Autotest: Iveco Massif HPT 3-deurs SW

De Italiaanse vrachtauto- en autobusfabrikant Iveco lanceert de Massif. Wat voegt-ie toe?
 
Wanneer we de Massif bekijken zien we een vernieuwde Fiat Campagnola. Campagnola? Ja, deze legerauto werd begin jaren vijftig voor het eerst gemaakt en behoort zelfs, in woest aangepaste vorm, tot het exclusieve wagenpark van de Paus.
 
Nu heeft Iveco de productie hervat op basis van de Santana PS10, die weer een verbouwde Land Rover Defender is. Snap jij het nog? Mooi. De Massif ziet er goed uit. Vooral de voorkant is mooi met twee ronde koplampen, een metaalkleurige (dus plastic) grille en een stoere krachtbult op de motorkap.
 
Er zijn verschillende versies: een chassis cabine, een drie- en vijfdeurs stationwagon en een pick-up met laadbak. Het aantal zitplaatsen hangt af van de uitvoering. De pick-up en de chassis cabine beschikken over twee plaatsen: lekker knus. De driedeurs stationwagon heeft vier zitplaatsen op twee zitrijen. De vijfdeurs stationwagon heeft vijf zitplaatsen op twee rijen of zeven zitplaatsen op drie zitrijen, genoeg plaatsen voor een stuk of twintig meisjes uit Holland’s Next Topmodel dus.
 
Met de Massif wil Iveco zich trouwens niet op de overvolle SUV-markt wagen. Ze zien het model als een professionele off-road werkauto, geen boodschappenauto. De Massif is bedoeld voor mannen met blubberlaarzen die vaak met een aanhangwagen op pad moeten en/of vaak off-road moeten rijden. Stoere bikkels dus. Voor de introductie van de auto is er dan ook een beroep gedaan op het populaire rugbyteam van Nieuw-Zeeland, de All Blacks. Voor het gemak heeft Iveco de filosofie ook maar even geleend: toewijding, betrouwbaarheid, prestaties, teamgeest en kracht. Ze zijn hoofdsponsor van het team.
 
Bij het instappen zijn er drie zaken die opvallen: gebrek aan ruimte, een simpel dashboard en een instructeur die naast je komt zitten. Als je rond de 1,90 meter bent, zit je voorin klem en dus niet comfortabel. Achterin zit je een stuk beter.
 
De Massif rijdt eigenlijk best goed, zowel op de normale weg als off-road. Bovendien maakt hij niet zoveel lawaai als je misschien verwacht bij dit soort rudimentaire auto’s. Motorisch mankeert er weinig aan de Massif. We hebben helaas niet de kans gekregen om de auto echt goed te testen, (piano betekent trouwens langzaam in het Italiaans), toch heeft de Massif een goede indruk achtergelaten.
 
Hij wordt leverbaar met twee verschillende motoren, te weten een drieliter diesel met en zonder turbo. De motor zonder turbo heeft een vermogen van 146 pk en een maximum koppel van 350 Nm. De ‘met’ produceert wat meer met een vermogen van 176 pk en een trekkracht van 400 Nm. Een radio/cd-speler is niet standaard, ze beschikken ook niet over abs of airbags. Wel is abs vanaf juni standaard in elke Massif. Qua airbags ondervindt Iveco ‘technische problemen tijdens het off-road rijden’. Toch vreemd, aangezien dit ‘probleem’ bij andere terreinauto’s wel is opgelost.
 
Wij geven de Massif best een kans van slagen. Oké, de auto heeft weinig comfort maar gelukkig zien we dat terug in de prijs. De prijzen van de Massif met geel kenteken variëren van 36.600 tot 45.310 euro. Ter vergelijking: je betaalt voor de goedkoopste Land Rover Defender, ook met geel kenteken, 47.400 euro.

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken