Jaguar XF 3.0d S vs BMW 535d

Aluminium speelt een hoofdrol in de nieuwe Jaguar. Wanneer we de XF naast de 5-serie zetten, is het dan een geval van ‘gewogen en te licht bevonden’?

Met de huidige modellenreeks van Jaguar is niets mis. Fraaie, eigentijdse en zelfverzekerde modellen die zich stuk voor stuk met recht kunnen hullen in het exclusieve imago dat het Britse merk aankleeft. Op dat imago viel de laatste jaren wel eens wat aan te merken. Modellen die de plank een beetje missloegen en techniek die niet zo betrouwbaar bleek als je zou mogen verwachten. Zou het niet fijn zijn als er voor de afwisseling een keer niets op de nieuwe Jaguars valt aan te merken? Er lijkt goed nieuws te zijn: de nieuwe XF zou wel eens de eerste Jaguar in tijden kunnen worden waarvoor niemand zich hoeft te schamen.

De XF is een plaatje om te zien, en vertoont veel stijlkenmerken van andere modellen uit de Jaguar-familie. Toch is er niets dat er direct uitspringt en dat geldt ook voor het interieur. Van liefde op het eerste gezicht is dus geen sprake, maar dat verandert wanneer je een paar meter in de XF hebt gereden en merkt dat dit niet zomaar een auto is. Tijdens de introductie van de kleinere XE blies Jaguar de eigen loftrompet door te proberen ons ervan te overtuigen dat de XE over het zogenaamde 50-meter-gevoel zou beschikken.

Een door de pr-afdeling van Jaguar verzonnen term die moet uitdrukken dat je al op vijftig meter afstand zou worden gegrepen door de styling, de kwaliteit en de afwerking. Daar hadden we toen al weinig last van en bij de XF is dat niet anders. Dat verandert op slag zodra je de eerste paar meters hebt afgelegd. Dan merk je dat het Jaguar dit keer menens is. De scherpte, de souplesse en het atletisch vermogen maken van de XF een auto die het de absolute top in dit segment – zoals de BMW 5-serie – nog verdraaid moeilijk kan maken.

Ironisch genoeg maakt de XF dat marketinggedoe over 50-meter-ervaringen dus wel waar, zij het op een wat andere manier dan de bedoeling was. Het is namelijk zo dat je alles weet wat je weten moet, nog voordat je in de derde versnelling zit. Dan moet je alleen wel achter het stuur zitten en niet op 50 meter afstand staan. Niet dat we klachten hebben over het exterieur. De indrukwekkende neus en de fraai aflopende daklijn geven de Jaguar een imposant voorkomen waar de BMW niet aan kan tippen. Misschien komt dat ook omdat de 5-serie een iets te bekende verschijning is om nog echt op te vallen. Dat zegt natuurlijk wat over de populariteit van de BMW, maar ook over de verkoopcijfers van Jaguar, dus er is nog een hoop werk aan de winkel voor de Engelsen.

preview

Zodra je de aluminium deur van de XF opent, vallen twee dingen op: het interieur is ruimer en beter afgewerkt dan dat van de benauwd aanvoelende XE en toch is er ook hier niets dat er onmiddellijk uitspringt. We hadden er meer van verwacht. Afgezien van de roterende ventilatieopeningen, die nu zijn verbannen naar de uiteinden van het dashboard, is alles vrijwel identiek aan de XE. De gebruikte materialen zijn goed, maar niet uitzonderlijk van kwaliteit en opnieuw moeten we het stellen met het tegenvallende InControl Touch-systeem.

Net als in de XE (en in ieder ander Land Rover- of Jaguar-product) is dit infotainmentsysteem met regelmaat de weg kwijt. Zelfs wanneer je schakelt tussen de radio en je telefoon krijg je een tijdlang een scherm te zien waaruit moet blijken dat InControl Touch er eerst eens even rustig over moet nadenken. Niet zo InControl, dus. Als dan ook bluetooth er nog eens mee ophoudt, twijfelen we ernstig aan Jaguars oog voor detail, maar misschien is dat wel wat ze bedoelen met het 50-meter-gevoel. Nog voordat je het tuinpad af bent, is je infotainmentsysteem al volledig van slag.

preview

Dit soort fratsen is slecht nieuws wanneer je het op moet nemen tegen een BMW. Van het iDrive-systeem hebben de Duitsers inmiddels een perfect functionerende interface gemaakt. Het is een van de meest intuïtief ontworpen systemen die we kennen en – niet onbelangrijk in een auto – om het te bedienen hoef je je ogen nauwelijks van de weg te halen. Wat Jaguar nog op de been houdt, is de komst van InControl Touch Pro, dat sinds kort als optie leverbaar is. We hebben er een paar weken geleden even mee mogen spelen in de nieuwe Evoque Convertible en waren erg onder de indruk. Het is het beste touchscreen dat we tot nu toe in een auto zijn tegengekomen en dan rekenen we de Tesla ook mee. Het ontwerp, de graphics, het multi-touchscreen, de snelheid: het is allemaal van een niet eerder vertoonde kwaliteit en iedere extra euro dubbel en dwars waard.

‘Hoe goed de motor en de versnellingsbak
ook mogen zijn, de ware troefkaart
van de XF ligt bij het weggedrag
en de rijeigenschappen’

Ondertussen gaat onze XF de strijd met de BMW aan met één arm op de rug gebonden, omdat deze 3,0-liter diesel niet is voorzien van het nieuwe systeem. Dit soort tegenvallende technieken zagen we ook in de oude XF, maar de andere problemen waar het oude type mee kampte, zijn nu verleden tijd. In de nieuwe XF kunnen volwassenen met gemak plaatsnemen op de achterbank. Objectief gezien wint de BMW het wat binnenruimte betreft, maar de Jaguar hoeft zich zeker niet te schamen. Drie volwassenen achterin? Beslist niet onmogelijk en ook de instap is ruim bemeten.

Nu zullen er ongetwijfeld mensen zijn die zich afvragen waarom we ons druk maken over de ruimte achterin en over een traag infotainmentsysteem. Er zijn toch belangrijker zaken, zou je zeggen. Dat doen we echter niet voor niets. Dit zijn redelijk prijzige auto’s en mensen die bereid zijn om meer dan 70.000 euro uit te geven voor een diesel zijn waarschijnlijk niet alleen kilometervreters, maar ook kopers die niet op hun achterhoofd zijn gevallen. Een van de redenen dat de 5-serie de XF nog altijd achter zich laat, ligt in de kwaliteit van alledaagse details zoals de scherpe, heldere displays en het bedieningsgemak van de instrumenten. Die zijn van een kwaliteit waar de XF nog niet aan kan tippen.

preview

Er is een andere kant van de medaille. De rest van deze test kijken we uitsluitend naar de rijeigenschappen en dan blijkt dat we de BMW al gauw geen blik meer waardig gunnen. Het gerucht gaat dat Jaguar de V6 op korte termijn het veld laat ruimen ten gunste van lichtere en efficiëntere zescilinder lijnmotoren. De 535d is al voorzien van een 3,0-liter zescilinder in lijn, met twee variabele turbo’s.

Het is een indrukwekkende krachtbron, die lijkt te beschikken over een vrijwel onbeperkt vermogen en een moeiteloze trekkracht. Zelfs bij toerentallen waarop de Jaguar biturbo V6 zich dreigt te verslikken en zijn serene kalmte verliest, blijft de BMW maar doorgaan. Het deert de Jaguar niet. Het venijn zit ‘m er namelijk in dat de Jaguar vrijwel al het koppel vanaf het begin vrijgeeft (alleen voor de volle 700 Nm moet je iets verder doortrekken), terwijl de BMW pas echt begint uit te blinken bij hogere toerentallen.

preview

De XF reageert veel scherper op het gas, zodat zelfs de kleinste aansporing zich vertaalt in een voelbare versnelling. De Jaguar laat zich dan ook niet intimideren door het geweld van de BMW in de hogere toeren. De XF beschikt ook bij lage toeren over een monsterachtig koppel, dus tegen de tijd dat de BMW op stoom komt, is de Jaguar er al lang vandoor.

De achttraps versnellingsbak (van dezelfde makelij als de bak in de 535d) werkt daarbij vlekkeloos samen met de oersterke V6. Maar hoe goed de motor en versnellingsbak van de Jaguar ook mogen zijn, de ware troefkaart van de XF ligt bij het weggedrag en de rijeigenschappen. De 535d voelt soms nogal log en zwaar aan. Daar heeft de Jaguar hoegenaamd geen last van. Van de respectabele omvang en het gewicht van de XF is achter het stuur niets nadeligs te merken, terwijl de BMW in bochten onder vaagheid en onzekerheid lijdt.

preview

Omdat je de lichtvoetige XF zo nauwkeurig kunt laten luisteren en ‘m precies kunt plaatsen waar je ‘m hebben wilt, krimpt deze grote sedan als het ware om je heen. Daarmee is ie op dit moment de Jaguar met de beste rijeigenschappen. Beter zelfs dan het weggedrag van de XJ en het F-type. Toch is er ondanks het soepele, sportieve en lenige karakter van de XF niets verloren gegaan van de degelijke en solide limousinesensatie die je mag verwachten van een auto in deze prijsklasse.

De XF is een enorme sprong voorwaarts voor Jaguar. De 5-serie blijft natuurlijk van een klasse apart, maar de voorsprong van het Beierse merk slinkt snel. Dat er een dag zou komen dat er een echte, onvervalste Jaguar zou zijn waar maar bitter weinig op aan te merken valt en dat die Jaguar wat rijeigenschappen betreft ook nog eens de onverslaanbaar geachte 5-serie de les kan lezen, dat hadden we nog niet zo lang geleden voor onmogelijk gehouden. Een ijzersterke, solide en betrouwbare Jaguar met excellente rijeigenschappen? Jawel: de nieuwe XF.

Specificaties

Specificaties Jaguar XF 3.0d S

Motor
2.993 cc
V6 biturbo
300 pk @ 4.000 tpm
700 Nm @ 2.000 tpm

Aandrijving
achterwielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 6,2 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,5 l/100 km
144 g/km CO2
D-label

Afmetingen
4.954 x 1.880 x 1.457 mm (l x b x h)
2.960 mm (wielbasis)
1.750 kg
66 l (diesel)
540 l (bagage)

Prijzen
NL € 78.100 (25%)
BE € 63.650

Specificaties BMW 535d M Sport

Motor
2.993 cc
zescilinder biturbo
313 pk @ 4.400 tpm
630 Nm @ 1.500 tpm

Aandrijving
achterwielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 5,3 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,6 l/100 km
148 g/km CO2
E-label

Afmetingen
4.907 x 1.860 x 1.464 mm (l x b x h)
2.968 mm (wielbasis)
1.710 kg
70 l (diesel)
520 l (bagage)

Prijzen
NL € 78.849 (25%)
BE € 66.890

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws