Jaguar E-Pace P300 R-Dynamic HSE

De Jaguar E-Pace P300 R-Dynamic HSE: onze eerste, geenszins bescheiden indruk is dat deze Brit de mooiste en best rijdende kleine crossover ter wereld is.

Jaguar E-Pace P300 R-Dynamic HSE (2018)
Jaguar E-Pace P300 R-Dynamic HSE velg (2018)
Jaguar E-Pace P300 R-Dynamic HSE interieur (2018)
Jaguar E-Pace P300 R-Dynamic HSE koplamp (2018)
Jaguar E-Pace P300 R-Dynamic HSE uitlaat (2018)
Jaguar E-Pace P300 R-Dynamic HSE armsteun (2018)
Jaguar E-Pace P300 R-Dynamic HSE (2018)
Jaguar E-Pace P300 R-Dynamic HSE velg (2018)
Jaguar E-Pace P300 R-Dynamic HSE interieur (2018)
Jaguar E-Pace P300 R-Dynamic HSE koplamp (2018)
Jaguar E-Pace P300 R-Dynamic HSE uitlaat (2018)
Jaguar E-Pace P300 R-Dynamic HSE armsteun (2018)

Laten we beginnen met de naam, want die naam gaat mensen in de war brengen. De E-Pace is de kleine crossover van Jaguar. Hij is goedkoper. Petieteriger dan de F-Pace, een beetje zoals de junior XE-sedan zich verhoudt tot de royale XF. Daardoor zou je redelijkerwijs kunnen veronderstellen dat de E-Pace een gekrompen, goedkopere versie is van de F-Pace. Maar dat is ie niet. En even terug naar z’n naam, want nee, de ‘E’ staat niet voor ‘elektrisch’. De elektrische motoren in de E-Pace doen alleen de raampjes op en neer. Hij heeft geen stekker en er bestaat geen hybride uitvoering. Er zijn alleen viercilindermotoren met turbo te bestellen. Wil je een elektrische Jaguar-crossover? Kom dan volgend jaar terug, voor de I-Pace.

Is de Jaguar E-Paceinnovatief?

Kijk je naar de techniek van de Jaguar E-Pace, dan blijkt die enorm conventioneel te zijn, toch wel, eigenlijk. Hij rijdt uitsluitend op fossiele brandstoffen, hoewel die dan wel weer worden verbrand door Jaguars nieuwe Ingenium-motoren van aluminium. Aan de andere kant: deze van de Jaguar-familie is gemaakt van staal. Niet van het gewichtsbesparende aluminium waar de XE, de F-Pace en het F-type van zijn vervaardigd. De meeste versies zullen vierwielaandrijving krijgen, maar de goedkoopste versies (vanaf € 48.300 (NL) /€ 36.050 (B)) – hebben voorwielaandrijving. En een handbak.

Je kunt uittekenen hoe de marketingmannetjes en -vrouwtjes van het merk reageerden toen ze hoorden hoe de Jaguar-techneuten de nieuwkomer hadden gebouwd – een auto die immers moet concurreren in het snelst groeiende segment van alle voertuigen: ‘Dus we gaan een auto maken zoals die al een eeuw wordt gemaakt, met dezelfde verbrandingsmotor als altijd, en, eh, vijf stoelen? Woeha, misschien moeten we dan maar iets leuks doen met een plaatje van een puppy op de voorruit.’

Maar wacht even: hoewel de Jaguar E-Pace het niet moet hebben van allerhande technologische, exclusieve nieuwerwetsigheden, is de traditioneel gemaakte E-Pace een woest goed uitgevoerde auto. We zullen je niet langer in spanning houden: dit is de beste auto die Jaguar momenteel maakt. Ja, dat is dus inclusief de F-type. Hij is zogezegd de regenbooggedachte van het conventionele denken over auto’s.

Laten we binnenin starten

De voorportieren – die de Land Rover-truc om te sluiten onder de dorpels hebben afgekeken, waardoor nattigheid en modder buiten blijven. Waardoor dat dus ook niet aan je broek of kousen blijven kleven – geven je toegang tot een cockpit die zonder enige schaamte is geïnspireerd op die van de F-type.

Alleen is deze cockpit beter. Om te beginnen zijn de materialen al meteen een stuk mooier. Er zijn grote lappen gepolijst, cool metaal rondom de buitenste ventilatieopeningen en de schelpvormige deurpanelen – en gelukkig is er gekozen voor een pistoolvormige pook in plaats van de vervelende, roterende knop die je leven verzuurde als je moest steken of parallel moest parkeren. Het leer sluit overal nauw en netjes aan op geruststellend solide plastics. Je krijgt het idee dat er veel meer ruimte is dan in de F-Pace of de XE. Daarin kwamen de portierpanelen juist naar binnen. Waarin de grote, centrale tunnels heel erg hard ‘ik ben een racewagen’ riepen, maar je ondertussen claustrofobie bezorgden.

Het interieur is zoals we gewend zijn van Jaguar

Dan is het tijd om comfortabel te gaan zitten. En dat gaat lukken. Het stuur en de stoel zijn ongeveer tot in het oneindige verstelbaar, of je nou hoog wilt zitten of er als een purist voor kiest om achterover en laag te gaan hangen.

Het stuur reikt naar je vingertoppen met prettig gefreesde flippers, de stoel biedt voldoende steun maar is niet te hard: het klopt gewoon allemaal.

Jaguar E-Pace P300 R-Dynamic HSE interieur (2018)

Dan de digitale technologie. Alle E-Paces hebben het 12,3 inch grote InControl Touch Pro navigatie-mediacentrum. Dat is goed nieuws. Het werkt snel en ziet er goed uit. De navigatie zelf is de zwakke plek. De kaarten ogen anders en zijn niet zo fris en vlot als de rest van het systeem. Dus zou je misschien gebruik willen maken van de navigatie op je smartphone. Pech: Apple CarPlay en Android Auto kun je niet bestellen, al werd ons verteld dat dat bij de eerste update van de Jaguar E-Pace P300, volgend jaar, wel zo zal zijn.

Een hoop ingenieuze hebbedingetjes

Twee USB-aansluitingen bevinden zich onder de armsteunen in een enorm opbergvak, met een deksel dat zo is ontworpen dat de kabels niet door de grote bekerhouders worden gemangeld. Daar heeft iemand over nagedacht. Waarschijnlijk was dat dezelfde persoon die bedacht de deuren hol te maken en de ruimtes voor flesjes in een hoek van 45 graden te positioneren zodat ze niet schudden als je stuurt. En die tevens bedacht dat mensen van meer dan een meter tachtig comfortabel moeten kunnen zitten achter een bestuurder van dezelfde lengte, met genoeg ruimte voor hun voeten met maat 46, zelfs als die bestuurder z’n stoel helemaal plat naar achteren gooit. En die toen ook nog eens bedacht dat het panoramische glazen dak moest beginnen net na het hoofd van de bestuurder, zodat die niet wordt verblind door vals licht of schitteringen.

Het display dat je op de foto’s ziet, zit in vrijwel alle versies, behalve op de kaalste, voorwielaangedreven E-Pace S. Qua uitvoering hebben we een topper meegekregen: de R-Dynamic (bodykit, grote wielen) HSE (verwarmde stoelen, starten zonder sleutel, Meridian hi-fi, autonoom parkeren en instelbare cruisecontrole), aangedreven door de dikste van de twee benzinemotoren. Hij heeft 300 pk, vierwielaandrijving en een negentraps automaat. Hij heet Jaguar E-Pace P300: ‘P’ voor benzine (‘petrol’), en 300 voor het aantal pk’s. Dat verdient een compliment: Jaguar houdt de aanduidingen tenminste logisch. De reeks begint met een D150, daarboven kun je gaan voor een D240 of een P250, vanzelfsprekend met verschillende uitrustingsniveaus.

76% van de bestellingen is een diesel

Alles boven de D180 heeft vierwielaandrijving. Gebaseerd op de online configurator denkt Jaguar dat de meest bestelde E-Pace de R-Dynamic D180 automaat zal worden – zo rond de 40 procent. Opvallend genoeg is 76 procent van de bestellingen een diesel, dat is interessant, en exact de helft is R-Dynamic.

Jaguar E-Pace P300 R-Dynamic HSE achterlicht (2018)

Maar vergis je niet: de Jaguar E-Pace P300 is geen hete hatch van Jaguar. Iedereen die je vertelt dat deze 300 pk sterke 4×4 in feite een soort extra grote VW Golf R is, praat onzin. Ja, hij gaat in 6,4 seconden van nul naar 100 km/u, maar de motor moet hard werken om de 1,9 ton staal in beweging te krijgen, en tenzij je ‘m (via de uit het F-type gestolen knop) in de modus Dynamic zet, maakt ie daar geen enthousiaste geluiden bij. Zelfs als de klokken rood oplichten en de bak een Red Bull tot zich neemt, komt het beste geluid nog steeds uit de speakers, en niet uit de uitlaten.

De flippers voelen, zoals gezegd, heerlijk aan – zoals in alle Jaguars – maar de transmissie van de Jaguar E-Pace P300 is veel blijer als jij zelf mag schakelen dan wanneer er menselijk ingrijpen aan te pas komt. Een minder heftige aandrijving past eigenlijk gewoonweg beter bij deze auto. Opgedirkte E-Paces zijn niet goedkoop, maar je hoeft nou ook weer geen € 85.350 (NL) /€ 65.150 (B) uit te geven, zoals onze testauto kostte.

Rustiger en comfortabeler dan bijvoorbeeld de Stelvio

Dat komt omdat aan deze versie van de baby-Jaguar niet is verteld dat ie zich helemaal niet mag gedragen als een hete hatch. Jaguar is dapper geweest en heeft niet gekozen voor hypersnelle besturing, zoals je die vindt in de Alfa Stelvio en de Mercedes GLC, wat resulteert in een voorkant die je met het volste vertrouwen in een bocht kan plaatsen. De Jaguar E-Pace P300 reageert accuraat en is responsief, maar hij is niet te happig op de apex, zodat je hoofd gewoon op je romp blijft zitten.

Hij is vooral verstandig. Daarbij biedt hij veel grip, de voorwielen laten zich niet verrassen door de besturing. Je kunt lekker op ze leunen. Bovendien is ie stabiel en helt ie weinig, hij rijdt als een, tja, echte auto. Wie nog nooit een SUV heeft gereden, zal zich meteen thuis voelen in deze Jaguar. Hij is niet lomp of grof. En omdat ie zo fris is, en minder groot dan de toch wat dikkige F-Pace, bezorgt ie de bestuurder geen stress tijdens het rijden. Je kunt eigenlijk best met ‘m lachen. Het onderstel is typisch een product van Jaguar – je kunt het je eigen rijstijl opleggen, en het geeft je daar rijplezier voor terug.

Dat alles heeft effect op de manier waarop ie zich gedraagt

De carrosserie is super voor een crossover. De besturing is onverstoorbaar en gemene hobbels en gaten worden op een wonderlijke manier gedempt. Toch is het daardoor geen vervelende en stevig geveerde auto. Althans, deze versie is dat, met z’n 20 inch velgen en met de R Dynamic ophanging. Het is de enige E-Pace die we tot dusver hebben gereden, maar hij had geen adaptieve Zacht/Harder/Au-modus. We gaan er dus van uit dat dit wel zo’n beetje is zoals alle modellen straks zullen aanvoelen en rijden. Soepel is ie niet, anderzijds is het geen auto die je probeert van de weg te krijgen. In ruil voor dat gedrag krijg je de best rijdende kleine crossover op onze planeet. Afgezien daarvan heeft Jaguar veel beter werk verricht wat betreft de samenwerking tussen de Jaguar E-Pace en de wielen – die er vooral toe dienen om ‘m mooi te maken – dan het bedrijf deed toen het de F-Pace 22 inch wielen meegaf (wat een totale mislukking werd).

Jaguar E-Pace P300 R-Dynamic HSE (2018)

Samengevat: Jaguar doet dingen steeds beter

Dat geldt eigenlijk voor de hele Jaguar E-Pace P300. Dit is geen revolutionaire auto. Hij verandert de regels van het spel niet. Hij heeft minder ‘design om het design’ binnenin, waardoor er meer leefruimte is. Geen aluminium maar gewoonweg staal, om een bruikbare ruimte te scheppen met daaromheen een werkelijk mooie carrosserie. Over dat uiterlijk moeten we het nog even hebben.

Nadat je z’n naam hebt ontcijferd, is het dat design dat de E-Pace zal doen verkopen. Maar zelfs als de Jaguar E-Pace P300 niet beter reed en er niet beter uitzag dan de Audi Q2 of de BMW X1, zou ie nog begerenswaardiger zijn. Dat mag ook wel – hij is niet bepaald goedkoop als je ‘m een beetje aankleedt. We brachten uren in ‘m door. Reden ruim 300 kilometer met ‘m en we hebben nog nooit zoveel mensen naar een mini-SUV zien omkijken sinds we de Evoque voor het eerst reden. En destijds waren van die naam ook niet meteen diep onder de indruk.

16
20
Specificaties

Specificaties Jaguar E-Pace P300 R-Dynamic HSE

Motor
1.997 cc
viercilinder turbo
300 pk @ 5.500 tpm
400 Nm @ 1.200 tpm

Aandrijving
Vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 6,4 s
top 243 km/u

Verbruik (gemiddeld)
8,0 l/100 km
181 g/km CO2 [energielabel E]

Afmetingen
4.395 x 1.984 x 1.649 mm (l x b x h)
2.681 mm (wielbasis)
1.894 kg
69 l (benzine)
577 l (bagage)

Prijzen
€ 85.350 (NL)
€ 65.150 (B)

VONNIS
Een begerenswaardig object dat, en dat is bij Jaguar niet zo gebruikelijk als het klinkt, ook de gewone zaken prima voor elkaar heeft. Niet goedkoop, en pas extra op voor de kostbare opties

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws