vertrouwd A-merk ten koste van het relatief onbekende Infiniti, kunnen de ingenieurs zich, met hun lege handen, laven aan één troost: aan hen heeft het niet gelegen.

Infiniti Q30 S 2.0t AWD


Motor
1.991 cc
viercilinder turbo
211 pk @ 5.500 tpm
350 Nm @ 1.200 tpm

Aandrijving
vier wielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 7,2 s
top 235 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,4 l/100 km
156 g/km CO2
D-label

Afmetingen
4.425 x 1.805 x 1.475 mm (l x b x h)
2.700 mm (wielbasis)
1.377 kg
56 l (benzine)
368 l (bagage)

Prijzen
NL € 49.150
BE € 34.400

VONNIS
De leerling overvleugelt de meester: de Q30 rijdt uitstekend, ziet er lekker uit en is over de hele linie ook nog iets goedkoper dan de A. We hopen dat het voldoende is: hij verdient het

Reacties