Alle quattro’s nog aan toe. Jaguar komt met vierwielaandrijving voor de XJ. Grappig genoeg blijven de Britten ervan verstoken.

Het moet niet gekker worden met Jaguar. Eerst komen ze met een viercilinder, dan een stationwagen en alsof dat nog niet genoeg is, plempen ze een dieselmotor in een sedan. Nu komt er ook nog eens een XJ 4×4. Waar moet dat heen, waar moet dat heen? Nou, rechtuit. Want dit is de optie om niet meteen in de bomen bij je villa te belanden als de oprijlaan besneeuwd is of spiegelglad door de kak van het paard van dochterlief. Blijft er dan niets meer excentriek aan het merk? Jawel. Je kunt ‘m namelijk alleen kopen met een benzinemotor. Het is de 3.0 V6 met achttraps automaat, maar daar willen ze in de limousinebranche niet meer aan. Daar tel je alleen mee met een diesel of een hybride. Oh, wacht even, hij gaat ook naar China en Rusland en daar zijn ze nog dol op benzine. Zo’n gekke combinatie is het dus niet.

De AWD is op de weg alleen te herkennen aan de badge op z’n kofferklep (en de rechte sporen in de sneeuw), voor het grote verschil moet je de auto op de brug zetten. Daar zie je dat het onderstel flink is aangepast om de van Land Rover geleende techniek een plaatsje te geven. Je ziet het aan de aandrijfassen die voor zitten, een differentieel, een tussenbak en aangepaste varianten van de stuurinrichting, de ophanging, het subframe en de uitlaat. Ook zul je een pluk extra isolatie vinden. Die voorkomt dat je vanbinnen het gejank van de aandrijflijn al te luid hoort.

Hoewel het onderstel deels van een terreinwagen komt, heeft Jaguar ervoor gezorgd dat de all-terrain-XJ aanvoelt als een achterwielaangedreven auto. Als er grip is, gaat honderd procent van de aandrijfkrachten naar de achterwielen. In de winterstand van de versnellingsbak rij je automatisch weg in de tweede versnelling, ook gaat er dan standaard 30 procent van de motorkracht naar de voorwielen. Door snelheid, stuurhoek en remkracht te meten, bepaalt de elektronica waar de meeste aandrijfkrachten naar toe gaan. In uiterste gevallen kan de XJ zelfs een volledige voorwielaandrijver zijn.

Terwijl je billen door het zachte leer gekneed worden, zoef je met een gangetje van 100 km/u over een besneeuwd weggetje. Hij klautert tegen gladde hellingen en zigzagt door chicanes op een manier die een SUV ‘m niet nadoet. Je moet het echt heel bont maken voordat je merkt dat de vierwielaandrijving en de stabiliteitscontrole het moeilijk krijgen.

De XJ werd aanvankelijk niet ontworpen om met vierwielaandrijving te leveren. De technici van Jaguar hebben dan ook flink hun best moeten doen om de carrosserie en aandrijflijn goed voor elkaar te krijgen. Op het eerste gezicht lijkt het gekkenwerk, maar bedenk je wel dat 50 procent van de grote limousines in de Verenigde Staten vierwielaandrijving heeft, in Canada is dat zelfs 80 procent.

In Groot-Brittannië is dat aandeel maar 5 procent, dus de fabriek heeft niet de moeite genomen om ook een rechtsgestuurde versie op de markt te brengen. Daar moeten ze het maar bij een Range Rover houden. Als Nederland en België weer een stel horrorwinters te wachten staat, hoeven wij onze superpoes gelukkig niet binnen te houden.


Jaguar XJ 3.0 AWD



16/20



Cijfers

0-100 km/u: 6,1 s

Top: 250 km/u

Verbruik: 12,4 l/100 km

Motor: 2.995 cc, V6 benzine

Aandrijving: vierwiel

Vermogen: 335 pk

Koppel: 450 Nm

Gewicht: n.b.

CO2: 236 g/km



Prijs

NL: € 116.940

BE: € 93.600



Vonnis

Fantastische auto met eindeloze grip. Vorstelijk rijden of gereden worden en je kunt er eindelijk stijlvol mee door de sneeuw ploeteren. Dat is leuk

Reacties

Meer van TopGear